Branża reklamowa nie zarobi na Euro 2012

Marta Rakowska
Paweł Relikowski/Gazeta Wrocławska
Wydawać by się mogło, że na piłkarskich mistrzostwach zyskają wszyscy: od taksówkarzy, przez sklepikarzy, po właścicieli hoteli. Okazuje się jednak, że jest wyjątek. Nie zarobi branża reklamowa, która liczyła na eurożniwa. Z najnowszej analizy firmy ZenithOptimedia wynika, że klienci mimo Euro 2012 wydadzą mniej pieniędzy na promocję swoich firm niż rok temu.

Wydatki na reklamę w Polsce mają według wyliczeń sięgnąć w tym roku 7,09 mld zł netto. To o 0,7 proc. mniej niż w roku 2011. Skąd taki spadek? W opinii analityków ZenithOptimedia wiąże się to z ogólną sytuacją makroekonomiczną, która wpływa na ograniczenia budżetów poszczególnych firm. - Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w I kwartale, oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji - tłumaczy Anna Marszalik-Kraszewska z Zenith-Optimedia Group.

Wcześniej analitycy spodziewali się, że to właśnie Euro 2012 przyczyni się do zwiększenia wydatków, zwłaszcza na reklamę zewnętrzną. Mistrzostwa jedynie zmniejszyły jednak cięcia budżetowe w tej branży. Firma szacuje, że w tym roku wydatki będą tu aż o 2,6 proc. niższe niż przed rokiem. - Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców. Ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym - dodaje Marszalik-Kraszewska.

Wydatki reklamowe, jak szacują analitycy ZenithOptimedia, wzrosną w tym roku jedynie w radiu, kinie i internecie, odpowiednio o 2,5 proc., 3,7 proc. oraz 11,5 proc. Taki skok w sieci nie jest jednak spowodowany piłkarskimi emocjami, ale stanowi odzwierciedlenie światowego trendu.

Co ciekawe, spadek wydatków reklamowych odnotuje telewizja, która do tej pory pochłaniała największą część reklamowego tortu. Według szacunków ZenithOptimedia w tym roku reklamodawcy wydadzą na reklamę telewizyjną o 0,4 proc. mniej niż rok temu. Analitycy wskazują, że już od kwietnia obserwują zmniejszony popyt na czas antenowy i tłumaczą to obawami reklamodawców o zbyt duże nasycenie reklamowe w czasie piłkarskich mistrzostw. Firma Kantar Media wyliczyła, że w I kwartale wydatki reklamodawców wyniosły 3,2 mld zł, czyli o 2 proc. więcej niż w I kwartale 2011 r. W kwietniu nastąpił spadek aż o 4,7 proc.

Reklamodawcy wydadzą w tym roku nieco ponad 7 mld zł netto, o 0,7 proc. mniej niż w 2011

Zdaniem Macieja Ziomka z domu mediowego Starlink Euro 2012 rzeczywiście zniechęca część reklamodawców do prowadzenia kampanii. - Jest taki trend, część reklamodawców omija ten okres - mówi. Z wyliczeń jego firmy wynika, że po pierwszym kwartale spadek wydatków reklamowych w Polsce wyniósł 2,4 proc. wobec tego samego kwartału w 2011 r. Zaznacza jednak, że widać też grupę reklamodawców, którzy nasilili swoje działania: oprócz sponsorów tej imprezy są też tacy, którzy próbują połączyć swoje kampanie z powszechnym zainteresowaniem Euro 2012. Jego zdaniem piłkarskie mistrzostwa nie będą jednak mieć większego znaczenia dla dynamiki reklamy, a spadek w największym stopniu jest spowodowany ograniczeniami wydatków przez branżę FMCG, czyli tzw. produktów szybkozbywalnych, np. spożywczych czy środków czystości.

Z raportu Starlink wynika, że w pierwszym kwartale tego roku pozytywną dynamiką mogą się z kolei poszczycić takie sektory, jak: handel, finanse, komputery i audio-wideo, odzież i dodatki. Największy jednak wzrost wydatków widoczny był w telekomunikacji i tu można oczekiwać dalszych wzrostów wydatków tego sektora w związku z rebrandingiem TP SA na Orange, a także zaostrzającą się konkurencją między dostawcami płatnej telewizji satelitarnej i kablowej.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie