Czy Sky przetrwa? Kończy się era dominacji brytyjskiej ekipy kolarskiej w światowym peletonie

  • Polska

Arlena Sokalska

Brytyjska firma Sky poinformowała, że z końcem 2019 roku przestaje sponsorować kolarstwo. To oznacza, że najbogatsza ekipa w kolarskim peletonie ma kilka miesięcy na znalezienie nowego sponsora tytularnego, inaczej przestanie istnieć, a kolarze będą musieli poszukać sobie nowego pracodawcy.
 Łukasz Klimaniec

Ta decyzja była szokiem dla środowiska kolarskiego, a podobno i nawet dla samego szefa Team Sky, sir Davida Brail¬sforda. Jednak nie do końca. Pogłoski o tym, że Sky nie będzie już chciało sponsorować kolarstwa pojawiły się wjesienią tego roku, gdy doszło do zmian własnościowych u tytularnego sponsora Sky, czyli w platformie telewizyjno-komunikacyjnej Sky. Dziś jej głównym udziałowcem jest amerykańska firma medialna Comcast, a w październiku z firmy odszedł dotychczasowy prezes – James Murdoch, młodszy syn dawnego potentata medialnego Ruperta Murdocha.

– Po ponad dziesięciu latach zaangażowania jestem dumny z tego, co osiągnęliśmy dzięki Team Sky i naszym długoletnim partnerom w British Cycling. Ale 2019 r. to właściwy moment, abyśmy mogli przejść dalej, otwierając nowy rozdział w historii Sky – oświadczył Jeremy Darroch, dyrektor generalny Sky’s Group. „Chcemy zamknąć historię Team Sky z możliwie najlepszym zakończeniem. Jesteśmy bardziej zmotywowani jako zespół niż kiedykolwiek wcześniej” – czytamy w oficjalnym oświadczeniu kierownictwa kolarskiej ekipy Sky.

Niezależnie od wszystkiego David Brailsford po 10 latach tłustych – bo jego team był najbogatszą ekipą w peletonie z budżetem sięgającym ok. 35 mln euro – znalazł się w tej samej samej sytuacji, jak wielu innych menadżerów ekip kolarskich. Musi znaleźć nowego sponsora lub sponsorów w ciągu najbliższych kilku miesięcy, inaczej będzie musiał zwolnić kolarzy z kontraktów, by ci znaleźli sobie inne ekipy.

W podobnej sytuacji był rok temu Jim Ochowicz, menadżer dawnego BMC. W lipcu, gdy znalazł nowego sponsora, polską firmę obuwniczą CCC, wielu zawodników znalazło już nową pracę.

Trudno przypuszczać, by Brailsford zdołał znaleźć jednego sponsora, który byłby gotowy wykładać tak duże pieniądze na kolarstwo, jak robiło to Sky. To pozwoliło brytyjskiej ekipie po pierwsze na podpisywanie kontraktów z najlepszymi kolarzami na świecie, po drugie na praktyczne wykorzystywanie wielu zdobyczy naukowych do zwiększenia przewagi nad innymi ekipami.
I udało się. W ciągu dziewięciu lat istnienia Sky sześć razy wygrało Tour de France – na dodatek dzieki trzem kolarzom:_Bradleyowi Wigginsowi, Chrisowi Froome’owi i Geraintowi Thomasowi.

Przy okazji zdarzyły się jednak zachowania wątpliwe moralnie: Wiggins został oskarżony o nadużywanie TUE, czyli leków z użytkiem terapeutycznym, a zwycięzca Tour de France oraz Vuelta Espana 2017, Chris Froome, przez cały ubiegły rok zmagał się ze swoją wpadką, kiedy to przekroczył dozwoloną w ramach TUE dawką salbutamolu, leku na astmę.

Dodatkowo ekipa Sky dzięki wielkiemu budżetowi od lat zatrudniała najlepszych kolarzy za najwyższe pieniądze. Jeszcze jesienią tego roku Brailsford przedłużył kontrakt z Thomasem do 2021, a z Eganem Bernalem do 2023.

Kontraktem do końca 2020 r. związany jest ze Sky również Michał Kwiatkowski. Drugi z Polaków, Michał Gołaś ma pracę w Sky do 2019 r., ale nieoficjalnie mówiło się, że zostanie w Sky jako dyrektor sportowy. W tej sytuacji obaj Polacy musżą w ciągu kilku miesięcy podjąć decyzję, czy czekać na nowego sponsora, czy rozglądać się za nowym pracodawcą. Obaj nie powinni mieć z tym najmniejszego kłopotu. A też nie ma co ukrywać, że pewnie chętnie podpisze z nimi kontrakt pierwsza polska ekipa w World Tourze, czyli CCC Team, który jest następcą BMC.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3