Coraz więcej płatnych dróg i fotoradarów. Przybędzie też mandatów

Joanna Pieńczykowska
Mikołaj Suchan/Polskapresse Dziennik Zachodni
Zagęszcza się sieć płatnych dróg. Kierowcy aut osobowych na razie płacą głównie za przejazd autostradami, ale liczba płatnych odcinków systematycznie się powiększa. Jeszcze szybciej rośnie sieć płatnych dróg, za przejazd którymi uiszczać e-myto zmuszeni są kierowcy samochodów ciężarowych i osobowych z przyczepką o masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

W przyszłym roku viaTOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat od aut o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, który obecnie obejmuje już 1890 km dróg, rozszerzany będzie co najmniej trzy razy. Na razie znane są precyzyjne plany dotyczące dwóch pierwszych aktualizacji. Obie dokonane będą już w pierwszym kwartale. Łącznie obejmą ponad 300 km. - Pierwsze rozszerzenie dokonane będzie 12 stycznia i obejmie prawie 140 km dróg. Kolejne - 30 marca - około 160 km. W połowie roku planowane jest trzecie, ale nie ma w tej sprawie jeszcze rozporządzenia ustalającego szczegóły - mówi Stanisław Dojs z biura prasowego viaTOLL.

I tak od 12 stycznia kierowcy będą płacić m.in. za przejazd nowymi odcinkami autostrad, w tym za blisko 44-kilometrowy odcinek A1 Pyrzowice - Sośnica koło Gliwic, a także 39-kilometrowy odcinek A1 między Strykowem koło Łodzi a Kotliskami koło Kutna.

Ciekawostką będzie włączenie do systemu viaTOLL pierwszego odcinka drogi w Warszawie. Płatny stanie się liczący 7,2 km fragment drogi ekspresowej S8 od węzła przy ulicy Modlińskiej do ul. Piłsudskiego w Markach. Zmianę odczuć mogą nie tylko kierowcy ciężarówek. To trasa, którą wielu warszawiaków dojeżdża obecnie do licznych w tym rejonie centrów wyposażenia wnętrz. Włączenie tego odcinka może sprawić, że wielu kierowców, którzy wybierają się na zakupy z przyczepką, zmuszonych będzie zmienić trasę przejazdu. - Obowiązek uiszczania opłaty za przejazd dotyczy bowiem również pojazdów z przyczepką, jeżeli łączna masa całkowita takiego zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony - mówi Stanisław Dojs.

Gapowicze, którzy zignorują charakterystyczne pomarańczowe znaki informujące o wjeździe na płatny odcinek drogi, mogą narazić się na 3 tys. zł kary - tyle wynosi opłata za wjazd na płatną drogę bez rejestracji w systemie viaTOLL.

Kierowcy, którzy będą chcieli przejeżdżać płatnymi odcinkiem, będą musieli zamrozić co najmniej 240 zł. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł, ale trzeba też doliczyć kolejne 120 zł na minimalną kwotę doładowania konta przedpłaconego.

Rozbudowa systemu viaTOLL sprawi, że wzrosną wpływy z opłat od kierowców. - Przez ponad 14 miesięcy funkcjonowania systemu, od jego uruchomienia w lipcu 2011 r., wpływy z opłat od kierowców wyniosły 1,05 mld zł - wynika z informacji uzyskanych w firmie Kapsch, która zarządza systemem. W przyszłym roku wpływy mają wzrosnąć do 1,8 mld zł.

Docelowo kierowcy ciężarówek płacić będą za korzystanie z 7 tys. km dróg.

Ale nie tylko wpływy z e-myta mają wzrosnąć. Resort finansów zaplanował w projekcie przyszłorocznego budżetu wyższe wpływy z mandatów i opłat.

3 tys. zł kary - tyle wynosi opłata za wjazd na płatną drogę bez rejestracji w systemie viaTOLL

Wyższe wpływy m.in. mają być osiągnięte z rozbudowy systemu fotoradarów. Łącznie w ciągu 12 miesięcy przy drogach zamontowanych ma zostać ok. 300 nowych urządzeń, co oznacza, że za rok będzie ich prawie pięciokrotnie więcej niż przed rozbudową systemu. W sierpniu Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczął montaż pierwszej partii.

Trwają również prace nad nowym taryfikatorem mandatów. Z informacji, które docierają, wynika, że niektóre kary wzrosną dwukrotnie.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zmotoryzowany
Kierowcy z ponad 80 miast protestują przeciwko wysokim cenom paliw. Chcą zmusić rząd, by zrezygnował z pobierania części podatków i akcyzy Przecież wiadomo że chodzi o kasę a kierowcy samochodów ciężarowych i osobowych przed konsumentami monopolu alkoholowego i tytoniowego to największa kura znosząca złote jaja i skarbonka bez dna i można wydoić ile się da . Dlatego też ustawia się tysiące nowych i przemyślnych fotoradarów aby mieć jak najwięcej kasy z mandatów i zasilić budżet gmin i spichlerz pieniężny państwa oraz poprawić notowania ekipy rządzącej .Przecież powszechnie wiadomo ,że nie chodzi o poprawę bezpieczeństwa lecz głównie o kasę a bezpieczeństwo jest pretekstem Fobie i obsesje pewnych posłanek z kręgu PO na punkcie kierowców i kreowania ograniczeń ,utrudnień i dyskryminacji osób zmotoryzowanych nasiliły się i kampania medialna trwa jacy to kierowcy źli i niedobrzy A przecież kierowcy zasilają kasę i są źródłem zatrudnienia wielu ludzi utrzymujących się z motoryzacji ,mandatów ,parkingów ,warsztatów ,płatnych dróg itd -dlatego należy się im szacunek.Gdy wszyscy przesiądziemy się na rowery to będzie zapaść budżetowa państwa.
q
qwerty
i zlikwidować idiotyczne przepisy i te radary !!!!
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Coraz więcej płatnych dróg i fotoradarów. Przybędzie też mandatów
p
polo
ale są radary.
Dzięki radarom, średnia prędkość spadnie do 50km/h.
Aby przejechać 400 km, potrzeba będzie 8h.
Ta ja już wolę PKP.
a
aa
Nie mam nic przeciwko fotoradarom ( mimo, że czasami płacę mandat ) o ile miejsce ich usytuowania jest logicznie uzasadnione : gęsta zabudowa, szkoła, przejście, zakręty, inne niebezpiczeństwa itd. Ale widziałem wiele sytuacji, gdy sa traktowane jako maszynka do pieniędzy : tuż za białą tablicą w szczerym polu, na długiej bezpiecznej prostej, przy torach, którymi nie jeżdżą pociągi itd. I wtedy krew mi się burzy.
Oczywiście : przepis jest przepisem powiedzą niektórzy puryści prawni. Ale gdzie tu jakakolwiek logika komunikacyjna ?
Przy okazji : jaki jest teraz status radarów instalowanych przez Gminy ? Miała je przejąć Inspekcja, czy przejęła, czy natrafiła na opór samorządów i akcja nie wyszła ?
Dodaj ogłoszenie