Darmowe autostrady już od 1 lipca? Wiceminister infrastruktury Rafał Weber: To realny termin

Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
1 lipca, jeśli chodzi o darmowe autostrady, jest to realny termin - mówi i.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
1 lipca, jeśli chodzi o darmowe autostrady, jest to realny termin - mówi i.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Fot. Janusz Wójtowicz
– 1 lipca, jeśli chodzi o darmowe autostrady, jest to realny termin. Jesteśmy od strony merytoryczno-technicznej do tego gotowi. Gotowe jest także Ministerstwo Finansów, które nadzoruje elektroniczny system poboru opłat. Mam nadzieję, że pan prezydent Andrzej Duda uzna ustawę za wartą podpisania – mówi i.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Senat za darmowymi autostradami

Senat nie zgłosił w środę poprawek do ustawy, która znosi opłaty za przejazd samochodów osobowych państwowymi autostradami i wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Projekt przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

Za ustawą bez poprawek głosowało 73 senatorów, nikt nie głosował przeciw, a osiem osób wstrzymało się od głosu.

W poniedziałek wiceminister infrastruktury Rafał Weber apelował, aby ustawa dotycząca darmowych autostrad wyszła z Senatu bez poprawek i trafiła do podpisu do prezydenta Andrzeja Dudy, aby mogła wejść w życie od 1 lipca.

Wiceminister infrastruktury komentuje

W rozmowie z i.pl wiceminister Rafał Weber podkreślił, że Senat zagłosował zgodnie z jego apelem.

– Ten projekt jest korzystny z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ponieważ przeniesie część ruchu z dróg jednopasowych na autostrady, które ze względu na parametry są bezpieczniejsze. Poza tym przyniesie on także wymierne korzyści finansowe dla kierowców, którzy teraz płacą za te dwa płatne odcinki, a od 1 lipca tego nie będą robić. Opozycja to zauważyła. Możemy więc powiedzieć, że propozycje prezesa Jarosława Kaczyńskiego popierane są nawet przez opozycję, ponieważ ani w Senacie, ani w Sejmie przedstawiciele klubów opozycyjnych nie składali poprawek do tego projektu i poparli to rozwiązanie. Prezes Jarosław Kaczyński trafił w punkt z tą propozycją – podkreślił.

Termin 1 lipca realny?

Dopytywany, czy termin 1 lipca jest realny, odpowiedział, że tak, jest to realny termin. – Jesteśmy od strony merytoryczno-technicznej do tego gotowi. Gotowe jest także Ministerstwo Finansów, które nadzoruje elektroniczny system poboru opłat – wyjaśnił.

– Mam nadzieję, że pan prezydent Andrzej Duda uzna ustawę za wartą podpisania. Wiem, że prezydent jest bardzo czuły i wrażliwy na działanie legislacyjne, zmierzająca do poprawy bezpieczeństwa w drogowe, ale także obniżające różnego rodzaju opłaty, czyli znoszące – tak, jak w tym przypadku – opłaty i ustawa zostanie podpisana tak, aby mogła wejść w życie 1 lipca, czyli już za kilka dni – mówił wiceminister infrastruktury.

Co przewiduje projekt?

Darmowe autostrady to jedna z propozycji PiS, które ogłosił Jarosław Kaczyński podczas „Programowego Ula” partii w połowie maja.

Przepisy ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw znoszą opłaty za przejazd państwowymi autostradami, które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli). Nadal będzie natomiast pobierana opłata przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

Aktualnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Nowelizacja wprowadza także zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Umieszczono w nim zapis umożliwiający taki manewr pod warunkiem, że wyprzedzany pojazd "porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej". Według resortu infrastruktury, który odpowiadał za opracowanie projektu ustawy, będzie to już 10 km/h różnicy pomiędzy ciężarowym pojazdem wyprzedzanym a wyprzedzającą ciężarówką.

Projekt ustawy dotyczy wyłącznie państwowych odcinków autostrad. Prywatne, jak choćby ten z Nowej Wsi do Rusocina (A1), Konina do Świecka (A2) czy z Katowic do Krakowa (A4), pozostaną płatne.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rafi Iks
Kto zapłaci za "bezpłatne" autostrady?
a
antyIDIOTA
22 czerwca, 15:26, antyPiS:

W Polsce płatne jest 250 km państwowych autostrad. Bezpłatne czyli zapłacą podatnicy. Kolejne obciążenie. Dziękujemy. Przypomnimy przy wyborach.

autostradami jak rozumiem jeżdżą tylko nie płacący podatków. Podobnie tylko nie płacący podatków korzystają ze szkolnictwa, oświaty czy obronności. Na szczęście jest z czego pokrywać te wydatki bo zarządów rudego oszusta "pinindzy nie było"

a
antyPiS
W Polsce płatne jest 250 km państwowych autostrad. Bezpłatne czyli zapłacą podatnicy. Kolejne obciążenie. Dziękujemy. Przypomnimy przy wyborach.
Wróć na i.pl Portal i.pl