Centralny Port Komunikacyjny. Jan Grabiec, rzecznik PO: 400 mld złotych za CPK to "szacunki ekspertów". Poseł nie podaje ich nazwisk

Adam Kielar
Adam Kielar
Głównym elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być Port Lotniczy Solidarność
Głównym elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być Port Lotniczy Solidarność Twitter/@STH_Poland
Politycy Platformy Obywatelskiej krytykują rządową inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny. Przekonują, że CPK może pochłonąć nawet 400 mld złotych. Spytany o tę kwotę przez polskatimes.pl rzecznik PO Jan Grabiec powiedział, że taka suma wynika z "szacunków ekspertów", bo trudno mówić o realnych kosztach bez szczegółów projektów. Jednak sam nie wymienia ich nazwisk i nie powołuje się na konkretne ekspertyzy, tylko na "wypowiedzi w mediach".

We wtorek przewodniczący Platformy Obywatelskiej Donald Tusk w Mikołowie na Śląsku skrytykował rządową inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny. Określił ją mianem „pomnika arogancji i ignorancji”.

Lider PO mówił między innymi, że „według ekspertów”, koszt CPK może przekroczyć nawet 400 mld złotych.

Do słów Tuska odniósł się wiceminister funduszy i polityki regionalnej i rządowy pełnomocnik ds. tej inwestycji. Jak powiedział, kwota ta jest „wyssana z palca”.

Jan Grabiec: koszty inwestycji rządowych są niedoszacowane

Spytaliśmy o kwotę, wymienioną przez Tuska, Jana Grabca, posła Platformy Obywatelskiej i rzecznika tej partii.

– Rządowe analizy są kompletnie wyssane z palca, te ekspertyzy, które są sprzed kilku lat, mówiące o 144 mld zł są ewidentnie zaniżone – powiedział poseł Grabiec.

Jak podkreślił, bardziej realna jest „wielokrotność” tej sumy, która nie uwzględnia również inflacji czy cen materiałów budowlanych. Dodał równocześnie, że wyliczenia ekspertów są szacunkowe.

– To są oczywiście szacunki ekspertów, trudno mówić realnie, bo nie mamy konkretnych projektów, zwłaszcza jeśli chodzi o te towarzyszące inwestycje – dodał rzecznik Platformy Obywatelskiej.

Podobnego zdania Grabiec jest na temat wywłaszczeń mieszkańców, żyjących na terenach, gdzie mają być przeprowadzone inwestycje związane z CPK.

– Kwoty podawane przez rząd to jest tylko wierzchołek góry lodowej – powiedział, dodając, że mieszkańcy, z którymi rozmawiają skarzą się na bardzo niskie sumy, które są im oferowane.

Rzecznik Platformy podkreślił, że ludziom należą się godziwe odszkodowania i w razie potrzeby należy zmienić prawo, by mieszkańcy mogli je otrzymać.

Zdaniem polityka PO, koszty inwestycji rządowych są niedoszacowane.

– Podobnie było w kwestii przekopu Mierzei Wiślanej. Miał kosztować 800 mln, a wiemy, że koszt przekroczy 2 mld – podkreślił.

Grabiec uważa, że takie działania mają udowadniać sens ekonomiczny inwestycji, a realne koszty są często znacznie większe. Rzecznik PO nie wymienia jednak nazwisk ekspertów, którzy stoją za "ekspertyzami", tylko mówi o tym, że "eksperci wypowiadali się, że to jest wielokrotność tej kwoty, a w mediach dostępne są artykuły i wypowiedzi".

Centralny Port Komunikacyjny. Co proponuje PO?

Polityk Platformy zakłada, że niezbędna jest analiza realnych kosztów, jakie miałaby mieć inwestycja w Centralny Port Komunikacyjny.

– Potrzebna jest ponowna analiza ekonomiczna, konsultacje z polskimi i europejskimi ekspertami. Te analizy, które są dostępne dotyczą sytuacji sprzed kilku lat, sprzed pandemii COVID-19 i wojny na Ukrainie – uważa rzecznik PO.

Jego zdaniem należy rozważyć rozwiązanie alternatywne.

– Chodzi o wzmacnianie lotnisk regionalnych w całym kraju, promował to rząd Donalda Tuska – mówił Grabiec.

Jak powiedział, docelowe obsługiwanie 100 mln pasażerów rocznie przez CPK sprowadziłoby inne porty lotnicze do roli „lotnisk dla awionetek”. Choć także w tym przypadku nie dowodzi, co popiera tę tezę.

Wskazał też no konieczność tego, by planowane połączenia z lotniskiem przebiegały przez tereny niezamieszkane.

– Skoro można to było zrobić z autostradą, to na pewno można i z linią kolejową – powiedział Grabiec.

CPK: ogromna inwestycja w centralnej Polsce

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Głównym jego elementem ma być zbudowany na obszarze około 3 tysięcy hektarów Port Lotniczy Solidarność, zlokalizowany niedaleko miejscowości Baranów.

Lotnisko w pierwszym etapie działalności ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln pasażerów. CPK ma być budowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

rs

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl