Ceny cukru rosną jak na drożdżach. A będzie jeszcze droższy. Robić zapasy?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
MondayNews
Średnie ceny promocyjne białego cukru poszły w górę o prawie 12% w stosunku do ubiegłego roku. Najmocniej podskoczyły w sieciach convenience – o przeszło 32%. Minimalne wartości wzrosły o ponad 8%, najbardziej w cash&carry – o blisko 62%.

Natomiast maksymalny koszt zakupu spadł tylko o niecały 1%. Największą obniżkę odnotowano w cash&carry – o niespełna 80%. W analizowanym okresie zmniejszyła się liczba promocji o 34%. Szczególnie widać to po sklepach convenience, gdzie spadek był na poziome 58%. Z kolei branża cukrownicza informuje, że na przyszły rok prognozowane jest obniżenie produkcji cukru w UE o ok. 5%. Do tego wyczerpują się światowe zapasy, co finalnie może doprowadzić do wzrostu cen regularnych.

Więcej nawet w promocji

Analiza łącznie blisko 900 gazetek, wydawanych przez sieci handlowe od stycznia do października ubiegłego i tego roku, wykazała, że najbardziej poszły w górę średnie ceny promocyjne białego cukru, tj. o 11,92%. Zwłaszcza widać to po wynikach sieci convenience, które odnotowały przeciętną podwyżkę na poziomie 32,08%. W hipermarketach wzrost wyniósł nieco mniej, bo 22,35%, a w dyskontach – 21,54%.

Polecamy także: Ceny cukru poszybują w górę. Niskie ceny cukru w Polsce niebawem mogą się skończyć. Co jest przyczyną? Cukier zdrożeje

– Sklepy convenience mają niewielką powierzchnię i małe zaplecze magazynowe. Często mieszą się w drogich w utrzymaniu lokalach. Przede wszystkim są nastawione na klientów, dla których cena nie jest kluczowym czynnikiem. Dlatego m.in. w tym formacie zanotowano największe podwyżki. Z kolei sam artykuł zdrożał, bo ograniczono jego produkcję – komentuje Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

Patrząc na minimalne ceny promocyjne, zauważalny jest wzrost o 7,71%. Największa podwyżka była w cash&carry – aż o 61,78%. Sieci convenience, hipermarkety i supermarkety nie podniosły i nie zmniejszyły najniższych kosztów zakupu cukru w analizowanym okresie. Obniżkę odnotowały tylko dyskonty – na poziomie 23,26%.

– Do tego ostatniego formatu należy największa sieć w Polsce, czyli Biedronka. Ma ona przewagę negocjacyjną nad dostawcami i duże szanse utrzymywania niskich cen zakupów, nawet przy znacznym wzroście kosztów produkcji. Z kolei sieci cash&carry mogą najłatwiej wprowadzać wysokie podwyżki.

Ten kanał jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy raczej oceniają wartość całego koszyka niż każdego artykułu z osobna – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei maksymalne ceny promocyjne spadły o 0,80%. Najbardziej było to widoczne w sieciach cash&carry, gdzie te wartości obniżyły się aż o 79,33%. W supermarketach zmniejszyły się o zaledwie 8,35%. W dyskontach poszły w górę o 58,63%, a w hipermarketach – o 25,06%. Sieci convenience nie zmieniły największych kosztów zakupów w promocji.

– Biorąc pod uwagę znaczny wzrost cen minimalnych i ogromny spadek wartości maksymalnych w cash&carry, widać, iż promocje cukru w tym kanale były na bardzo stabilnym poziomie. Wskazuje to, iż ten format zmienił swoją strategię promocyjną i cenową. Z kolei dyskonty działały w odwrotny sposób – dodaje Julita Pryzmont.

Według analizy, ceny cukru poszły w górę, ale sieci handlowe zanotowały jednocześnie spadek liczby promocji na poziomie 34%. Najbardziej widać to po wynikach sieci convenience – 58%, dyskontów – 49%, supermarketów – 37%, a także hipermarketów – 17%. Za to w cash&carry przybyło akcji promocyjnych o 13%.

Nie ma co eksponować wyższych cen w gazetkach

– Klienci wyrabiają sobie opinię o sieciach m.in. poprzez ceny często nabywanych produktów, które mogą łatwo porównywać między sklepami. Spadek liczby promocji powiązany ze wzrostem cen promocyjnych może świadczyć o tym, że biały cukier przestaje już być artkułem spożywczym budującym wizerunek cenowy sieci – stwierdza dr Paweł Jurowczyk z Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Zdaniem Katarzyny Grochowskiej, zawsze, gdy produkt drożeje, spada liczba jego promocji. Eksponowanie w gazetkach podwyższonych cen, do których klienci nie przywykli, jest stanowczo niekorzystne dla sieci. Biały cukier to jeden z najbardziej podstawowych produktów spożywczych, więc zmniejszenie jego udziału w publikacjach nie obniży znacząco jego sprzedaży. Ci, którzy go spożywają, będą go i tak kupować.

Polecamy także: Cukier podrożał, ale słodzenie nie jest drogie jak kiedyś. Na razie. Susza może namieszać

– W 2020 roku regularne ceny cukru prawdopodobnie wzrosną. Wynika to z prognozowanego obniżenia produkcji w całej UE o ok. 5% względem br. Dodatkowo sytuacja na rynkach światowych pokazuje, że wyczerpują się znaczne zapasy towaru. Dorowadzi to do lekkich podwyżek, które nieznacznie odczują konsumenci. Ceny w sklepach już raczej nie spadną, bo obecnie branża cukrowa balansuje na progu opłacalności produkcji – podsumowuje Michał Gawryszczak ze Związku Producentów Cukru w Polsce.

Analizę dokonali eksperci z międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland oraz Instytutu Badawczego ABR SESTA. Porównali oni rabatowe ceny opakowań cukru białego w opakowaniach 1-kilogramowych i liczbę promocji w pierwszych dziesięciu miesiącach tego i ub. roku. Do oceny wzięto gazetki wydawane przez wszystkie dyskonty, supermarkety, hipermarkety, sieci convenience i cash&carry.

Źródło: MondayNews

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Ceny cukru rosną jak na drożdżach. A będzie jeszcze droższy. Robić zapasy? - Gazeta Pomorska

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

....
20 grudnia, 19:43, Gość:

ale co rośnie??? Normalna cena, od czego pseudodziennikarzyny licza wzrost? Od najniższych cen z promocji?? Zapomnieli chyba debile jak cukier kosztował 4 złote.

..nie tylko 4 zł a 7 zł.kosztował .. pamiętam od czego się zaczynały te podwyżki od artykułów sponsorowanych takich jak ten, przechowywanie cukru jest drogie, magazyny były pełne i żeby się pozbyć balastu bo cukier nie schodził, zamawia się artykuły i już klient robi u siebie zapasy ,sam magazynuje niektórzy do dzisiaj mają te zapasy z poprzednich lat .

m
m
20 grudnia, 16:08, Gość:

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

20 grudnia, 19:44, Gość:

twój mózg też jest na kartki, tyle że dawno się skończyły.

21 grudnia, 6:38, maria:

Jesteś z tych co to siedzą u staruszków na garnuszku. Rób systematycznie zakupy, a przekonasz się, że nie tylko cukier drożeje, z pewnością wtedy, twoja i tak już pusta mózgownica jeszcze bardziej się odlasuje.

..ty jesteś z tych co 8 lat za rządów POlszewi żarłeś smalec, a teraz ci się rarytasków zachciewa ... smalec nadal po zetce

m
maria
20 grudnia, 16:08, Gość:

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

20 grudnia, 19:44, Gość:

twój mózg też jest na kartki, tyle że dawno się skończyły.

Jesteś z tych co to siedzą u staruszków na garnuszku. Rób systematycznie zakupy, a przekonasz się, że nie tylko cukier drożeje, z pewnością wtedy, twoja i tak już pusta mózgownica jeszcze bardziej się odlasuje.

G
Gość
20 grudnia, 16:08, Gość:

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

20 grudnia, 23:33, Bolo:

PiS nie lubię, ale podwyżki są w takim samym stopniu Ich winą, jak przysłowiowego Tuska, czyli niczyją. Ceny w 99% dyktuje sytuacja rynkowa, a nie politycy. Nie przesadzajmy.

Usprawiedliwiasz siebie, czy swoje nafaszerowane propagandą lejącą się z TV PiS INFO bezrozumne myślenie?

B
Bolo
20 grudnia, 16:08, Gość:

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

PiS nie lubię, ale podwyżki są w takim samym stopniu Ich winą, jak przysłowiowego Tuska, czyli niczyją. Ceny w 99% dyktuje sytuacja rynkowa, a nie politycy. Nie przesadzajmy.

B
Bolo

Dajcie spokój z cukrem. Im mniej go żremy, tym lepiej. No chyba, że ktoś samogon pędzi, to rozumiem złość :)

G
Gość
20 grudnia, 16:08, Gość:

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

twój mózg też jest na kartki, tyle że dawno się skończyły.

G
Gość

ale co rośnie??? Normalna cena, od czego pseudodziennikarzyny licza wzrost? Od najniższych cen z promocji?? Zapomnieli chyba debile jak cukier kosztował 4 złote.

G
Gość

Za rządów pisiaków wszystko drożeje i będzie drożeć.

Jeszcze trochę, a znów będzie cukier na kartki - jak w PRL.

o
oko

wszędzie promocje na cukier a tu taki artykuł już nikt nie da się nabrać by czyścić magazyny z zalegającym cukrem

Wróć na i.pl Portal i.pl