Cień Putina przyleciał do Kaliningradu. Jak Litwa zagrała na nosie Rosji

Grzegorz Kuczyński
Grzegorz Kuczyński
Nikołaj Patruszew poleciał do Kaliningradu po tym, jak Litwa ograniczyła tranzyt towarów do rosyjskiej eksklawy
Nikołaj Patruszew poleciał do Kaliningradu po tym, jak Litwa ograniczyła tranzyt towarów do rosyjskiej eksklawy kremlin.ru
Wprowadzenie przez Litwę ograniczeń w tranzycie kolejowym do obwodu kaliningradzkiego nie powinni być dla Rosji niespodzianką. Jednak propaganda moskiewska rozpętała wokół tego histerię, pojawiają się wręcz groźby wojny. W rzeczywistości Rosjanie są bezradni. Nic nie są w stanie zrobić niewielkiej Litwie, muszą się dostosować do rzeczywistości określanej przez sankcje UE.

Kreml postanowił wykorzystać decyzję Litwy o ograniczeniu kolejowego tranzytu do eksklawy kaliningradzkiej wynikającą wprost z sankcji nałożonych przez UE na Rosję do podsycenia antyzachodniej retoryki i wojennych nastrojów w kraju toczącym już wojnę z Ukrainą. Jedna rzecz, to wzywanie na dywanik do MSZ przedstawicieli UE i Litwy, druga, to działania rosyjskich polityków. I nie chodzi tylko o wojenne deklaracje deputowanych Dumy czy członków Rady Federacji (rzecznik Kremla wypada na ich tle dość umiarkowanie).

Do Kaliningradu przyleciał we wtorek numer 2 rosyjskiego reżimu, czyli sekretarz Rady Bezpieczeństwa. Nikołaj Patruszew przewodniczył spotkaniu na temat transportu i bezpieczeństwa narodowego. Wizyta oczywiście miała związek z działaniami podjętymi przez Litwę – nawet jeśli strona rosyjska mówi inaczej. Do Kaliningradu zjechał również pełnomocny przedstawiciel prezydenta w Północno-Zachodnim Okręgu Federalnym Aleksandr Gucan. Można oczekiwać ostrych deklaracji z ich strony i prób zastraszenia Litwy.

Wszystko zgodnie z prawem

Obecne ograniczenia w tranzycie dotyczące materiałów budowlanych, cementu, stali i innych wyrobów metalowych mają zostać rozszerzone o cement i alkohol 10 lipca, węgiel i inne paliwa stałe 10 sierpnia, ropę 5 grudnia, produkty ropopochodne od 5 lutego 2023. Kolejowa obsługa pasażerów z Rosji do Kaliningradu przez terytorium Litwy odbywa się bez zmian; samoloty latają nad Bałtykiem, bo przestrzeń powietrzna UE jest dla Rosji zamknięta. Litwa postępuje zgodnie z przepisami sankcyjnymi UE. Oskarżenia o wdrażanie litewskich sankcji są fałszywe. Wilno tylko wdraża w życie wytyczne Komisji Europejskiej. - To nie jest działanie Litwy, to są sankcje europejskie, które zaczęły obowiązywać od 17 czerwca - oświadczył szef litewskiej dyplomacji Gabrielius Landsbergis. Groźby działań odwetowych kierowane przez Kreml pod adresem Litwy nie niepokoją jej władz. Rosja nie ma bowiem możliwości, aby zablokować handel litewski. Ani nie zablokują portu w Kłajpedzie, ani połączeń z Polską. Litwa jest już także niezależna od dostaw rosyjskich surowców energetycznych.

MSZ Rosji zażądało w poniedziałek od władz Litwy natychmiastowego zniesienia "wrogich restrykcji". Zapowiedziano, że jeśli w najbliższej przyszłości tranzyt towarów nie zostanie w pełni przywrócony, to Rosja zastrzega sobie prawo do podjęcia kroków w celu ochrony swoich interesów narodowych. Rosyjskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w oświadczeniu stwierdziło, że środki podjęte przez Wilno są sprzeczne z umową z Unią Europejską z 2002 roku w sprawie tranzytu między obwodem kaliningradzkim a resztą Federacji Rosyjskiej. Tyle że to nie jest prawdą. W dokumencie podkreślono "wyjątkowe położenie obwodu kaliningradzkiego", ale nie określono, co należy zrobić w przypadku nałożenia sankcji. A więc ograniczenie tranzytu do obwodu kaliningradzkiego wynikające z sankcji unijnych wcale nie narusza porozumienia z 2002.

Bezradni Rosjanie. Muszą płacić więcej

Po zakazie przewozu koleją przez Litwę do Kaliningradu niektórych towarów z pozostałych części Rosji mieszkańcy eksklawy zaczęli masowo wykupywać materiały budowlane i gaz. Gubernator obwodu kaliningradzkiego Anton Alichanow twierdzi, że ograniczenie tranzytu przez Litwę wpłynie na 40-50 proc. przewozu towarów. Alichanow mówi o „uduszeniu regionu”. To przesada i element propagandy. Wbrew jej twierdzeniom Kaliningrad nie podlega blokadzie. Zarówno tranzyt pasażerski (kolejowy i drogowy), jak i przewóz towarów nieobjętych sankcjami odbywa się bez zmian i zakłóceń. Rosja może również korzystać z tranzytu drogą morską z ominięciem państw bałtyckich. Obwód jest też już niezależny energetycznie: jego moce elektroenergetyczne przewyższają zapotrzebowanie regionu, a pływający terminal LNG zapewnia alternatywny wobec lądowego szlak dostawy gazu ziemnego do obwodu.

Obwód kaliningradzki pozbawiony lądowego połączenia z resztą Rosji musi korzystać z tras kolejowych przez państwa bałtyckie, by sprowadzać towary i usługi. W związku z sankcjami Rosja będzie zmuszona do zwiększenia transportu towarów do Kaliningradu drogą morską i powietrzną. Alichanow zapewnił, że przy wsparciu Moskwy w najbliższym czasie zostanie rozszerzona (do pięciu) liczba promów obsługujących transport z obwodu leningradzkiego przez Morze Bałtyckie do Kaliningradu i Bałtijska, co umożliwi zwiększenie wolumenu bezpośrednich dostaw towarów. Towary dotrą więc jednak do eksklawy. Pytanie, ile będą kosztować jej mieszkańców? W 2020 roku do obwodu dostarczono z Rosji prawie 443 tys. ton cementu różnego typu. Cement nie jest bardzo trudnym towarem do transportu, nie wymaga specjalnych urządzeń portowych i może być transportowany drogą morską. Skoro jednak zamknięta została droga kolejowa, może to zaszkodzić tempu budów w obwodzie - firmy będą się wstrzymywać do czasu uporządkowania logistyki. Podobnie jest z konstrukcjami metalowymi, które mogą być transportowane drogą morską. Stopień, w jakim towary mogą stać się droższe dla konsumentów, będzie zależał od wielkości dostaw. Wiadomo już jednak, że izolacja eksklawy zwiększy poziom jej utrzymania we wszystkich niemal aspektach. Mieszkańcy będą musieli właściwie za wszystko płacić coraz więcej, a warto przypomnieć, że inflacja w obwodzie jest jedną z największych w Rosji i wynosi ponad 17 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl