Branża turystyczna w dramatycznej sytuacji. "Najbardziej spadł ruch międzynarodowy". Szczegółowa analiza danych ma pomóc branży

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Polska Organizacja Turystyczna (POT) nawiązała współpracę z Mastercard, której celem jest wsparcie polskiej branży turystycznej i złagodzenie negatywnych skutków pandemii COVID-19.
Polska Organizacja Turystyczna (POT) nawiązała współpracę z Mastercard, której celem jest wsparcie polskiej branży turystycznej i złagodzenie negatywnych skutków pandemii COVID-19. Przemyslaw Swiderski/ Polska Press
- Szeroko pojęta branża turystyczna, w tym hotelarstwo, gastronomia, transport czy rozrywka, najbardziej odczuła skutki pandemii i znalazła się z jej powodu w dramatycznej sytuacji- tłumaczy w rozmowie z nami ekspert. Polska Organizacja Turystyczna nawiązała strategiczną współpracę, która ma na celu wsparcie polskiej turystyki.

- Szeroko pojęta branża turystyczna, w tym hotelarstwo, gastronomia, transport czy rozrywka, najbardziej odczuła skutki pandemii i znalazła się z jej powodu w dramatycznej sytuacji. Szacuje się, że w 2020 r. udział branży turystycznej w PKB zmniejszył się do około 50 proc. poziomu z 2019 r.- wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Krzysztof Sobala, Vice President Mastercard Data & Services w polskim oddziale Mastercard Europe.

Jak wyjaśnia ekspert, najbardziej spadł przy tym ruch międzynarodowy, który dla wielu przedsiębiorców z różnych części Polski jest szczególnie dochodowy. - Dziś, gdy wypatrujemy odmrożenia gospodarki, przedsiębiorcy patrzą na przyszłość z nadzieją. Ale walka o międzynarodowych turystów będzie w tym roku bardzo trudna- mówi.

- Branży turystycznej przychodzą z pomocą programy promocji Polski za granicą, takie jak te prowadzone przez Polską Organizację Turystyczną. Żeby były skuteczne, muszą one jednak trafiać w punkt, a więc promować właściwe elementy oferty turystycznej wśród odbiorców z odpowiednich krajów- dodaje.

Jednak to nie wszystko. Polska Organizacja Turystyczna (POT) nawiązała współpracę z Mastercard, której celem jest wsparcie polskiej branży turystycznej i złagodzenie negatywnych skutków pandemii COVID-19. POT otrzymała dostęp do platformy analitycznej „Tourism Insights”. Jest to narzędzie pozwalające na kompleksowy przegląd podróży zagranicznych turystów do Polski, począwszy od jej planowania, poprzez czas spędzany na miejscu, aż po wymianę doświadczeń w mediach społecznościowych po powrocie.

Ma ono pomóc Polskiej Organizacji Turystycznej w planowaniu działań ukierunkowanych na ponowne przyciągnięcie zagranicznych gości do Polski. W rezultacie rodzimy przemysł turystyczny, który według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego i GUS generuje rocznie ok. 85 mld zł PKB otrzyma szansę na "szybki wzrost i dynamiczny rozwój w nowych warunkach spowodowanych pandemią koronawirusa".

- Platforma „Tourism Insights” zbiera ona dane z wyszukiwarek internetowych, aplikacji służących do rezerwacji noclegów czy lotów, a także opinie turystów w mediach społecznościowych na temat różnych miejsc i atrakcji turystycznych. Całości dopełniają dane Mastercard pozwalające odpowiedzieć na pytanie, ile i na co wydają turyści decydujący się na spędzenie urlopu w Polsce. Organizacje odpowiedzialne za promocję turystyki, takie jak POT, mogą przekuć te informacje w wiedzę, dzięki której mogą podejmować lepsze decyzje i skuteczniej przyciągać zagranicznych turystów do naszego kraju- wylicza Sobala.

Jaka jest w tym rola Mastercard? Jak wylicza ekspert, dzięki temu, że Mastercard co roku "przetwarza miliardy transakcji kartowych na całym świecie, posiada wiedzę na temat tego, jak wyglądają trendy w wydatkach konsumentów w poszczególnych kategoriach zakupowych". - Dzięki temu jesteśmy w stanie podpowiedzieć na przykład, jakimi regionami czy jakimi usługami turystycznymi są zainteresowani przyjeżdżający z poszczególnych krajów i w jakich krajach zainteresowanie Polską jest największe- mówi.

Polska Organizacja Turystyczna (POT) nawiązała współpracę z Mastercard, której celem jest wsparcie polskiej branży turystycznej i złagodzenie negatywnych skutków pandemii COVID-19.

Branża turystyczna w dramatycznej sytuacji. "Najbardziej spa...

Sobala przypomina, że w zeszłym roku firma "podzieliła się" wiedzą tego typu z Urzędem m.st. Warszawy i jego Stołecznym Biurem Turystyki. Udało się między innymi wyciągnąć wniosek, że odwiedzający z różnych krajów wydają pieniądze na inne atrakcje.

- Na przykład przyjeżdżający z Chin i Izraela mają wyższy udział wydatków w kategoriach związanych z modą, a osoby przyjeżdżające z Włoch lub innych krajów południowej Europy chętniej spędzają czas w restauracjach. Ustaliliśmy też, że przebywający w stolicy cudzoziemcy wydają średnio 2,4 tys. zł na osobę. Z analiz wynika ponadto, że zmieniają się atrakcje turystyczne na terenie miasta, którymi interesują się zagraniczni turyści, a na liście tych najpopularniejszych pojawiają się nowe pozycje. Podobnie, w skali krajowej POT, dzięki analityce danych od Mastercard, może dziś wyciągać wnioski z danych i lepiej planować swoje działania, żeby przyspieszyć odbudowę ruchu turystycznego po pandemii- podsumowuje.

Konsumenci zdecydowanie częściej kupują nowe rowery, a o ich wyborze decydują kolejno cena, design oraz jakość. Średnia kwota przeznaczona na zakup wynosi około 1150 zł.

Ekspert: Rowerów na rynku nie zabraknie, ale mogą być proble...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl