Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Burmistrz opublikował logo Malborka ze znakiem Strajku Kobiet. Radny pyta o granice ingerencji w grafikę

Anna Szade
Anna Szade
Logo opublikowane przez burmistrza
Logo opublikowane przez burmistrza Źródło: profil Marka Charzewskiego na Faceeboku
Pod koniec października 2020 r. Marek Charzewski, burmistrz Malborka, zamieścił na swoim oficjalnym profilu w mediach społecznościowych grafikę pt. "Malbork popiera kobiety", która była łudząco podobna do promocyjnego znaku miasta. Teraz radny Adam Ilarz pyta, czy burmistrz był upoważniony do takiej ingerencji w malborskie logo.

Późnym wieczorem 31 października 2020 r. na oficjalnym facebookowym profilu Marka Charzewskiego, burmistrza Malborka, pojawiła się grafika z hasłem "Malbork popiera kobiety". Było to kilka dni po pierwszym marszu przeciwników zaostrzania przepisów dotyczących prawa aborcyjnego w Polsce i stanowiska Rady Miasta w tej sprawie.

Logo Malborka zostało przerobione? Radnemu się to nie podoba

Burmistrz nie krył się, że solidaryzuje się z rozgniewanymi kobietami, gdy mógł, brał udział w ich demonstracjach. Zdecydował, że symbole Strajku Kobiet mogą być umieszczane na budynku Urzędu Miasta podczas ich protestów, co spotkało się z krytycznym odbiorem przez część mieszkańców.

Emocje wywołane orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie tzw. kompromisu aborcyjnego nieco opadły. Nie przeszkadza to radnemu Adamowi Ilarzowi przyjrzeć się bliżej krokom podejmowanym przez burmistrza Malborka kilka miesięcy temu.

Szanowny Panie Burmistrzu! Proszę o podanie podstawy prawnej, która upoważniała Pana Burmistrza do ingerencji w logo miasta Malborka i w jego zmianę, a następnie publikację – pyta Adam Ilarz w swojej międzysesyjnej interpelacji, opublikowanej na stronie internetowej bip.malbork.pl.

Radny dołączył zdjęcie, na którym widać wpis burmistrza i użytą przez niego grafikę. Ma być dowodem na przeróbkę charakterystycznego znaku promocyjnego miasta.

Burmistrz: grafika to oddolna inicjatywa

Włodarz, którego poprosiliśmy o komentarz, niczego złego w swoim postępowaniu nie widzi.
- To nie jest wykorzystane logo miasta, tylko podobny znak graficzny – tłumaczy Marek Charzewski.

Skąd wziął się ten obrazek na jego koncie w mediach społecznościowych?

To inicjatywa oddolna. Nie wykonał tego burmistrz między godz. 6.06 a 6.10, nie zostało to też wykonane przez pracownika Urzędu Miasta ani przez nikogo, kto zostałby opłacony. To zwyczajna oddolna inicjatywa ludzi wkurzonych na działania rządu – tłumaczy nam Marek Charzewski.

Co oznacza logo miasta? Wszystko jest w uchwale Rady Miasta

O ustanowieniu znaku promocyjnego miasta Malborka zdecydowali radni 13 marca 2003 r. Logo ma być używane nie tylko zgodnie z celami marki turystycznej miasta, ale i zgodnie z poprawnością odwzorowania kształtu, proporcji i kolorów zgodnych z ustanowionymi wzorami.

Logo turystycznie miasta Malborka jest znakiem promocyjnym zbudowanym z logotypu „Malbork” oraz z elementów graficznych w postaci fali symbolizującej rzekę oraz charakterystycznych wież stanowiących nierozerwalny element panoramy zamku. Kolorystyka znaku wg wzornika PANTONE to: niebieski (PANTONE 293) oraz czerwony (PANTONE Warm Red) – czytamy w paragrafie 2 uchwały Rady Miasta Malborka.

PANTONE to uznana światowa marka, a stworzony przez nią system kolorystyczny jest jak międzynarodowy język grafików. To dlatego do stworzenia znaku Malborka wykorzystano konkretnych odcieni z palety kolorów, bo da się je powtórzyć, dzięki czemu takie logo będzie zawsze takie, jak oryginalny projekt.

Jak można przeczytać w oficjalnych dokumentach, "logototyp w swoim wyrazie jest lekki i przyjazny".

Fala podkreśla dynamizm znaku, wprowadzając wrażenie ruchu. Dwie zantropomorfizowane wieże umiejscowione nad logotypem stanowią o charakterze i przesłaniu znaku promocyjnego miasta. Postrzegane mogą być jako element architektoniczny, jak również jako dwie uśmiechnięte postacie lub obejmująca się grupa ludzi – uzasadniał inicjator przyjęcia uchwały Jan Tadeusz Wilk, ówczesny burmistrz Malborka.

Logo miasta należy do mieszkańców? Kto może korzystać z promocyjnego znaku?

Zgodnie z obowiązującym lokalnym prawem, znak promocyjny miasta nie jest w nieograniczony sposób dostępny dla wszystkich. Mogą go używać:

  • samorząd lokalny,
  • firmy turystyczne prowadzące bazę turystyczną na terenie miasta Malborka,
  • media,
  • pozostałe firmy infrastruktury turystycznej (tj. restauracje, firmy przewozowe, biura podróży),
  • instytucje kulturalne,
  • producenci pamiątek na terenie Malborka,
  • medycyna i służba zdrowia,
  • policja,
  • straż miejska i pożarna na terenie miasta Malborka,
  • inne jednostki organizacyjne.

Uchwała przewiduje, że używanie i posługiwanie się logo Malborka przez inne instytucje niż wymienione wymaga pisemnej zgody burmistrza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki