Co wagnerowcy robią na Białorusi? Jakie mają intencje wobec Polski? Marcin Przydacz wyjaśnia, że chodzi o konkretne cele

OPRAC.:
Małgorzata Puzyr
Małgorzata Puzyr
Wideo
od 16 lat
Czy wagnerowcy wysłani na Białoruś stanowią zagrożenie dla Polski? Zdaniem szefa Biura Polityki Międzynarodowej Marcina Przydacza, ich obecność przy granicy z naszym krajem nie jest przypadkowa. - Jestem przekonany, że jednym z nich jest próba destabilizacji sytuacji w naszej części świata - stwierdził polityk.
Wagnerowcy na Białorusi stanowią zagrożenie dla Polski? W jakim celu wysłano ich blisko polskiej granicy?
Wagnerowcy na Białorusi stanowią zagrożenie dla Polski? W jakim celu wysłano ich blisko polskiej granicy? fot. AA/ABACA/Abaca/East News

Spis treści

Wargnerowcy zagrażają Polsce?

W Programie Pierwszym Polskiego Radia szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz był pytany m.in. o to, czy wagnerowcy przebywający na Białorusi, stanowią zagrożenie dla Polski.

- To są niebezpieczni ludzie, to byli kryminaliści, którzy walczyli na froncie z Ukraińcami. Oni nie są zupełnie przypadkowo na terytorium Białorusi - podkreślił. - Zdolni są tak naprawdę do wszystkiego, przede wszystkim do wykonywania rozkazów ich kierownictwa oraz kierownictwa państwa rosyjskiego i białoruskiego, które ma nastawienie wrogie wobec całej wspólnoty euroatlantyckiej - dodał.

Po co wagnerowcy trafili na Białoruś?

Polityk przypomniał jednocześnie, że są to obywatele Rosji, rosyjscy kryminaliści". Jego zdaniem, ich obecność na Białorusi wiąże się z "konkretnymi celami".

- Jestem przekonany, że jednym z tych celów jest próba destabilizacji sytuacji czy bezpieczeństwa w naszej części świata. Mieliśmy tego przedsmak na polsko-białoruskiej granicy, kiedy celowo, siłowo wysyłano migrantów - powiedział.

Wagnerowcy zakłócą wybory w Polsce? "Musimy być przygotowani"

Przydacz odniósł się również do możliwych prób destabilizacji ze strony rosyjskiej w okresie kampanii wyborczej lub samych wyborów.

- Musimy być przygotowani na każdy możliwy scenariusz i trzeba mieć świadomość, że Federacja Rosyjska i Białoruś prowadzą politykę wrogą wobec całości państw Sojuszu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej - podkreślił.

Co się stanie, jak wagnerowcy przekroczą polską granicę?

Został także zapytany o to, czy gdyby doszło do jakiejś prowokacji np. przygranicznej, której dopuściliby się wagnerowcy, to czy wtedy działa art. 5 NATO.

- Przypominam, co się wydarzyło w lutym zeszłego roku, kiedy wojsko rosyjskie zaatakowało Ukrainę od strony Białorusi. Wszyscy znawcy prawa międzynarodowego stwierdzili, że udzielenie swojego terytorium do ataku jest również aktem agresji. W tym sensie, ktokolwiek by nie dopuszczał się jakichś działań destabilizacyjnych, agresywnych z terytorium danego państwa, to dane państwo ponosi za to odpowiedzialność - podkreślił.

- Mam nadzieję, że do takiej sytuacji dochodzić nie będzie, że nie będziemy musieli rozważać, czy to art. 4 czy art. 5. Dlatego musimy twardo kontynuować politykę odstraszania. Po to są na Podlasiu polskie brygady, aby zabezpieczać granicę, ale także po to, aby pokazać, że się zbroimy, aby nikomu nawet do głowy nie przyszło, aby próbować zaatakować Polskę - dodał Marcin Przydacz.

mm

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mk
27 lipca, 19:52, Lazania:

Jedyna odpowiedzią na takie durne zaczepki dwu chorych ludzi powinien być śmiech.

Błąd, odpowiedzią na zaczepki tych chorych dwóch ludzi powinna być ich eliminacja, bo mogą faktycznie wydać rozkaz ataku i doprowadzić do śmierci tysięcy.

L
Lazania
Jedyna odpowiedzią na takie durne zaczepki dwu chorych ludzi powinien być śmiech.
A
Alex
27 lipca, 17:30, Alex:

Strachy na Lachy chora propaganda jak by mieli zaatakować czy coś już by to zrobili a nie ze ludzi ciągle straszyć pierdołami 💩💩💩🤮🤮🤮

27 lipca, 18:05, Midas:

Masz racje chora propaganda. Ale ruskie to wg mnie frajerzy. Przecież na Ukraine mogli napaść zaraz gdy amerykanie zorganizowali Majdan i obalili legalnie urzedujacego prezydenta. Po aneksji Krymu mogli ruszyć na Kijów a oni czekali kilka lat dając czas ukraincom na uzbrojenie armii i przygotowanie do wojny. Dlatego nic nie wiadomo,bo nie jestem pewien czy wyciągnęli z tego jakieś wnioski.

Nie mamy wpływu na nic będzie co ma być to chore ale tak jest niestety

M
Midas
27 lipca, 17:30, Alex:

Strachy na Lachy chora propaganda jak by mieli zaatakować czy coś już by to zrobili a nie ze ludzi ciągle straszyć pierdołami 💩💩💩🤮🤮🤮

Masz racje chora propaganda. Ale ruskie to wg mnie frajerzy. Przecież na Ukraine mogli napaść zaraz gdy amerykanie zorganizowali Majdan i obalili legalnie urzedujacego prezydenta. Po aneksji Krymu mogli ruszyć na Kijów a oni czekali kilka lat dając czas ukraincom na uzbrojenie armii i przygotowanie do wojny. Dlatego nic nie wiadomo,bo nie jestem pewien czy wyciągnęli z tego jakieś wnioski.

V
Volt
A co robią amerykanie w 1000 swoich bazach rozsianych na całym świecie i jakie mają zamiary. Chyba oprócz Rosji, Chin i Ukrainy nie ma państwa na świecie w którym nie byłoby koniokradow, a w Polsce jeszcze im za to płacimy. A tego tematu nikt nie drąży a wiadomo że USA są znane z miłości i przyjaznego nastawienia do innych krajów i narodów.
A
Alex
Strachy na Lachy chora propaganda jak by mieli zaatakować czy coś już by to zrobili a nie ze ludzi ciągle straszyć pierdołami 💩💩💩🤮🤮🤮
B
Bh
27 lipca, 12:27, Hmm:

Wagnerowcy robią wszystko dla kasy, a nie z jakicholwiek pobudek ludzkich czy też patriotycznych. Jak im zapłacą, to nawet gówno spod siebie zjedzą ...

Trochę przesadziles. Dla kasy każdy człowiek zrobi bardzo dużo, dla klasy ludzie się nawet mordują. Jak USA napadły na Irak to z jakich ludzkich pobudek to zrobili, dla kasy. Zamordowali Husajna ukradli setki mld zgromadzone w bankach a od 21 lat kradną iracka ropę, i nie mają jakichkolwiek pobudek ludzkich. W Iraku bieda a on ukradli ponad 2 mld baryłek ropy, jak to możliwe że w kraju leżącym na ropie jest taka bieda. A kto ukradł mld Kadafiego którego zamordowali amerykanie jego i jego synów. Kiedyś w Libi był spokój a teraz jest wojna. Nigeria największy producent ropy w Afryce, a tam 75 %ludzi żyje w nędzy kto kradnie ta ropę nie mając ludzkich pobudek. Można tak długo, ale czy zrozumiesz.

H
Hipokryt
27 lipca, 13:13, Krzychu:

Wagnerowcy mają prawo być na Białorusi tak jak żołnierze NATO w Polsce. To nie powinno być problemem. Chcemy mieć żołnierzy NATO u siebie (słusznie). Ale musimy zaakceptować też to, że Białoruś chce mieć u siebie ruskich najemników. Problem może być wtedy gdyby okazało się, że Białoruś ma bardziej lojalnego i oddanego sojusznika niż my. Dlatego powinniśmy dywersyfikować bezpieczeństwo. Dobre stosunki z USA nie powinny nam przeszkadzać w budowaniu dobrych relacji z Chinami. A walka o wolny Tybet czy o Tajwan, pomimo, że ideowo słuszna, nie pomaga w osiągnięciu tych drugich (dobrych relacji z Chinami). Pora odejść od romantycznej polityki na rzecz pragmatycznej polityki zagranicznej.

Rząd PiS zaszedl za daleko z poddanstwem wobec USA i ciężko będzie to cofnąć, zresztą USA się nie odmawia nie mówi się nie bo albo nakładają sankcje albo napadaja na krnabrny kraj. Połowa ropy i gazu pochodzi z USA, PiS podpisał umówmy na 25 lat taka dywersyfikacja. Można było zrezygnować z części ruskiego gazu czy węgla ale w części wtedy każdy dostawca by nas szanowal.A my bez powodu i bez sensu walczyliśmy z Nord stream, a teraz nawet są głosy że polska pomagala USA w jego wysadzeniu. Ostatnio PiS walczy z Niemcami chociaż to nasz najbliższy sąsiad i największy partner handlowy, a rząd Ukrainy pluje nam w twarz to Duda z Morawieckim boją się odezwać bo amerykanie zabraniają. Rząd PiS potrafi tylko szczekac na Rosje i wzywać bez utrzymania dyplomatycznych zasad i kultury ruskiego ambasadora. Tak jak kiedyś w czasie ukraińskiej prowokacji gdy wystrzelili umyślnie w kierunku Polski rakietę która zabiła 2 ludzi. Tak jak ostatnio po wypowiedzi Putina, a po wypowiedzi ukraińskiego szefa IPN, Zelenskiego czy premiera rząd polski nabrał wody w usta.

S
Stan
27 lipca, 15:09, Mi(RR)co:

Ci barbarzyńcy są tylko od tego żeby wymachiwać szabelką jacy to oni są mocni. Jak chcą to niech odwiedzą ten Rzeszów czy Warszawę. Nie zrobią tego bo to zwykli tchórze, mocni w mordowaniu ukraińskich czy syryjskich cywili.

Tacy sami barbarzyńcy jak USA którzy są mocni w mordowaniu afganskich czy irackich cywili. A w Syrii ruskie są za zgodą legalnych syryjskich władz a mordują syryjczkow amerykanie i Żydzi którzy strzelają w Syrie jak się im podoba

M
Mi(RR)co
Ci barbarzyńcy są tylko od tego żeby wymachiwać szabelką jacy to oni są mocni. Jak chcą to niech odwiedzą ten Rzeszów czy Warszawę. Nie zrobią tego bo to zwykli tchórze, mocni w mordowaniu ukraińskich czy syryjskich cywili.
w
witek
Ani żołnierze ani terroryści zwykła zganianina wszelakiego sortu z jako takim doświadczeniem frontowym , bez motywacji i bez wartości
K
Krzychu
Wagnerowcy mają prawo być na Białorusi tak jak żołnierze NATO w Polsce. To nie powinno być problemem. Chcemy mieć żołnierzy NATO u siebie (słusznie). Ale musimy zaakceptować też to, że Białoruś chce mieć u siebie ruskich najemników. Problem może być wtedy gdyby okazało się, że Białoruś ma bardziej lojalnego i oddanego sojusznika niż my. Dlatego powinniśmy dywersyfikować bezpieczeństwo. Dobre stosunki z USA nie powinny nam przeszkadzać w budowaniu dobrych relacji z Chinami. A walka o wolny Tybet czy o Tajwan, pomimo, że ideowo słuszna, nie pomaga w osiągnięciu tych drugich (dobrych relacji z Chinami). Pora odejść od romantycznej polityki na rzecz pragmatycznej polityki zagranicznej.
M
MrX
27 lipca, 11:48, O co tak naprawdę chodzi:

A to nie ustawka pisiorw ? Ciągle słyszymy że UE zła, ostatnio niby złapali szpiegow ruskich co mieli wysadzać pociągi, ale nie wydalili ambasadora ruskiego , pełno bialorusinow w kraju i stolicy ,

a według Ciebie, to wszyscy białorusini są źli ?? Przecież wielu siedzi teraz za kratkami bo protestowali przeciwko dyktatorowi !!!

M
MrX
27 lipca, 12:21, x:

Początek wojny, nasze media: "Grupa Wagnera to garstka degeneratów wypuszczonych z więzienia, nadająca się tylko do terroryzowania bezbronnej ludności cywilnej na zajętych terenach!".

Obecnie, nasze media: "Grupa Wagnera tu ultra-elitarna jednostka zdolna do wszelkiej maści działań wojennych, mająca potężną wartość bojową!".

Żenada.

chyba oglądasz / czytasz wszelkie informacje szczątkowo... ;P

M
Mk
Zdolni są do tego co im rozkażą, jak każdy żołnierz niezdolny do postawienia się dowódcy.
Wróć na i.pl Portal i.pl