Co trzeci Polak kupując świąteczny prezent decyduje się na alkohol, a tradycyjną wódkę czy whisky mocno wypiera wino. Nie inaczej będzie w tym roku, nie brakuje więc rodaków, którzy późnojesienne promocje markowych win traktują jako okazję do odfajkowania listy prezentów pod choinkę.

27 proc. Polaków deklaruje, że kupując świąteczny prezent, zawsze lub często sięga po alkohol, wynika z badania przeprowadzonego w październiku 2017 roku przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research. Największą popularnością cieszą się w tym przypadku wina, wódki czyste i smakowe oraz whisky.

To jest ciekawe, KLIKNIJ i przeczytaj

Banki już się szykują na wysoką inflację i mniej chętnie udzielają kredytów

Już od pierwszych tygodni listopada rozpoczynamy poszukiwania prezentów świątecznych, zarówno tych przeznaczonych dla najbliższych, jak i tych, które chcemy ofiarować partnerom biznesowym.

Zwłaszcza w tym drugim przypadku zadanie nie jest proste, ponieważ prezent powinien być neutralny, uniwersalny, a równocześnie musi wyróżniać się najwyższą jakością oraz eleganckim opakowaniem. Te wszystkie funkcje spełniają alkohole, zwłaszcza z kategorii premium, które chętnie kupujemy z przeznaczeniem na prezent. Jak wynika z badania zrealizowanego przez SW Research, osoby, które deklarują, że wybierają alkohol na upominki, najczęściej sięgają po wina – 24 proc. badanych. Mniejszą, ale dużą popularnością wśród respondentów, cieszą się wódki czyste (18,8 proc.) oraz whisky (17,7 proc.).

Co ciekawe koniaki, które przez wielu utożsamiane są z luksusem, mają podobną liczbę zwolenników co wódki smakowe (po 6 proc. badanych). Jako marki najchętniej wybierane na upominek badani wskazywali: Finlandia® Vodka (17,7 proc.), Żubrówka (12,5 proc.), Jack Daniel’s (11,7 proc.), Johnnie Walker (10,5 proc.) oraz Carlo Rossi (9,6 proc.).

-Alkohole niezmiennie pozostają jednym z najpopularniejszych prezentów – mówi Piotr Zimolzak, Dyrektor Działu Analiz w SW Research. - Sięgamy po nie zarówno wówczas, kiedy wybieramy się z wizytą do znajomych, jak i wtedy, gdy poszukujemy prezentu świątecznego. Niezależnie jednak od tego z jakiej okazji kupujemy alkohol poszukujemy marek, które znamy i cenimy za smak.

- Cena zaś, choć ma spore znaczenie, nie jest najważniejszym kryterium wyboru trunku. To istotne wskazówki dla osób planujących działania marketingowe. Okazuje się bowiem, że ewentualne promocje cenowe w miesiącach poprzedzających święta, wyprzedzać powinny konsekwentnie prowadzone działania wizerunkowe. Dzięki nim konsumenci mają okazję poznać markę i nabrać do niej zaufania, a to jak można przypuszczać, przełoży się na jej zakup, zarówno wówczas kiedy poszukujemy prezentu, jak i wtedy, gdy planujemy spotkanie ze znajomymi - dodaje Zimolzak.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 17.10-18.10.2017 przez agencję SW RESEARCH, metodą wywiadów on-line (CAWI).