Budowa trasy S7 od Tatr do Bałtyku na zdjęciach. Trwają prace na wielu odcinkach, w tym w Małopolsce

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa S7 zapewni przejazd wzdłuż kraju od Tatr do Bałtyku. Trwają prace związane z dokończeniem brakujących odcinków drogi, m.in. w Małopolsce i rejonie Krakowa GDDKiA
Po wybudowaniu wszystkich odcinków droga ekspresowa S7 będzie jedną z dłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce, łącząc wybrzeże Bałtyku, z górami na południu kraju. Trwają prace związane z budową brakujących odcinków trasy S7 w całym kraju, w tym w Małopolsce. Przejdź do GALERII, by zobaczyć zaawansowanie robót. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. 

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

Kierowcy mogą już korzystać z ok. 420 km drogi ekspresowej S7, od węzła Gdańsk Południe do granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, od Grójca do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego, od Myślenic do Lubnia oraz od Skomielnej Białej do Rabki-Zdroju.

- Większość z pozostałej część trasy jest w realizacji, a w przygotowaniu północny wlot do Warszawy. Rozpoczynamy także prace nad studium korytarzowym dla odcinka pomiędzy Krakowem i Myślenicami - informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa drogi S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy z woj. świętokrzyskim do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. Użytkowane są odcinki na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Z tego ostatniego odcinka, oddanego do ruchu 28 września 2019 r., roztacza się piękny widok na Tatry. To na nim kierowcy korzystają z estakady o długości blisko kilometra, wznoszącej się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Długość odcinków S7, po których obywa się ruch, wynosi blisko 30 km. W trakcie realizacji jest w sumie ponad 66 km.

Moczydło - Miechów

Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej na odcinku Moczydło - węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana 16 kwietnia 2020 r. Prace budowlane na blisko 19-kilometrowym odcinku ruszyły z końcem lipca br. Trwają wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją, badania archeologiczne, wycinka drzew i zdejmowanie humusu. Inwestycja potrwa do 2023 r.

Miechów - Szczepanowice

Trwa przetarg na projekt i budowę nieco ponad 5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice. Wybór najkorzystniejszej oferty zaplanowany jest na 20 października 2020 r. To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, który jest jeszcze na etapie przetargu.

Szczepanowice - Widoma

„Pierwsza łopata” na następnym, ponad 13-kilometrowym odcinku Szczepanowice - Widoma, wbita została 11 września 2019 r. Na początku października 2020 r. zaawansowanie prac mostowych wynosiło 70,3 proc. a drogowych 64,6 proc. Wznoszone są nasypy, podbudowa i warstwa mrozoochronna, umacniane i uszczelniane są rowy i humusowane skarpy. Na obiektach inżynierskich trwają zbrojenia, betonowane, układanie izolacji i na części wiaduktów także krawężników.

Wybudowane zostaną dwa węzły - Szczepanowice i Widoma. Powstanie 10 wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r.

Widoma - Kraków

20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski przekazał GDDKiA decyzję zezwalającą na realizację drogi dla ponad 18-kilometrowego odcinka Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Trwają badania archeologiczne, prace przy wycince drzew i wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją. Przygotowywane są drogi dojazdowe do budowy. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 r.

Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książa Wielkiego, Miechowa i Słomnik. Powstanie osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów, które skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Na odcinku od Moczydła do węzła Mistrzejowice będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i rezerwę pod trzeci, a na dalszym odcinku w obrębie Krakowa powstanie w docelowym układzie z trzema pasami ruchu.

Lubień - Naprawa

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa 20 grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Na blisko 8-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jezdni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. Mobilizacja wykonawcy (konsorcjum firm IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni S7 Lubień - Naprawa w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji kontraktu zgodnie z umową nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie.

Ogłoszony został przetarg na kontynuację budowy. 1 września br. GDDKiA podpisała umowę na kontynuację budowy estakady w ciągu S7 z dotychczasowym podwykonawcą, który prowadził prace na tym obiekcie. Umowa została zawarta na podstawie przeprowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, po zakończonej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Trwają prace przy budowie segmentu czwartego estakady. Zakończenie budowy estakady zaplanowane jest na jesień 2020 r.

Naprawa - Skomielna Biała

Na tunelowym odcinku drogi ekspresowej w październiku 2019 r. przebito na wylot prawą nitkę tunelu pod górą Luboń Mały. 27 kwietnia br. przebito lewą nitkę, a obecnie trwają prace przy budowie obudowy docelowej wewnątrz obydwu nitek. Wykonywane są nisze sygnalizacyjno-alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami, a także wiadukt i nasyp przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest w 2021 r.

Pracę nad nowym odcinkiem S7

- Domykamy ciągi tak, aby połączenia drogowe były kompletne i praktyczne dla kierowców w ujęciu krajowym. Teraz intensyfikujemy nasze prace m.in. nad S7 od Krakowa do Myślenic. Studium korytarzowe obejmie powierzchnię blisko 3 tys. km² na ternie siedmiu powiatów i 34 gmin. Przewidujemy, że prace analityczne zakończą się mniej więcej za rok - informują w GDDKiA.

Budowa drogi S7 w województwie mazowieckim

Z blisko 250-kilometrowego odcinka przyszłej drogi ekspresowej S7 w województwie mazowieckim kierowcy mają już do dyspozycji 90 km, w realizacji jest ok. 136 km, a w przygotowaniu jest dokumentacja na kolejne ok. 22 km. - W 2020 r. podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 35 km drogi S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem - informują w GDDKiA.

Trasa S7 skomunikuje pięć województw

Ekspresowa S7 ma docelowo skomunikować pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. - Będzie jedną z dłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce, łącząc wybrzeże Bałtyku, z górami na południu kraju. Stanie się kluczowym ciągiem nie tylko o znaczeniu krajowym, ale również europejskim - podkreślają w GDDKiA. 0 W układzie docelowym S7 będzie miała gigantyczny zasięg, połączy główne ośrodki aglomeracyjne i gospodarcze kraju (Trójmiasto, Warszawę i Kraków) oraz elementy sieci drogowej, m.in. autostrady A1, A2, A4 - dodają w GDDKiA.

Drogę S7 zaplanowano w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu), poza krótkimi fragmentami o układzie 2×3. Zaprojektowana długość trasy wynosi 706 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

Czytaj także

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa trasy S7 od Tatr do Bałtyku na zdjęciach. Trwają prace na wielu odcinkach, w tym w Małopolsce - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak_zwykle_bez_hejtu

Węzel zespolony Kraków to bedzie tragedia..... Zjazd z S7 na polnocna obwodnice Krakowa po mega-ciasnym slimaku.... zjazd z POK na S7 w kierunku Warszawa tez nie duzo lepszy.... gorzej sie juz tego wymyslic nie dalo :-( Szanowni inzynierowie popatrzcie na wezel Konotopa kolo Warszawy - tak sie robi rozjazdy o wysokiej przepustowosci !!!