Budowa drogi S5. Chcą przedłużyć trasę z Nowych Marz do Ostródy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Droga ekspresowa S5 między Nowymi Marzami a Ostródą ma mieć od 87 do 102 kilometrów i kosztować od 5 do nieco ponad 7 miliardów złotych. To tylko plany, które sprowadzają się do Studium Korytarzowego.

Kierowcy jadący z Bydgoszczy do Nowych Marz (gdzie jest węzeł autostrady A1) widzą prace wznowione po włoskiej firmie Pizzarotti wylanej z kontraktu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za opieszałość. Gdyby Włosi się sprężali, już od końca 2019 roku jechalibyśmy do autostrady wygodnie i bezkolizyjnie i dalej nad morze.

Zobacz wideo: Bezpieczeństwo na drogach jesienią. O tym trzeba pamiętać.

Zanim tak się stanie GDDKiA już teraz snuje wizję połączenia węzła Nowe Marzy z Ostródą, co mieszkańcom Bydgoszczy, Świecia, Grudziądza pozwoli komfortowo dotrzeć na Warmię i Mazury. Teraz muszą korzystać z rozpoczynającej się w Dolnej Grupie drogi krajowej nr 16, krętej, przebiegającej przez wiele miejscowości, co rodzi określone zagrożenia w ruchu drogowymi bardzo wydłuża czas podróży.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (połączenie z S7) - Nowe Marzy (z A1) ma wypełnić lukę między realizowanymi ciągami tras S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań – Wrocław). Przedstawione właśnie w GDDKiA Studium Korytarzowe (SK) nowoczesnej trasy to absolutnie wstępna przymiarka do poważnej inwestycji, która pozwala wszak na prowadzenie dalszych prac nad przygotowaniem inwestycji.

Wytyczono już jednak kilka korytarzy, z których docelowo będzie wybrany jeden. Zanim do tego dojdzie, czekają nas konsultacje, rozmowy i udział samorządów oraz społeczeństwa w wyborze najbardziej optymalnego wariantu. Trzeba bowiem uwzględnić regionalne i lokalne uwarunkowania geograficzne, przyrodnicze i społeczne, potwierdzić (bądź wręcz odwrotnie) zasadność budowy akurat w danym miejscu.

- Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli głosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Zobacz także: Budimex oraz Kobylarnia z Mirbudem wybudują brakujące odcinki S5

Rzecz nie jest prosta, bo S5 ma przebiegać przez dwa województwa (kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie), 14 powiatów, w tym 53 gminy. Co prawda są to tereny w większości słabo zagospodarowane, ale są tam liczne jeziora, cieki wodne i cenne zasoby przyrodnicze.

Planiści chcą zminimalizować ingerencję w skupiska zabudowań, a przez to liczbę wyburzeń. Chcą także ominąć obszary chronione.
Wyrysowany na mapie korytarz 1. (różowy) ma 89,9 km, początek w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), a koniec na autostradzie A1w projektowanym węźle Sarnowo. W sumie w tym korytarzu może powstać 7 węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji to ok. 5,1 mld złotych.

Korytarz 2. (zielony) może mieć 90 km, zaczynać się w tym samym miejscu co w wariancie 1., a kończyć na istniejącym węźle Grudziądz. To wersja droższa od pierwszej o 100 tys. zł, choć ona także maże mieć 7 węzłów.

Zobacz także: Budowa drogi S5 - fragmenty drogi ożywają. I jest nowy dyrektor drogowców

Korytarz 3. (niebieski) o długość 86,9 km, wyposażony w 9 węzłów, miałby kosztować ok. 6 mld zł. Jego początek i koniec nakreślono dokładnie w tym samych punktach co w wariancie 2. Jednak jako jedyny z proponowanych przebiegów trasy omija od północy Iławę, przechodząc w obrębie jeziora Jeziorak, a na koniec zbliża się do istniejącej Trasy Średnicowej w Grudziądzu.

Korytarz 4. (brązowy) miałby 102,2 km, 9 węzłów, a jego koszt to ok. 7,2 mld zł. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy, koniec na A1 w istniejącym węźle Nowe Marzy. Korytarz jako jedyny przechodzi po północnej stronie Grudziądza, przekraczając Wisłę mostem o dużej rozpiętości.

Czwarty korytarz może mieć alternatywne zakończenie na węźle Warlubie. W tej wersji o długość 99,3 km, 9 węzłach, kosztowałby ok. 6,8 mld zł.

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa drogi S5. Chcą przedłużyć trasę z Nowych Marz do Ostródy - Gazeta Pomorska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan

Chcą. ONI chcą.

To ja też chcę.

Chcę by Bydgoszcz miała dostęp do morza.

Dodaj ogłoszenie