Budowa drogi S5 w regionie. Opuszczone odcinki mają ożyć wiosną 2020 roku. Jeśli ktoś je weźmie

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Ludzie i maszyny mogą wrócić na trzy leżące odłogiem odcinki trasy S5 wczesną wiosną przyszłego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce jak najszybciej zawrzeć umowy z nowymi wykonawcami.

- Ponownie wybieramy wykonawców trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim po tym, jak z winy nierzetelnego wykonawcy zmuszeni byliśmy do odstąpienia od pierwotnych umów. Uruchamiamy procedurę wyboru nowych podmiotów, które dokończą prace - informuje nas Łukasz Dybkowski z biura Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej trafiła już dokumentacja dla odcinka od węzła Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa Białe Błota) do Szubina.

Zobacz także: Budowa drogi S5. Na włoskich odcinkach nie dzieje się nic

- W najbliższych dniach wyślemy dokumentację na dokończenie dwóch kolejnych odcinków pomiędzy Nowymi Marzami a węzłem Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo). Przewidujemy zawarcie umów w terminie, który pozwoli nowym wykonawcom przystąpić do robót budowlanych niezwłocznie po zakończeniu okresu zimowego, to jest w marcu 2020 roku - dodaje Łukasz Dybkowski.

Jak idą prace na budowie drogi S5? Tak wygląda fragment budowanej drogi S5 w Tryszczynie koło Bydgoszczy, przy ul. Nad Brdą.

Budowa S5 koło Bydgoszczy. Jak idą prace? Tak wygląda most w...

- Uważam, że ten termin jest możliwy, aby wyłonić wykonawców i aby ci przystąpili do dzieła - mówi Marek Gotowski, prezes bydgoskiej firmy budownictwa komunikacyjnego „Gotowski”. - Nowi wykonawcy mogą podjąć ryzyko kontynuacji budowy. Z technicznego punktu widzenia największe ryzyko dotyczy warstwy ziemnej, która mogła zarosnąć, pokryć się chwastami i trawą. W tej warstwie nie powinno być materii organicznej. Trzeba więc będzie ją odhumusować i nawieść nową. Co do obiektów mostowych, nie mam obaw. Jeśli stoją, to nic złego nie powinno się stać, zwłaszcza że podczas budowy był nadzór inwestorski. Trzeba jedynie sprawdzić stan elementów metalowych i ewentualnie oczyścić je oraz zabezpieczyć.

Przeczytaj także: Wkrótce ogłoszą przetarg na drogę ekspresową S5. "Rozwiewam wątpliwości"

GDDKiA przypomina, że nowe przetargi to efekt rozwiązania 11 czerwca tego roku umów z dotychczasowym wykonawcą - włoską firmą Impresa Pizzarotti. Umowę rozwiązano po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5. Wykonawca nie dotrzymywał harmonogramu robót oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

Nie chcą już błędów
- Wyciągamy wnioski z poprzednich przetargów i tym razem położymy zdecydowanie większy nacisk w kwestii merytorycznych i rzetelnych odpowiedzi na pytania potencjalnych wykonawców zgłaszane w trakcie procedury przetargowej - zapewnia Dybkowski. - Dążymy do tego, aby oferenci składali przemyślane, dobrze skalkulowane i optymalne oferty. Zależy nam na minimalizacji ryzyk po stronie przyszłych wykonawców, co z pewnością przełoży się na profesjonalnie przygotowane oferty.
Szczegółowo analizowane będą ewentualne kwestie rażąco niskiej ceny.

Jak przyznaje Generalna Dyrekcja, w przetargach na odcinki drogi S5, w szczególności te, które obecnie są ponawiane, kwestia weryfikacji rażąco niskiej ceny nie zawsze została przeanalizowana wystarczająco rzetelnie. To zaś nie było bez znaczenia dla zaistniałej sytuacji.

Takie są postępy robót

  • Odcinek Nowe Marzy - węzeł Świecie Południe (pierwotna nazwa Dworzysko) będzie miał 23,3 km. Zaawansowanie rzeczowe robót wykonanych przez Włochów wynosi 23,2 proc.
  • Odcinek Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) to 22,4 km. Zaawansowanie to ok. 29,9 proc.
  • Na odcinku Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin o długości 9,7 km zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 39 proc.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa drogi S5 w regionie. Opuszczone odcinki mają ożyć wiosną 2020 roku. Jeśli ktoś je weźmie - Gazeta Pomorska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Tam już tłuczeń poprzerastał wszelkiej maści chwastami, a nie tylko piasek. Najpierw trzeba będzie posprzątać ten bałagan w związku z czym stopień awansowania prac się cofnie.
G
Gość
Powinny głowy w GDDKiA polecieć za to że dopuścili pizzarotti to wykonania budów. Najwidoczniej w GDDKiA pracują mało merytoryczni ludzie. Jedno dobre że potrafili wycofać umowy, kasa jednak poszła w błoto... Tak samo jak czas...
Y
Yogi
Wstyd ,aby przez cały 2019 nic się nie działo na budowach po "pizzarotti". Jakoś nikt głowy popiołem nie posypał.Wstyd, wstyd wstyd
Wróć na i.pl Portal i.pl