Czego będą się uczyć dzieci w szkołach po reformie

Malwina Gadawa
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Szymon Starnawski /Polska Press
Anna Zalewska, minister edukacji narodowej, podpisała nową podstawę programową szkół podstawowych. W ministerialnym rozporządzeniu dokładnie opisano to, co uczeń powinien umieć i jakie są programy nauczania na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej.

- Podstawa programowa jest nowoczesna, choć szanuje przeszłość i historię - zapewniała minister Anna Zalewska. Dodała, że resort oddaje wolność realizacji podstawy programowej nauczycielowi, a młody człowiek powinien wyjść ze szkoły nie tylko bogaty w wiedzę, ale także w umiejętności współpracy z rówieśnikami.

- Uczymy odpowiedzialności za język, za kulturę języka, uczymy dyskusji, odpowiedzialności za słowo - przekonywała minister edukacji, opisując nową podstawę programową.

Od 1 września z nowej podstawy programowej będą uczyli się uczniowie klas I, IV i VII szkoły podstawowej. Uczniowie pozostałych klas szkół podstawowych, klas gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych będą korzystali z dotychczasowej podstawy programowej i dotychczasowych podręczników.

- Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia i wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia - czytamy na początku dokumentu.

Ważną kwestią w nowej podstawie programowej jest wychowanie patriotyczne. Czytamy w niej, że kształcenie w podstawówce ma na celu „wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych”.

Wielu ekspertów, którzy opiniowali nową podstawę programową, zwracało uwagę na pośpiech, w jakim przygotowywano nowe przepisy. - Z ubolewaniem stwierdzamy, że w nowej podstawie programowej zrezygnowano z dbania o tak ważne dla współczesnego społeczeństwa postawy, jak zaangażowanie w działania obywatelskie, wrażliwość społeczna, tolerancja dla odmiennego zdania - czytamy w opinii przygotowanej przez Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego.

Polskie Towarzystwo Historyczne uważa, że zastrzeżenia budzi „nadmierne wyakcentowanie historii militarnej”. Brakuje natomiast historii codzienności, kultury. Nową podstawę programową krytykuje także Komitet Nauk o Literaturze Polskiej Akademii Nauk.

- Projekt podstawy programowej nie spełnia elementarnych wymagań merytoryczno-dydaktycznych, jakie stawia się dziś przed nowoczesną edukacją humanistyczną, której fundamentem jest i zawsze powinien być język ojczysty - czytamy w opinii naukowców. Zwracają oni uwagę, że uczeń ma być jedynie odtwórcą przekazanych mu wiadomości.

- Realizacja podstawy programowej w formie zawartej w projekcie grozi zapaścią czytelnictwa, marginalizacją dużej części społeczeństwa w zakresie uczestnictwa w kulturze, niedostatkiem u wielu młodych ludzi kompetencji komunikacyjnych niezbędnych do aktywnego udziału w życiu publicznym - czytamy w opinii przygotowanej przez komitet PAN.

- Przewaga utworów z klasyki literackiej XIX wieku skazuje kształcenie polonistyczne na tworzenie obrazu kultury nie przylegającego do współczesnego świata - uważają naukowcy z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Krytykują oni także umieszczenie wśród lektur obowiązkowych dla klas IV-VI fragmentów „Pana Tadeusza” zawierających opis polowania. - Czy celem autorów jest propagowanie idei zabijania zwierząt jako chlubnej tradycji narodowej? - pytają naukowcy. Nie rozumieją oni także zamiany w kanonie lektur reportażu Neli Małej Reporterki (wymienionego w poprzednim projekcie) na teksty Melchiora Wańkowicza.

Wiele uwag ma także Społeczne Towarzystwo Oświatowe. - Brak zastosowania fizyki w medycynie czy nowych technologiach. Nie ma informacji o odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie ani o alternatywnych źródłach energii. Brakuje też tematów dotyczących budowy wszechświata (w tym teorii Mikołaja Kopernika) oraz kosmonautyki - ocenia STO.

Polskie Towarzystwo Matematyczne zwraca również uwagę, że w podstawie programowej dla klas I-III nie położono nacisku na uzasadnianie własnych strategii, wniosków i spostrzeżeń. - Bez tego nie wprowadzamy uczniów w matematyczną metodę dedukcyjną, nie przygotowujemy do dowodzenia - przekonuje towarzystwo.

W programie matematyki dla szkół podstawowych nie ma także mowy o funkcjach. Uczniowie na lekcjach biologii, omawiając rozmnażanie i rozwój człowieka, nie będą uczyć się o antykoncepcji. Według ekspertów z Polskiej Akademii Nauk, skrótowo potraktowano też teorię ewolucji Karola Darwina.

Do końca czerwca powstaną podręczniki do nowej podstawy programowej. Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe uczniowie szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych otrzymają bezpłatnie w swoich szkołach. W kolejnych latach nowa podstawa programowa obejmie sukcesywnie kolejne roczniki uczniów. Wszyscy nauczyciele szkół podstawowych będą mieli możliwość szkolenia z wdrażania nowej podstawy programowej. Szkolenia rozpoczną się już pod koniec lutego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czego będą się uczyć dzieci w szkołach po reformie - Gazeta Wrocławska

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
P...
Jak nowa edukacja rozwinie skrzydła to i religię sie przykręci - za dużo mówi o tym, że człowiek ma daną wolna wolę!
P
P...
U nas nie wprowadzają podstawowych pojęć pozwalających ogarnąć programowanie później. To 500+ w zasadzie powinno być traktowane jako dodatek korepetycyjny, bez zorganizowania nauki samemu będzie sie jedynie przytakującym idiotą.
D
Dalajlama
wpajanie dumy narodowej, bez grosza przy duszy...co za różnica czy płaci Polak, czy Niemiec, ważne, że jest za co żyć godnie!
P
Programista
Tworzę, testuje i używan w innych funkcjach, dziennie dziesiątki funkcji.
Acha, jestem programistą.
e
ella
Jak wyzej..consiunusy tez jeszcze w moim 43 letnim życiu niewykorzystane. Niech ucza w klasach z rozszerzona matematyka- jak ktoś z nią przyszłośc planuje. ja jak do tej pory korzystam tylko z dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, wzorów na obliczanie pól ( malowanie- ile kupić farby). a i jeszcze procenty- TYLE!
O
Ola
Irracjonalne jest wprowadzenie drugiego języka DOPIERO w VII klasie! Jaki ma to sens? Przez 2 lata dzieci nic się nie nauczą ą te które rozpoczęły wcześniej będą czekać do tej klasy żeby naukę kontynuować a w zasadzie uczyć się tego samego od nowa! A poza tym dlaczego nigdzie nie jest zapisane wyraźnie ile godzin i od której klasy jest religia i gdzie jest podstwa programowa to tego przedmiotu? Może kosztem tych zajęć wprowadzić języki do szkół a religię przesunąć na zajęcia dodtkowe po lekcjach?
p
poliglot (k) o
coż znajomość języka obcego ja nie ma się w nim nic do powiedzenia
w
wrocławianka
Trochę martwi mnie ta matematyka bez funkcji.
A
Arr
Jeśli w podstawówce nie ma funkcji to pojawią się dopiero w szkole średniej? Nie jest to trochę za późno?
a
antypis
Jeśli myślenie jest miarą napędową człowieka,to rozumiem, czemu PiS,idiotów urzeka.Popatrzcie tak bezstronnie przyszli wyznawcy Kaliksteina-na siebie:za kawałek ochłapa,będziecie u Rydzyka ,nie w niebie.
G
Gość
Albo to ciebie aborcji ksiądz uczył.
a
ant
religii, religii. religii i historii za czasów pis a potem znów religii, religii itp.
a
anna
a o takich bezmózgach, jak ty bedie się mówiło?
G
Gość
przestajesz się czuć uwięziony w jakimś kraju, w każdej chwili możesz zmienić miejsce zamieszkania.
a w szkole języka się nie nauczysz...
ś
święta eulalia
Sprawdź, czy nie przeoczyłeś porannej mszy, bo ci klecha krzyżem walnie po łbie i przyspieszy alzheimera..
Wróć na i.pl Portal i.pl