Budowa autostrady A1: Zatankujcie paliwo w Częstochowie, potem na 85-kilometrowym odcinku, od granicy województwa nie ma ani jednej stacji

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Tak wygląda w listopadzie 2019 roku gierkówka (DK1) od granicy województw śląskiego i łódzkiego do Radomska. Na jej śladzie powstaje autostrada A1. Kierowcy mają do dyspozycji na gierkówce tylko po jednym pasie ruchu w obu kierunkach.
Tak wygląda w listopadzie 2019 roku gierkówka (DK1) od granicy województw śląskiego i łódzkiego do Radomska. Na jej śladzie powstaje autostrada A1. Kierowcy mają do dyspozycji na gierkówce tylko po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. GDDKiA
W 2022 roku zakończy się gehenna kierowców chcących jak najszybciej dotrzeć z południa kraju na północ. Będą wtedy mogli przejechać całą autostradą A1 od Gorzyczek do węzła Rusocin pod Gdańskiem. Na razie pokonanie gierkówki od Częstochowy do Tuszyna to droga przez mękę. Z trasy zniknęła jedyna stacja benzynowa, a cała DK1 od Częstochowy przebiega obecnie po placu budowy autostrady A1.

Choć w województwie śląskim wciąż żyjemy informacjami z budowy autostradowej obwodnicy Częstochowy, to przecież dla kierowców wyruszających stąd np. do Gdańska, objechanie autostradą Częstochowy wcale nie kończy naszej trasy. Wręcz przeciwnie.

Gierkówką na północ, czyli droga przez mękę

Gdy miniemy Częstochowę, zaczną się dla nas prawdziwe utrudnienia, bo co prawda wciąż pojedziemy gierkówką (DK1), ale drastycznie zwężoną do jednej jezdni. I to na całej trasie aż do Tuszyna. Wszędzie bowiem już rozpoczęły się prace związane z przebudową DK 1 do parametrów autostrady. Od Piotrkowa obecna autostrada A1 także będzie przebudowywana do parametrów… autostrady. Tu również należy się spodziewać utrudnień.
Kierowcy przyzwyczajeni do autostradowych trzech pasów jezdni, nagle za Częstochową zostaną wciśnięci na jedną jezdnię, gdzie do dyspozycji jest tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Każda awaria samochodu, czy kolizja w tym miejscu to gwarancja sporego korka, co nie jest tu wcale rzadkie.

Zlikwidowano stacje paliw

Na dodatek trzeba się także przygotować na pokonanie 85-kilometrowego odcinka DK1 między Radomskiem i Tuszynem, na którym nie ma już ani jednej stacji benzynowej. W październiku trzeba było tam przekierować ruch na jedna jezdnię i co za tym idzie, zlikwidować na odcinku Piotrków - Trybunalski - Kamieńsk stację paliw w Kargale Lesie. Oznacza to, że blisko 85 kilometrowy odcinek: od MOP-u Wiśniowa Góra (na wysokości Łodzi) do Wikłowa w województwie śląskim jest pozbawiony możliwości tankowania pojazdów. Dotyczy to obu kierunków jazdy: zarówno na Śląsk, jak i w stronę Łodzi.
- Biorąc pod uwagę fakt, że większość jazdy na tym odcinku odbywa się przez plac budowy, każde unieruchomienie pojazdu niesie za sobą bardzo uciążliwe konsekwencje. Apelujemy do kierowców o zapobiegliwość – podkreślają przedstawiciele łódzkiego odcinka GDDKIA.

Zmiany przy zjeździe z S8 na A1

W nocy z 14-go na 15-ty listopada zmieniona została również organizacja ruchu w obrębie węzła Piotrków Trybunalski Zachód (skrzyżowanie A1 i S8). Konieczne było wyłączenie z użytkowania łącznicy, którą kierowcy jadący z Warszawy zjeżdżali dotychczas z drogi ekspresowej S8 na autostradę A1. Zostanie ona wyburzona, co planowane jest w ostatni weekend listopada. W związku z tym jadący od strony Warszawy, już na wysokości węzła Piotrków Trybunalski Północ (S8/DK12) zjadą na jezdnię wschodnią, po której ruch będzie się odbywał w obu kierunkach. Prędkość na tym odcinku została ograniczona do 70 km/h. Następnie dojadą do tymczasowego skrzyżowania (które ma formę części okręgu) wybudowanego w rozwidleniu A1 i S8, gdzie skręcą w kierunku południowym na autostradę A1. Będą jednak musieli ustąpić pierwszeństwa jadącym autostradą w kierunku Łodzi. Przejazdy: z Łodzi w kierunku Katowic i z Katowic w stronę Warszawy będą się obywały bezkolizyjne. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do chwili wybudowania nowej estakady, co jest planowane na przełom 2020 i 2021 roku.

Gierkówka jest placem budowy A1

Cały ponad 64 kilometrowy odcinek A1 i DK1, od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim stanie się placem budowy.
Kiedy kierowcy będą mogli w końcu przejechać gotowa A1 z północy na południe?

- Wszystko wskazuje na to, ze będzie to 2022 rok – mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.

Zobacz także:
Autostrada A1: przejechaliśmy obwodnicą Częstochowy. Jest sporo do zrobienia, ale termin jej oddania to koniec 2019 roku

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl