Czytelnictwo 2.0. Narodowe Centrum Kultury chce zmienić nawyki czytelnicze Polaków

red.
Czytelnictwo 2.0. Narodowe Centrum Kultury chce zmienić nawyki czytelnicze Polaków
Czytelnictwo 2.0. Narodowe Centrum Kultury chce zmienić nawyki czytelnicze Polaków fot.dariusz bloch/polska press
Narodowe Centrum Kultury, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0, przygotowało ogólnopolską kampanię zachęcającą do odwiedzenia miejscowych bibliotek. Celem inicjatywy jest również zmiana wizerunku bibliotek i uświadomienie Polakom, że obecne to nie tylko wypożyczalnie książek, ale także nowoczesne miejsca integrujące lokalną społeczność.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0) to największa do tej pory inicjatywa, mająca wpierać promocję czytelnictwa w Polsce – na realizację programu docelowo poznaczone zostanie ponad miliard złotych.

Środki te pozwolą przede wszystkim na zakup książkowych nowości do bibliotek oraz zmianę infrastruktury bibliotecznej, tak aby była ona dostosowana pod kątem zmian zachodzących w strukturze społecznej i sposobów odbioru kultury, w tym czytelnictwa.
Wśród instytucji, które stanęły do walki o czytelników jest m.in. Biblioteka Narodowa w Warszawie, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Kultury i Instytut Książki.

Promocja czytelnictwa przez NCK

Do realizacji programu Narodowego Rozwoju Programu Czytelnictwa 2.0 przyłączyło się również Narodowe Centrum Kultury. Ta państwowa instytucja odpowiedzialna jest m.in. za wdrożenie za ogólnopolskiej kampanii promującej czytelnictwo.
Prowadzona kampania ma na celu głównie długotrwałą zmianę nawyków czytelniczych, poprzez pokazanie czytelnictwa jako obszaru, który wzmacnia kompetencje, poszerza horyzonty, czy pomaga odnaleźć się na rynku pracy.

Narodowe Centrum Kultury chce pokazać, że biblioteki mogą być zarówno nowoczesnymi miejscami integrującymi lokalną społeczność, dającymi dostęp nie tylko do najnowszych pozycji książkowych, jak i centrami multimedialnymi z dostępem do Internetu, komputerów, audiobooków i e-booków.

Książki dla młodszych i starszych

Instytucja za cel postawiła sobie dotarcie przede wszystkim do najmłodszych (dzieci 6-12) i najstarszych Polaków (60+).

Bowiem w przypadku dzieci książki są pomostem do odkrywania świata, znacząco poszerzającą ich horyzonty, pomagają w rozwoju i w życiowym starcie. Natomiast w przypadku seniorów, szczególnie istotne jest włączenie ich do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, a w tym wypadku kluczową rolę mogę odegrać biblioteki.

Dla obu grup wiekowych przygotowana zostanie kampania oparta o pozytywne emocje i atrakcyjną formę przekazu czerpiącą z nowoczesnych form narracji. Wykorzystane zostaną więc w niej wszystkie nowoczesne i tradycyjne formy przekazu, jak telewizja, radio i prasa, ale również te nowoczesne - internet w tym media społecznościowe i popularne serwisy takie jak Tik Tok.

W akcje włączą się również znane osoby, które opowiedzą o korzyściach wynikających z obcowania z dobrą lekturą. Będą to przedstawiciele świata kultury, sztuki, sportu, nauki, którzy będą dzielić się swoimi ulubionymi książkami, odpowiadać na pytania zadawane przez czytelników, przekonywać, że czytać można w każdych okolicznościach.

Kampania skierowana będzie także m.in. do osób nieaktywnych zawodowo, czytających mniej niż jedną książę w roku, edukatorów, nauczycieli, animatorów oraz beneficjentów programów dotacyjnych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Narodowe Centrum Kultury jest również organizatorem konkursu BLISKO, skierowanego do bibliotek. W ramach akcji przekazane zostanie około 5,4 mln zł, prawie 50 bibliotekom w 14 województwach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl