Centralny Port Komunikacyjny. W tym roku poznamy ostateczną lokalizację lotniska. Kiedy ruszy budowa?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
- Lokalizację CPK poznamy przed końcem roku - mówił Mikołaj Wild. Poznaliśmy jednak obszar, który jest brany pod uwagę. Prezes zapowiedział, że wkrótce poznamy ostateczny przebieg części linii kolejowych. Mimo pandemii spółka podtrzymuje, że budowa superlotniska ruszy w 2023 roku.

Symboliczne wbicie pierwszej łopaty pod Centralny Port Komunikacyjny zaplanowano na koniec 2023 roku. Mimo pandemii koronawirusa ten termin – jak słyszymy – wciąż jest aktualny. W środę 3 marca spółka przedstawiła plany na najbliższe miesiące. W tym roku mamy poznać ostateczną lokalizację lotniska pod Warszawą.

Jaki będzie układ pasów startowych? Na jakim obszarze - zgodnie z tzw. wariantem inwestorskim - zostanie zlokalizowana nasza inwestycja? Na te i inne pytania dotyczące lokalizacji będziemy mogli udzielić odpowiedzi przed końcem roku – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. Wiadomo, że Port Solidarność postanie między Żyrardowem, Sochaczewem i Grodziskiem Mazowieckim. Według informacji podanych przez prezesa Wilda teren przyszłego lotniska ograniczają:

  • od południa autostrada A2,
  • od zachodu droga krajowa nr 50 (i planowana obwodnica S50),
  • od północy wieś Pawłówek i zabudowania w miejscowościach Kaski, Regów i Gole
  • od wschodu – wieś Basin i częściowo rzeka Pisia Tuczna

Plany CPK na 2021 rok. Poznamy przebieg linii kolejowych?

Do końca roku poznamy również dokładne położenie przyszłego węzła kolejowego. W sumie, w bezpośrednim otoczeniu lotniska, powstanie ponad sto kilometrów torów kolejowych. – Chodzi o to, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Przed nami bardzo skomplikowane zadanie. Na rozwiązani dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność – mówi Mikołaj Wild.

Obecnie trwa przetarg na „integratora”, czyli firmę, która będzie wspierać CPK w zarządzaniu całą inwestycją. Specjaliści będą również pomocni przy tworzeniu tzw. masterplanu, czyli dokumentu określającego wszystkie, szczegółowe parametry Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że umowę na masterplan CPK chciało podpisać w zeszłym roku. Przetarg – z powodu braku satysfakcjonujących ofert – unieważniono. By uniknąć opóźnień spółka zapowiedziała, że sama przygotuje część potrzebnych dokumentów, do czasu gdy wyłoniony zostanie nowy masterplaner.

Nie przegapcie

Nowe trasy kolejowe. Trwa wybór ostatecznych przebiegów nowych linii

W czasie prezentacji prezes Wild tłumaczył, że obecnie najbardziej zaawansowane prace trwają przy wytyczaniu nowych linii kolejowych. Na terenie „ponad cztery razy większym od powierzchni Warszawy” trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Chodzi o ponad 500 km tras, które powstaną w pierwszych etapach budowy CPK. Kluczowa jest m.in. linia Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław. W tym roku mają zacząć się inwentaryzacje na odcinku CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) – CPK – Trójmiasto oraz na planowanej szybkiej trasie Kraków-Katowice (podróż między miastami skróci się do 35 minut).

Poniżej znajdują się nowe odcinki „szprych” CPK, które w tym roku zostaną objęte inwentaryzacjami:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (szprycha nr 3)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9).

Wkrótce ogłoszone zostaną także postępowania STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) na 489 km nowych linii kolejowych. Oznacza to wybranie dogodnego przebiegu linii. Następnym etapem jest wykonanie projektu oraz rozpoczęcie budowy. W przygotowaniu są następujące fragmenty.

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

Celem STEŚ jest to, żeby „szprychy” kolejowe CPK zostały wytyczone w sposób jak najmniej uciążliwy dla środowiska, jak najbardziej korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, a także żeby jak największa liczba mieszkańców została objęta wygodnym transportem klejowym – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Rekord upadłości w 2021 roku

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie