Czy na naszych oczach rozgrywa się właśnie zielona rewolucja przemysłowa? Jak biznes może wykorzystać politykę klimatyczną?

Justyna Madan
Justyna Madan
Wideo
od 16 lat
- Wszystkie ręce na pokład - to hasło, które podczas rozmów o miejscu biznesu w polityce klimatycznej padało najczęściej. Partnerstwa państwowo-prywatne, inwestycje w start-upy, rozwój technologii i odpowiednia edukacja to tylko niektóre z wielu punktów, które były przedmiotem dyskusji podczas panelu na kongresie klimatycznym Togetair 2022. Cel jest jeden, zielona rewolucja, która pobudzi gospodarkę i będzie miała realny wpływ na rozwój szerokorozumianej strefy biznesu.

Jak biznes może wykorzystać politykę klimatyczną? W każdy możliwy sposób. To od każdego rodzaju działalności – zarówno dużych, międzynarodowych korporacji jak i małych przedsiębiorstw – zależy w jaki sposób i jak szybko będziemy przeciwdziałać zmianom klimatycznym.

Podczas panelu dyskusyjnego o roli biznesu w ekologicznym rozwoju, który odbył się w czwartek, 21 kwietnia 2022 podczas drugiego dnia szczytu klimatycznego w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, eksperci pochylili się nad palącymi współczesny świat tematami.

- Stoimy w obliczu zmian o charakterze cywilizacyjnym, takie mamy głębokie przekonanie. Przemiany przyspieszają, pojawia się coraz więcej inicjatyw i aby nie stracić tego rozpędu, który mamy, trzeba przygotować background legislacyjny, a nasze działania mają też ukierunkowywać inicjatywy, które podejmują nasi partnerzy – mówił Adam Żelezik, dyrektor Biura Inicjatyw Strategicznych, BGK.

- Wszystkie ręce na pokład – powiedział Paweł Jakubik, prezes Microsoft.

I to właśnie ten zwrot stał się niejako myślą przewodnią czwartkowego panelu dyskusyjnego. Bez pełnej mobilizacji, inwestycji i innowacji trudno mówić o postępie. Przedsiębiorcy mówią jednym głosem i zwracają uwagę na potrzebę współpracy w celu tworzenia projektów wchodzących w zakres zielonej rewolucji i transformacji cyfrowej.

- Jeżeli będziemy podejmowali działania tak, jak teraz je podejmujemy, to w roku 2100 może się okazać, że np. wzrost temperatury spowoduje, że już nie będziemy mieli nad nim kontroli – alarmuje Agnieszka Jankowska, dyrektor Departamentu Public Affairs w T‑Mobile Polska.

Relacje z kongresu - czytaj więcej:

Zielona rewolucja przemysłowa dzieje się na naszych oczach

Eksperci są zgodni, że ekologia i ekonomia to są dwie strony tej samej monety. Jakie działania powinno się podejmować w ramach rozwoju polityki klimatycznej? Padło kilka konkretnych pomysłów. To nie tylko ustanowienie celu, czy rozwój technologii cyfrowych, które idą w parze z „zielonym rozwojem” ale to również nacisk na partnerstwa państwowo-prywatne, które według Pawła Jakubika są najbardziej skutecznie, do tego dochodzi inwestowanie w start-upy, które obecnie powoli się rozwija ale wciąż jest jeszcze w powijakach.

Adam Żelezik opowiedział również o inicjatywie 3W. 3W, czyli woda, wodór, węgiel to inicjatywa, za którą stoi BGK. - To odpowiedź na zintensyfikowane potrzeby. Zmiany klimatyczne możemy zatrzymać nie tylko poprzez ograniczenie się, ale poprzez ukierunkowania naszych działań w taki sposób aby np. utrzymać przewagę gospodarczą i jednocześnie wpłynąć pozytywnie na klimat. Dla nas ważny jest świat biznesu, nauki, sektora publicznego, sprawna komunikacja, wymiana myśli i poglądów, w praktyce tak naprawdę realizowanie wspólnych przedsięwzięć jest kluczowe – tłumaczył Żelezik.

- Każdy produkt, który wprowadzamy na rynek musi mieć pozytywne działanie na środowisko – dodał Radosław Kaskiewicz, prezes 3M.

Ochrona środowiska leży w interesie firm

- Przy ograniczonych zasobach, którymi dysponujemy, chcemy osiągnąć większą produktywność, więc musimy się zajmować ochroną surowców. Dzięki temu my stajemy się też bardziej rentowni – przekonywał Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Ekspert podkreślił również, że bez legislacji nie da się wprowadzić zmian, dotyczą one branż i firm na różnym etapie rozwoju. Poza tym dodał też, że warto działać tak, aby nikogo nie wykluczyć Aby ci, którzy jeszcze nie są gotowi do podjęcia wyzwania, mieli czas dostosować się do zmian.

Ważną rolę w transformacji odgrywa podejście inwestorów

- To jest rola firm, małych i dużych, aby przystosowywać się do tej zmiany, dosyć dramatycznej, i pomagać sobie nawzajem. Ważne jest też ustalenie sobie konkretnego celu i zadanie sobie pytań czemu to robimy? Po co i skąd to się bierze? To jest motor napędowy na przyszłość – mówił Kaskiewicz.

Dominika Fox Matulewicz wymieniła natomiast trzech głównych graczy w zielonej transformacji:

  • firmy, które dysponują technologiami umożliwiającymi produkcję zielonej energii;
  • firmy, które dysponują technologiami umożliwiającymi oszczędność energetyczną i energoefektywność;
  • wszystkie inne firmy, dla których aspekt zielonej transformacji i ochrony klimatu są kluczowe w ramach całego łańcucha działalności.

Inwestować trzeba inteligentnie i nie bać się ryzyka

Duże szanse eksperci widzą w branży IT, do której należy 40 proc. polskich projektów start-upowych. Poza tym, kluczową rolę odgrywa praca zespołowa, która jest niezbędna do dalszego rozwoju. Nie obędzie się jednak bez niezbędnej edukacji i rozwijania umiejętności miękkich, np. psychologii czy empatii.

- Firmy, czy z polskim czy zagranicznym kapitałem, dbają o to by Polska była konkurencyjna, bo tu chcą się rozwijać. Nawiązała też do kwestii sensownej edukacji, by ludzie wiedzieli w jaki sposób mogą korzystać z różnych rozwiązań i współpracować z dużymi firmami. Zróbmy coś więcej dla tego świata razem, tego nam brakuje – podsumowała Jankowska.

W debacie „Nowe technologie, nowe wyzwania, nowe kompetencje, nowe szanse: Jak biznes może wykorzystać politykę klimatyczną” wzięli udział:

  • Radosław Kaskiewicz, Prezes, 3M
  • Piotr Dardziński, Prezes, Sieć Badawcza Łukasiewicz
  • Remigiusz Kopoczek, Dyrektor, NCBR
  • Adam Żelezik, Dyrektor Biura Inicjatyw Strategicznych, BGK
  • Agnieszka Jankowska, Dyrektor Departamentu Public Affairs w T‑Mobile Polska
  • Paweł Jakubik, Prezes, Microsoft
  • Dominika Fox Matulewicz, Executive Director, American Chamber of Commerce in Poland, Amcham.

Zobacz także:
Artur Warzocha na Togetair 2022

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu