reklama

Czy można pić kawę w ciąży? Ciąża a kawa

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Nadmiar kofeiny może szkodzić w ciąży, ale wypicie niewielkiej ilości kawy, nie szkodzi dziecku. Wystarczy więc zachować rozsądek i umiar, by móc delektować się ulubionym napojem.

Ciąża a kawa – ile można pić kawy w ciąży, by nie zaszkodzić dziecku?

Ciąża to taki okres w życiu kobiety, kiedy zwraca ona szczególną uwagę na to, co je i pije. Wiele kobiet, które na co dzień spożywały duże ilości kawy ma więc dylemat, czy można pić kawę w ciąży, a jeśli tak, to w jakich ilościach. Te pytania są całkiem słuszne, albowiem, jak wynika z badań, w ciąży może wystąpić zwiększona wrażliwość organizmu matki na działanie kofeiny.

Dopuszczalna, maksymalna dawka kofeiny, jaką może spożyć kobieta w ciąży, to 300 mg, co odpowiada dwóm filiżankom kawy. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że także inne napoje czy produkty spożywcze, które ciężarna spożywa na co dzień, mogą zawierać kofeinę (chociażby herbata). Dlatego w dniu, kiedy ma się ochotę sięgnąć po filiżankę aromatycznej kawy, warto przeanalizować, ile kofeiny już zostało spożytej w ciągu dnia i na jaką ilość kawy można sobie naprawdę pozwolić.

Czy kawę można pić w ciąży? TAK! Czy i jak to robić przeczytasz na blogu alaantkoweblw.pl: Kawa w ciąży, picie kawy a karmienie piersią >>
Mechanizm działania kofeiny na organizm ciężarnej

Biorąc pod uwagę, że już od 7-8 tygodnia ciąży istnieje równowaga w osiąganiu stężenia poziomu kofeiny we krwi matki i płodu, trzeba mieć na uwadze by nie przekroczyć dozwolonej dawki. U ciężarnej występuje spowolniony metabolizm kofeiny, co powoduje, że już w 1980 r. Agencja do Spraw Żywności i Leków z USA nakazała ostrożność w spożywaniu produktów, które zawierają tę substancję.

Kofeina – czym jest i jak działa na człowieka?
Kofeina zaliczana jest do psychostymulantów, czyli substancji, które działają w sposób pobudzający na pracę mózgu. Występuje ona naturalnie w liściach herbaty, ziarnach kakowca czy kawy, stąd najczęstszym źródłem spożywanej kofeiny w Europie są napoje typu herbata, coca-cola, kawa, czy też czekolada.

Rozwój rynku napojów energetyzujących oraz suplementów spowodował również, że coraz częściej dostarczamy ją za pomocą tych produktów. Główny mechanizm działania kofeiny opiera się o pobudzanie ośrodkowego układu nerwowego, dlatego zaliczana jest do substancji psychoaktywnych.

Kofeina blokuje receptory adenozyny, co powoduje zwiększone wydzielanie adrenaliny, serotoniny i dopaminy. Skutkiem tego stanu rzeczy jest przyspieszenie bicia serca, rozszerzenie naczyń krwionośnych, jak również wspomniane pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego. To pobudzenie, które uzyskuje się po spożyciu kawy, jest pożądane przez wiele osób. Szczególnie wtedy, gdy dopada je popołudniowe zmęczenie lub czują spadek koncentracji na skutek długotrwałej pracy umysłowej.

Kofeina spożyta w kawie pozwala lepiej koncentrować się na wykonywanych czynnościach, zmniejszyć senność, czy zmęczenie. To dlatego tak wiele osób uzależnia się od picia kawy: przynosi im ona pożądany, przyjemny stan psychofizyczny. Poza tym niesie ze sobą szereg dodatkowych korzyści takich jak np.: zwiększona lipoliza tkanki tłuszczowej, czy też pobudzenie wydzielania soku żołądkowego. Pomaga więc nie tylko w procesie trawienia ale też i w lepszej przemianie materii.

Kofeina – w jakich produktach można ją znaleźć?

Kofeina znajduje się przede wszystkim w takich produktach jak: kawa, herbata, czekolada, kakao, napoje orzeźwiające, tabletki przeciwbólowe, preparaty na przeziębienie, środki przeciwuczuleniowe. Dlatego w dniu, kiedy spożywamy tabletki na ból głowy, wypijamy kilka filiżanek kawy i zagryzamy to czekoladą, warto zastanowić się, czy nie przekraczamy dopuszczalnej, bezpiecznej dziennej dawki kofeiny, która wynosi 400 mg. Aby móc obliczyć dawkę, warto poznać dawki kofeiny zawarte w poszczególnych produktach.

Zawartość kofeiny w różnych produktach:

  • herbata (150 mililitrów): od 30-65 mg kofeiny,
  • kawa (150 mililitrów): od 60-140 mg kofeiny,
  • napoje orzeźwiające (360 mililitrów): 35-55 mg kofeiny,
  • czekolada w tabliczce (32 gramy): 10-30 mg kofeiny,
  • kakao (240 mililitrów): 5 mg kofeiny,
  • tabletki przeciwbólowe (dawka standardowa): 40 mg kofeiny,
  • środki przeciwuczuleniowe oraz na przeziębienie (dawka standardowa): 25 mg kofeiny.

Czytaj także: Ile kofeiny ma kawa?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty.

Źródła:
- G. B. Curtis, J. Schuler, Ciąża. 40 kolejnych tygodni, Warszawa 2009, s. 221-222
- R. Wierzejska, Kofeina – powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie, „Rocznik PZH” 2012, tom 63, nr 2, s. 141-147

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie