Coraz więcej nowych kart

Michał Sadrak, Open Finance
Według szacunków Open Finance liczba kart zbliżeniowych w portfelach Polaków przekroczyła już 6,5 mln. Z tego 90 proc. przypada na zaledwie pięć banków.

Od połowy stycznia ich liczba wzrosła o 4,22 mln (+179 proc.) i przekroczyła właśnie 6,57 mln. Zdecydowana większość z nich (95 proc.) to karty debetowe wydane do rachunków osobistych. Bezstykowe kredytówki stanowią 3,5 proc. (ok. 230 tys.), a karty przedpłacone, wydawane głównie przy okazji dużych festiwali muzycznych, to 1,5 proc. (niewiele ponad 100 tys.). Wysoka dynamika wzrostu nowoczesnych plastików to głównie zasługa dwóch największych banków - PKO BP i Banku Pekao. Drugi z nich, po tym jak w grudniu ubiegłego roku zaczął wydawać karty debetowe w technologii zbliżeniowej, tydzień temu dołączył do grona milionerów. Dodając trzy kolejne banki z listy (ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), okazuje się, że skupiają one 90 proc. (5,9 mln) wydanych zbliżeniówek.

Za sprawą szybkiego wzrostu liczby kart bezstykowych już co piąta z nich umożliwia wykonywanie płatności do 50 zł wyłącznie za pomocą przybliżenia do odpowiedniego terminalu. W praktyce oznacza to brak konieczności podawania kodu PIN.

Możliwe stało się oferowanie kart w formie na przykład naklejki, breloku czy nawet zegarka

Istnieje jednak różnica między technologiami zastosowanymi przez organizacje płatnicze Visa i MasterCard. Dla transakcji powyżej 50 zł w przypadku kart typu payWave (Visa) konieczne jest umieszczenie jej w terminalu, tak jak w przypadku tradycyjnych plastików. Technologia PayPass zastosowana przez MasterCard również wymaga PIN-u dla transakcji powyżej 50 zł, jednak płatność wciąż może odbyć się bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe stało się oferowanie kart w niestandardowej formie, jak na przykład naklejki, breloki czy nawet zegarki. Wydają je obecnie Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank i Polbank, a od niedawna również Bank Millennium.

Łączna liczba zbliżeniowych gadżetów zbliża się do 37 tys. Ze względu na brak możliwości korzystania z bankomatów gadżety te nie mają szans stać się substytutem zwykłych kart zbliżeniowych.

Bardziej uniwersalne rozwiązanie zastosowane przez MasterCard nie powoduje jednak zmiany rynkowych sił. Podobnie jak w segmencie tradycyjnych kart płatniczych Visa góruje z ponad 60-procentowym udziałem.

Obecnie karty zbliżeniowe wydaje już 18 banków komercyjnych, a kolejne stoją w kolejce do wejścia na rynek. We wrześniu dostęp do nowoczesnych płatności powinni dostać klienci Banku DnB Nord. Na trzeci lub początek czwartego kwartału wprowadzenie kart bezstykowych zapowiada Bank Nordea. Podobnie Lukas Bank, w którym wdrożenie kart przypadnie jesienią.

Michał Sadrak, Open Finance

Pracownicy „Biedronki” nie chcą pracować w niedziele

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie