Dane osobowe: Dlaczego bank nimi dysponuje, mimo że zerwaliśmy umowę?

Monika Krężel
Odchodzisz z banku, ale on i tak dysponuje Twoimi danymi.
Odchodzisz z banku, ale on i tak dysponuje Twoimi danymi. Andrzej Wiktor
Co się dzieje z naszymi danymi osobowymi, gdy rozwiązujemy umowę z bankiem? Na przykład zamykamy rachunek i otwieramy go w innym banku? Otóż okazuje się, że dane osobowe cały czas są przechowywane w banku, choć nic nas z nim już nie wiąże. I to wszystko odbywa się zgodnie z prawem.

Przekonał się o tym niedawno pan Grzegorz (dane do wiadomości redakcji), jeden z czytelników naszej gazety. - Rozwiązywałem umowę z bankiem Millennium, przenosiłem się do innego. Pierwsze co mnie zastanowiło, to to, że przy rozwiązaniu umowy pracownica banku skserowała mój nowy dowód osobisty - opowiada nasz Czytelnik. - Zastanawiałem się, po co bankowi te dane, skoro nic już mnie z nim nie łączy. Mógłbym się zgodzić na pozostawienie tam imienia i nazwiska, ale niczego więcej - dodaje.


Jakiś czas później pan Grzegorz postanowił napisać pismo do banku z prośbą o usunięcie jego danych osobowych z systemu informatycznego. - Dostałem odpowiedź, że bank może przechowywać moje dane i wykorzystywać te informacje dla celów stosowania metod statystycznych. Odpowiedź zakończona była zdaniem, że bank nie ma podstaw do pozytywnego rozpatrzenia mojej prośby - denerwuje się nasz Czytelnik. - Tym sposobem bank ma moje dane, w tym nazwisko, adres, PESEL, NIP, ksero dowodu, wzór podpisu i nie wiem co jeszcze. Jak ktoś ma moje dane bez mojej zgody, to zaraz przychodzi mi na myśl, że może nimi handlować. Cały czas się więc zastanawiam, czy bank postępuje zgodnie z prawem?

Wojciech S. Kaczorowski, dyrektor departamentu PR Banku Millennium:
Zgodnie z art. 105a ust. 4 ustawy Prawo bankowe bank może przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową dotyczące osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem - bez zgody osoby, której informacje dotyczą. Te informacje są wykorzystywane dla celów stosowania metod statystycznych.
Przetwarzanie informacji stanowiących tajemnicę bankową może być wykonywane przez okres nie dłuższy niż 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.
Przetwarzanie danych osobowych ("przechowywanie danych") jest dopuszczalne o ile zostały spełnione przesłanki wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych.

Po ustaniu relacji z klientem (rozwiązaniu umowy), bank może przetwarzać dane osobowe klientów, gdy:

1) osoba, której dane dotyczą wyrazi na to zgodę;

2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (cele archiwalne lub statystyczne);

3) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Małgorzata Kałużyńska - Jasak, rzecznik prasowy Generalnego Inspektora Danych Osobowych:
Przepisy ustawy o ochronie danych osobowych przyznają każdej osobie prawo do kontroli przetwarzania jej danych osobowych, w tym prawo np. do żądania ich usunięcia, jeżeli są już one zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W przypadku jednak, gdy istnieją szczególne przepisy prawa wymagające dla zrealizowania zawartego w nich uprawnienia lub spełnienia obowiązku przetwarzania danych osobowych - to należy je stosować w pierwszej kolejności.


W przypadku przetwarzania danych osobowych przez banki odbywa się ono na podstawie przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe oraz aktów wykonawczych, wydanych na podstawie tej ustawy. Wskazują one m.in., w jakich okolicznościach bank ma prawo wykorzystywać dane osobowe klientów, także po wygaśnięciu zobowiązań wiążących go z klientami.


Kluczowym przepisem jest art. 105a ustawy Prawo bankowe. Na jego podstawie banki, inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów mogą przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową w zakresie dotyczącym osób fizycznych w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego. Przepisy mówią także, że instytucje takie jak BIK SA mogą przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową w zakresie dotyczącym osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody osoby, której informacje te dotyczą. Zgoda ta może być w każdym czasie odwołana. Natomiast takie przetwarzanie bez zgody osoby, której informacje dotyczą, jest dopuszczalne, gdy osoba ta nie wykonała zobowiązania lub dopuściła się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia wynikającego z umowy zawartej z bankiem, a po zaistnieniu tych okoliczności upłynęło co najmniej 30 dni od poinformowania tej osoby przez bank o zamiarze przetwarzania dotyczących jej informacji stanowiących tajemnicę bankową. W tym przypadku dane mogą być przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.


Banki mogą przetwarzać - stanowiące tajemnicę bankową - informacje dotyczące osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem lub inną instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów, bez zgody osoby, której informacje dotyczą, dla celów stosowania metod statystycznych (czyli za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego bank może stosować metody statystyczne do obliczania wymogów kapitałowych), przez 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.


Wiążące stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych co do zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych może być zawarte wyłącznie w treści decyzji administracyjnej, wydanej po przeprowadzeniu postępowania w sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego. Generalny Inspektor może wszcząć takie postępowanie np. na skutek skargi osoby, której dane dotyczą.


Dlatego, aby ocenić, czy w sygnalizowanej sprawie "bank postępuje zgodnie z prawem" wskazane byłoby, aby w pierwszej kolejności osoba, której dane bank przetwarza, złożyła skargę do organu sprawującego nadzór nad bankami, czyli do Komisji Nadzoru Finansowego, a następnie do GIODO. W przypadku naruszenia prawa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych może bowiem nakazać przywrócenie stanu zgodnego z prawem, w szczególności usunięcie uchybień.

Jakie dane przechowują banki?
Szczegółowy zakres przetwarzanych informacji dotyczących osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem lub instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów oraz tryb ich usuwania określa rozporządzenie ministra finansów z 27 marca 2007 r.


Zakres danych osobowych dotyczących osoby fizycznej przetwarzanych w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego lub dla celów stosowania metod statystycznych, obejmuje m.in. imiona i nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, nazwisko panieńskie matki, datę i miejsce urodzenia, płeć, obywatelstwo, stan cywilny, adres zamieszkania, adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy, aktualny adres pobytu czasowego inny niż adres zamieszkania lub zameldowania, adres do korespondencji, serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer PESEL, numer NIP.


Jeżeli chodzi o kserowanie dokumentów, to - o ile spełniona zostaje przesłanka legalnego przetwarzania danych osobowych - zdaniem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych samo kserowanie dokumentu jest czynnością stricte techniczną. Taki pogląd wyrażony został również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2001 r.

Czy wiesz, że...
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie badał zasadność wniosku skarżącej o usunięcie jej danych po zakończeniu trwania umowy z bankiem. Orzekł on m.in., że: "Jeśli nie zaszły przesłanki z art. 105a ust. 3 ustawy Prawo bankowe - to bank może przetwarzać dane osobowe klienta - konsumenta po wygaśnięciu zobowiązania i w celu oceny ryzyka kredytowego i zdolności kredytowej wyłącznie za pisemną zgodą klienta".


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dane osobowe: Dlaczego bank nimi dysponuje, mimo że zerwaliśmy umowę? - Dziennik Zachodni

Wróć na i.pl Portal i.pl