"Brak matematyki na maturze to absurd". MEN odrzuca sugestie NIK

Katarzyna Stańko
Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, z którego wynika, że poziom nauczania matematyki w Polsce jest bardzo zły. NIK sugeruje, że egzamin maturalny z matematyki powinien być wobec tego czasowo zawieszony. Ministerstwo Edukacji odrzuca pomysł, eksperci komentują jednoznacznie - absurd.

Wnioski z raportu NIK na temat poziomu nauczania matematyki w polskich szkołach są druzgocące. Jednak propozycja czasowego zawieszenia weryfikacji matematyki na egzaminie maturalnym jest - zdaniem ekspertów - absurdalna.

42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą, czyli 2. Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Dane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Średni wynik z egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc.

- Likwidacja matury z matematyki jest absurdalnym pomysłem. Brak weryfikacji umiejętności z tego przedmiotu oznacza, że uczniowie przestaną się go w ogóle uczyć. To przykrycie problemu, a nie jego rozwiązanie - mówi Agencji Informacyjnej Polska Press dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z SGH, specjalizująca się w demografii oraz polityce edukacyjnej. - Świat staje się coraz bardziej złożony, aby dobrze odnaleźć się na rynku pracy, potrzebujemy matematyki, która jest podstawą większości innych nauk. Badania pokazują, że Polacy w życiu codziennym mają problemy z matematyką i logicznym myśleniem, wyrzucenie jej z matury tylko pogłębi problem - podsumowuje dr Chłoń-Domińczak.

Realne zarobki wielu nauczycieli z woj. śląskiego. Sprawdź, ile zarabiają nauczyciele w zależności od stażu pracy, stopnia czy placówki, w której uczą >>>

Ile zarabia nauczyciel? Realne pensje nauczycieli z dowodów ...

Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA (międzynarodowego badania koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) w 2015 r. umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. obniżyły się. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na 17. miejscu. Spośród krajów UE lepsze wyniki mają Estończycy, Holendrzy, Duńczycy oraz Finowie.

Główną przyczyną niepowodzeń uczniów są - według NIK - wady procesu nauczania matematyki, w tym brak podziału klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.

Ministerstwo Edukacji odrzuciło wczoraj pomysł czasowego wyrzucenia matematyki z matury. Do raportu NIK-u resort odniesie się w ciągu dwóch tygodni. - Masz pan gorączkę - stłucz pan termometr - skomentował propozycję NIK wiceminister edukacji Maciej Kopeć, wskazując, że MEN od września zwiększy liczbę metodyków od nauczania matematyki w szkołach i poprawi metody nauczania.

POLECAMY:





















Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

właśnie

j
janka
mój rocznik mógł zdawać na maturze matematykę i inny przedmiot - w moim przypadku była to historia...
powinien być wybór co chce się zdawać i po problemie...
humaniści niech zdają historię lub geografię, ścisłe umysły matematykę lub fizykę

a to, że nauczyciele lipnie uczą matematyki (oczywiście nie wszyscy) to chyba nie wina dzieciaków, które chcą iść na studia...

a egzamin musi być, bo juz widać z jakimi czasem ludźmi musimy sie stykać... jeśli nie pokaże się palcem to nic nie zrobią, albo powiedzą że się nie da...
i tu jest pies pogrzebany dzieciaki od przedszkola są wychowywane w duchu wyścigu szczurów, aby tylko kogos podkablować, żeby tylko ktoś nie miał lepiej niż ja...
szkoła to taka korpo, gdzie lepiej na siebie donosić niż wyjasnić sprawę po lekcjach...

za moich czasów w podstawówce chłopaki umawiali się na "bójkę" a potem we dwóch szli razem na zapiekankę ;)
p
prawda boli
sprawdza zaledwie wiedzę podstawową- co więcej program rozszerzony matematyki nie obejmuje tego co 20 lat temu zdawali wszyscy na maturze z matematyki.
Ja 20 lat temu w technikum na matematyce miałem pochodne, całki i liczby zespolone. Dzisiejszy program podstawowy z matematyki to kpina.
o
oczywista oczywistość
jest tak okrojona z materiału i tak żenująco prosta, że jeżeli ktoś nie potrafi tego ogarnąć tzn że nie nadaje się na jakiekolwiek studia w tym humanistyczne
G
G
Co innego humanista z matematyką na poziomie podstawowym a co innego umysły ścisłe, które nie potrafią się wypowiedzieć w ojczystym języku. Braku znajomości matematyki nie widać w zwykłej rozmowie.
M
MrFocus
Nie każdy musi pisać maturę.
j
jurek1959339
Myślę, że są dwa wyjścia. Matura, która sprawdza zaledwie podstawową wiedzę, lub matura, która jest przepustką na studia. Może warto skończyć z eufemistyczną nazwą, egzamin dojrzałości, gdyż nawet wszystkie maturalne piątki o tym nie świadczą. W tym drugim przypadku powinna dotyczyć przedmiotów kierunkowych, wymaganych przez uczelnie wybierane przez kandydatów. Wiem, że teraz posypią się gromy; przecież jak mi się nie uda "TU", to nie będę mógł studiować gdzie indziej! I o to chodzi, aby humanistą nie zostawał ktoś, którego męczy czytanie, a fizykiem ktoś, kto z trudnością liczy na palcach
P
Panda
Polski, historię, geogrfię można wykuć... i zapomnieć, a matematyka wymaga myślenia.
Jeszcze nie tak dawno uczniów uczylo sie zapamiętywania a nie abstrakcyjnego myslenia. A później życie weryfikowalo kto jest mądry a kto kujonem
@@@
to samo może powiedzieć osoba ścisłym umyśle, po co mu przedmioty humanistyczne skoro idzie na politechnikę.
m
mmm
Ja jestem z rocznika, kiedy matma nie była obowiązkowa na maturze. To proste: nie zdawałeś matmy = nie pójdziesz na studia, gdzie jest ona wymagana. Ja poszłam na filologię j.polskiego. Dlaczego ktoś, kto jest b.dobry z przedmiotów humanistycznych ma zaprzepaścić szansę zdania matury, bo oblał matmę???
n
nicram
"Likwidacja matury z matematyki jest absurdalnym pomysłem. Brak weryfikacji umiejętności z tego przedmiotu oznacza, że uczniowie przestaną się go w ogóle uczyć. To przykrycie problemu, a nie jego rozwiązanie" Dlaczego my wszystko musimy zaczynać do d*** strony, na zasadzie wymyślmy coś a potem niech się inni martwią. Jak słyszę że w raporcie NIK jest napisane że 46% uczniów otrzymuje na koniec roku dopuszczający, to coś raczej jest nie tak. Zacznijmy może od zmiany sposobu nauczania, zresztą ja nie jestem specjalistą żeby się w dziedzinie reform wypowiadać.
w
ww
Nie każdy musi ja zdawać. Jeśli nie czuje się na siłach to nie podchodzę. Czy każdy musi mieć maturę? Bo co? Statystyki? Kto chce się kształcić dalej nie będzie miał z tym problemu. Może pomyśleć o innych zadaniach i pytaniach dla mat - fiz i biol-chem
T
Tadeja
Jak w NIK są debile, to nie chcą żeby maturzyści byli mądrzejsi...
Wróć na i.pl Portal i.pl