Centralny Port Komunikacyjny. W tym roku poznamy ostateczną lokalizację lotniska. Kiedy ruszy budowa?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
- Lokalizację CPK poznamy przed końcem roku - mówił Mikołaj Wild. Poznaliśmy jednak obszar, który jest brany pod uwagę. Prezes zapowiedział, że wkrótce poznamy ostateczny przebieg części linii kolejowych. Mimo pandemii spółka podtrzymuje, że budowa superlotniska ruszy w 2023 roku.

Symboliczne wbicie pierwszej łopaty pod Centralny Port Komunikacyjny zaplanowano na koniec 2023 roku. Mimo pandemii koronawirusa ten termin – jak słyszymy – wciąż jest aktualny. W środę 3 marca spółka przedstawiła plany na najbliższe miesiące. W tym roku mamy poznać ostateczną lokalizację lotniska pod Warszawą.

Jaki będzie układ pasów startowych? Na jakim obszarze - zgodnie z tzw. wariantem inwestorskim - zostanie zlokalizowana nasza inwestycja? Na te i inne pytania dotyczące lokalizacji będziemy mogli udzielić odpowiedzi przed końcem roku – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. Wiadomo, że Port Solidarność postanie między Żyrardowem, Sochaczewem i Grodziskiem Mazowieckim. Według informacji podanych przez prezesa Wilda teren przyszłego lotniska ograniczają:

  • od południa autostrada A2,
  • od zachodu droga krajowa nr 50 (i planowana obwodnica S50),
  • od północy wieś Pawłówek i zabudowania w miejscowościach Kaski, Regów i Gole
  • od wschodu – wieś Basin i częściowo rzeka Pisia Tuczna

Plany CPK na 2021 rok. Poznamy przebieg linii kolejowych?

Do końca roku poznamy również dokładne położenie przyszłego węzła kolejowego. W sumie, w bezpośrednim otoczeniu lotniska, powstanie ponad sto kilometrów torów kolejowych. – Chodzi o to, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Przed nami bardzo skomplikowane zadanie. Na rozwiązani dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność – mówi Mikołaj Wild.

Obecnie trwa przetarg na „integratora”, czyli firmę, która będzie wspierać CPK w zarządzaniu całą inwestycją. Specjaliści będą również pomocni przy tworzeniu tzw. masterplanu, czyli dokumentu określającego wszystkie, szczegółowe parametry Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że umowę na masterplan CPK chciało podpisać w zeszłym roku. Przetarg – z powodu braku satysfakcjonujących ofert – unieważniono. By uniknąć opóźnień spółka zapowiedziała, że sama przygotuje część potrzebnych dokumentów, do czasu gdy wyłoniony zostanie nowy masterplaner.

Nie przegapcie

Nowe trasy kolejowe. Trwa wybór ostatecznych przebiegów nowych linii

W czasie prezentacji prezes Wild tłumaczył, że obecnie najbardziej zaawansowane prace trwają przy wytyczaniu nowych linii kolejowych. Na terenie „ponad cztery razy większym od powierzchni Warszawy” trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Chodzi o ponad 500 km tras, które powstaną w pierwszych etapach budowy CPK. Kluczowa jest m.in. linia Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław. W tym roku mają zacząć się inwentaryzacje na odcinku CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) – CPK – Trójmiasto oraz na planowanej szybkiej trasie Kraków-Katowice (podróż między miastami skróci się do 35 minut).

Poniżej znajdują się nowe odcinki „szprych” CPK, które w tym roku zostaną objęte inwentaryzacjami:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (szprycha nr 3)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9).

Wkrótce ogłoszone zostaną także postępowania STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) na 489 km nowych linii kolejowych. Oznacza to wybranie dogodnego przebiegu linii. Następnym etapem jest wykonanie projektu oraz rozpoczęcie budowy. W przygotowaniu są następujące fragmenty.

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

Celem STEŚ jest to, żeby „szprychy” kolejowe CPK zostały wytyczone w sposób jak najmniej uciążliwy dla środowiska, jak najbardziej korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, a także żeby jak największa liczba mieszkańców została objęta wygodnym transportem klejowym – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl