Budowa POW opóźniona? ''Wszyscy przyznali, że opóźnienie będzie, ale nie można tego powiedzieć oficjalnie"

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Budowa POW opóźniona? ''Wszyscy przyznali, że opóźnienie będzie, ale nie można tego powiedzieć oficjalnie" GDDKiA (październik 2019)
Wszystko wskazuje na to, że budowa Południowej Obwodnicy Warszawy nie zakończy się w terminie. Odcinek POW przebiegający przez Ursynów i Wilanów według planu miał powstać do 31 sierpnia 2020 roku. Póki co Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zmienia terminu umownego, ale wykonawca inwestycji ''złożył kilkanaście roszczeń'', co najprawdopodobniej opóźni budowę. Ale to nie koniec złych wiadomości w temacie obwodnicy. Szczegóły w artykule poniżej.

Szanse na dotrzymanie terminu zakończenia budowy ursynowskiego oraz wilanowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy są nikłe. Pod koniec października burmistrz Ursynowa Robert Kempa ogłosił, że budowa POW jest opóźniona nawet o rok. 13 listopada podczas komisji rady dzielnicy mieszkańcy Ursynowa domagali się potwierdzenia lub zaprzeczenia tej informacji. Nie doczekali się - przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawca inwestycji przez całe posiedzenie unikali jak ognia odpowiedzi na pytanie czy i ile może opóźnić się budowa POW.

Termin sierpniowy prawie niemożliwy do utrzymania, wykonawca "złożył kilkanaście roszczeń"

W środowym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele GDDKiA, wykonawca (firma Astaldi), mieszkańcy Ursynowa oraz radni dzielnicy. Pytanie ''czy opóźni się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy?'' padało kilka razy, jednak odpowiedzi nie uzyskano. Przedstawiciel GDDKiA przyznał jedynie, że wykonawca "złożył kilkanaście roszczeń". Jakich? Nie wiadomo. Gdy mieszkańcy zaczęli dopytywać o to, czego żąda wykonawca, temat został bardzo szybko ucięty.

Odpowiedzi są enigmatyczne. Zrozumiałem z tego, że wszyscy przyznali, że opóźnienie będzie, ale nie można tego powiedzieć oficjalnie. Szczerze mówiąc, po tym co usłyszałem, byłbym w szoku, gdyby tego opóźnienia nie było - powiedział Antoni Pomianowski, radny Inicjatywy Mieszkańców Ursynowa, w rozmowie z portalem haloursynow.pl.

Stowarzyszenie Projekt Ursynów przypomina, że miasto przekazało GDDKiA teren pod budowę dopiero 16 marca 2018 roku (później niż obiecywano), a na terenie prac było mnóstwo problemów ze starymi instalacjami (kanalizacja, kable energetyczne, ciepłownictwo). Skoro na samym starcie inwestycja miała opóźnienie, łatwo się domyślić, że nie zakończy się 31 sierpnia 2020 roku.

Co z parkiem nad POW?

Pytania bez odpowiedzi krążą też wokół parku nad tunelem POW. Mieszkańcy czekają na teren z dużą ilością zieleni, ławkami, boiskami sportowymi oraz placami zabaw dla dzieci. Wciąż jednak brakuje porozumienia między GDDKiA odpowiedzialnym za tunel i miastem, które chce budować park.

- W przeciągu ostatnich miesięcy Zarząd Zieleni nie wystąpił z prośbą odnośnie przekazania miastu terenu nad Południową Obwodnicą Warszawy czy też wydania zgody na budowę przedmiotowego parku - odpowiada Bartłomiej Ratyński z GDDKiA na zapytanie radnego Macieja Antosiuka.

Dalej czytamy, że ostatnia korespondencja - z maja br. - dotyczyła "udostępnienia dokumentacji dotyczącej budowy drogi ekspresowej S2". Pod koniec września przedstawicielka Zarządu Zieleni spotkała się z GDDKiA, by odebrać wspominane dokumenty, które będą potrzebne przy realizacji parku.

- GDDKiA podtrzymuje gotowość do konsultacji z Zarządem Zieleni m.st. Warszawy. Jednak, aby konsultacje te były merytoryczne i aby pozwoliły na podjęcie konkretnych decyzji i działań niezbędne jest dysponowanie przynajmniej roboczą wersją projektu budowlanego parku - tłumaczy Ratyński i zapewnia, że do GDDKiA nikt takiego projektu nie dostarczył.

Wygląda więc na to, że wątpliwe jest także rozpoczęcie prac w związku z budową parku w ciągu najbliższych miesięcy.

Czy filtry spalin zostaną zamontowane w tunelu obwodnicy?

Również w temacie filtrów spalin, które mają zostać zainstalowane w tunelu POW, nie mamy optymistycznych wieści. Enigmatycznie podano tylko, że badania dotyczące konieczności ich zamontowania zostaną przeprowadzone dopiero po oddaniu inwestycji do użytku. O szczegółach przedstawiciele GDDKiA nie chcieli rozmawiać. Wcześniej w rozmowie z nami, w tym temacie wypowiadał się przedstawiciel ratusza.

- Jeżeli chodzi o filtry w tunelu, to Ministerstwo Infrastruktury, także pod naciskiem miasta, zmieniło swoje stanowisko w tej sprawie - mówił nam kilka dni temu Tomasz Demiańczuk. Filtry na pewno powstaną - jak słyszymy w ratuszu - ale po otwarciu tunelu. Drogowcy najpierw przeprowadzą analizę, by stwierdzić jak duże powinny być, a następnie je zainstalują.

To już oficjalne. Będzie czternasta emerytura

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie