Budowa drogi S3 Polkowice – Lubin wstrzymana. Wykonawca, włoska firma Salini chce więcej pieniędzy

Urszula Baumann
Urszula Baumann
W tej chwili trudno przewidzieć, kiedy droga S3 między Polkowicami i Lubinem będzie gotowa
W tej chwili trudno przewidzieć, kiedy droga S3 między Polkowicami i Lubinem będzie gotowa Gazeta Lubuska
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S3 z Polkowic do Lubina, mimo dobrej pogody, nic się nie dzieje. Włoski wykonawca, firma Salini, chce dodatkowych 449 mln zł na dokończenie prac. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad te żądanie odrzuca.

To tylko i aż 14 kilometrów S3, których budowa zaczyna przeciągać się w nieskończoność. Odcinek drogi ekspresowej Polkowice – Lubin miał być gotowy w czerwcu 2018. Termin nie został dotrzymany z powodu konfliktu głównego wykonawcy z podwykonawcami, którzy zeszli z placu budowy, gdy nie otrzymali zapłaty.

Prace zostały wznowione, ale zamiast całego odcinka, przed końcem roku, oddano do użytku jedynie pierwszy fragment węzła Polkowice. Wtedy szacowano, że trasa będzie gotowa pod koniec marca tego roku. Dziś trudno mówić o jakimkolwiek realnym terminie.

Włoskie firmy, które w Polsce, oprócz S3, realizują jeszcze kilka innych ważnych inwestycji żądają od Generalnej Dyrekcji Dróg I Autostrad olbrzymich dodatkowych kwot. Swoje roszczenia argumentują wzrostem cen materiałów budowlanych. Za samo dokończenie fragmentu S3 Polkowice - Lubin Salini chce dodatkowych 449 mln zł, podczas gdy kontrakt opiewa na kwotę ponad 560 mln zł. W sumie za zrealizowanie wszystkich inwestycji w kraju Włosi chcą 1,215 miliarda złotych.

Zobacz, jak wygladał teren budowy przed miesiącem:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odrzuca te żądania.
„GDDKiA nie godzi się na realizację bezpodstawnych żądań o dopłaty do kontraktów na rzecz wykonawców. Strona publiczna nie będzie ponosić kosztów np. za źle oszacowane ryzyko, błędnie skalkulowane ceny materiałów czy potrzeb sprzętowych i kadrowych niezbędnych do terminowej realizacji kontraktu. Należy pamiętać, że umowę na realizację kontraktu drogowego wykonawcy podpisują świadomie i dobrowolnie. Co więcej, na etapie przetargów firmy często zabiegają o zlecenia, m.in. deklarując w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny swoje tzw. „know-how” czy też zaangażowanie sił własnych. Okazuje się jednak, że już po podpisaniu umowy nie wszystkie firmy wywiązują się ze swoich zobowiązań. Podpisywane umowy bardzo dokładnie określają zasady współpracy z Zamawiającym i odpowiedzialność każdej ze stron „ - czytamy na stronie GDDKiA.

Jednocześnie GDDKiA przypomina, że wykonawcy otrzymali już ponad połowę należności, a kolejne kwoty są nadal wypłacane. W pierwszej kolejności realizowane są roszczenie podwykonawców, którym włoski wykonawca nie wypłacił należnych pieniędzy. Jest to zgodne z umowami, w których zawarte są mechanizmy zabezpieczające podwykonawców.

Wykonawcy powinni wznowić roboty po 15 marca, wtedy bowiem kończy się okres, kiedy mogą przestój tłumaczyć warunkami atmosferycznymi. GDDKiA jest jednak przygotowana na każdą ewentualność. W tej chwili dokonuje inwentaryzacji na placach budów. Ma to pozwolić na jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy i rozpoczęcie prac w przypadku braku porozumienia.

W czwartek (20 grudnia) oddano do ruchu drugą jezdnię drogi ekspresowej S3 na odcinku Niedoradz – Nowa Sól. To był już ostatni odcinek S3 realizowany na terenie województwa lubuskiego.Uroczyste otwarcie ostatniego lubuskiego odcinka drogi S3 odbyło się o kilka minut po godz. 10.30. Do ruchu oddano drugą jezdnię drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli (skrzyżowanie z drogą 283) o długości 17,3 km. Wartość kontraktu to 212 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.Na otwarciu byli obecni przedstawiciele firmy Budimex, która jest wykonawcą tego odcinka drogi, oraz władz krajowych i samorządowych. Jak podkreśliła Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, droga ta jest niezwykle ważna dla poprawy nie tylko komfortu podróżnych, ale i bezpieczeństwa. Przestrzegła jednak, że droga ekspresowa stwarza też pokusę do szybszej jazdy i zaapelowała do kierowców o zachowanie rozwagi i zwiększoną czujność.S3 w lubuskim kompletnaCzwartkowe otwarcie oznacza niemal finisz prac przy budowie drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim. Odcinek od węzła Niedoradz do Nowej Soli jest ostatnim, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczny i komfortowy przejazd przez całe województwo. Kropką nad „i” będzie zakończenie prac przy budowie drugiego mostu na Odrze na wysokości Cigacic. Jego uruchomienie planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.S3 od morza aż do CzechLubuski fragment S3 to środkowy odcinek tej drogi na terenie Polski. W województwach ościennych zachodniopomorskim i dolnośląskim znaczna część trasy została już udostępniona kierowcom. W zachodniopomorskim prace trwają jeszcze między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 roku. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie Zachodniopomorskim - Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.Natomiast w woj. dolnośląskim, jedynie poza ok. 14-kilometrowym odcinkiem w. Kaźmierzów - w. Lubin Północ, trasa do Bolkowa została już udostępniona do ruchu. Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa. Co ważne, na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami, umowa została już podpisana.Zobacz też: Gigantyczne korki na S3 po śmiertelnym wypadku między Nową Solą a Nowym Miasteczkiem. Zginęła w nim 27-letnia kobieta

Droga S3 w woj. lubuskim już gotowa! Brakuje jedynie drugieg...

Zobacz wideo: Otwarcie drugiej nitki S3 od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa drogi S3 Polkowice – Lubin wstrzymana. Wykonawca, włoska firma Salini chce więcej pieniędzy - Gazeta Lubuska

Wróć na i.pl Portal i.pl