"The Times"

Aktualizacja:

Bozon Higgsa, czyli teraz jesteśmy już pewni naszej wiedzy
    Odkrycie bozonu Higgsa może nie mieć komercyjnych zastosowań, ale mimo to jest ono dla nas bezcenne. - Bywają gorsze dni w pracy dyrektora CERN - powiedział wczoraj dyrektor CERN Rolf Heuer. - Odnieśliśmy sukces. Odkryliśmy nową cząstkę: bozon, najprawdopodobniej bozon Higgsa. Odnaleźliśmy ostatnią brakującą podstawę modelu standardowego fizyki.
    Bozon Higgsa, czyli teraz jesteśmy już pewni naszej wiedzy
    Pewnie, bywają gorsze dni. Niemal na pewno nie ma lepszych. Dla fizyków cząstek elementarnych to zapewne oczywiste. Dla całej reszty ludzkości - niekoniecznie.

Niemniej jednak dzięki dwóm seriom eksperymentów przeprowadzonych niezależnie przez jedno z najlepszych na świecie centrów badań fizycznych, głęboko pod francusko-szwajcarską granicą, dokonaliśmy ogromnego skoku naprzód w poznaniu i rozumieniu przyrody.

Ciekawość potrafi być wymagającą i zaskakująco niewdzięczną panią. Po wielu przełomowych postępach w nauce i technice w XX wieku można - a nawet trzeba - było powiedzieć, że świat już nigdy nie będzie taki sam. Gdy bracia Wright oderwali się od ziemi, było jasne, że wszyscy będziemy latać. Rozszczepienie atomu oznaczało początek epoki nuklearnej. Pierwsza elektroniczna wiadomość doprowadziła nieuchronnie do sieci WWW.

Odkrycie bozonu Higgsa jest inne. Nie zmienia wszystkiego. Potwierdza teorię panującą od lat, raczej wspiera, niż podważa, model standardowy fizyki. Daje nam większą pewność, że świat nadal będzie się kręcił jak dotąd, co najmniej przez najbliższych kilka miliardów lat. Mimo to trudno przecenić znaczenie ostatniego oświadczenia badaczy z CERN, że dwa odrębne zbiory danych potwierdzają istnienie "cząstki odpowiadającej poszukiwanemu od dawna bozonowi Higgsa".
    Potwierdziła się teoria profesora Petera Higgsa z Uniwersytetu w Edynburgu. Niemal 50 lat temu Higgs jako pierwszy stwierdził, że muszą istnieć taka cząstka subatomowa i pole przez nią tworzone, nadające masę innym cząstkom, czego nie wyjaśniały teorie Einsteina.

Potwierdziła się słuszność metody naukowej, która poszukuje prawdy na podstawie dowodów czerpanych z doświadczeń. Jednak bardzo często metoda naukowa potrzebuje iskry geniuszu, by uruchomić ten proces w obiecującym kierunku. Potwierdziła się też słuszność kolosalnych, wspieranych przez państwa inwestycji w badania podstawowe i nieziemsko specjalistyczny sprzęt, które zwykliśmy nazywać wielką nauką. Prywatne firmy nie mają sobie równych, jeśli chodzi o wykorzystanie nauki do poprawy jakości naszego życia. Nie można też zapominać o ich wkładzie w badania podstawowe, zwłaszcza w biochemii, genomice i informatyce. Ale jedynie państwa, współpracując ze sobą, mogły wykrzesać odpowiednie środki i determinację, by zbudować 27-kilometrowy Wielki Zderzacz Hadronów i wyposażyć go w gigantyczne urządzenia diagnostyczne w podziemnych komorach wielkości katedr, które wykryły bozon Higgsa.

W tym momencie nie jest jasne, jakie mogą być praktyczne zastosowania tego odkrycia. Wiemy już natomiast, że ciężkie kwarki mają masę dzięki istnieniu innej cząstki subatomowej, której nazwa brzmi, jak przyrząd żeglarski z XVIII wieku. Zapewne jednak znajdą się jakieś zastosowania, tak jak znalazły się dla wiedzy, że elektrony nieustannie wirują wokół protonów i neutronów w atomie. (patrz: elektronika.) Jest jeszcze bardziej prawdopodobne, że proces odkrycia cząstek subatomowych takich jak bozon Higgsa przyniesie skutki uboczne o bezpośrednim i praktycznym zastosowaniu, tak jak utworzenie ośrodka CERN znacząco przyczyniło się do powstania internetu. W międzyczasie jednak, z pewnym zastrzeżeniami, które podkreśla się w CERN, nie jest już tajemnicą, dlaczego istniejemy w takiej formie, w jakiej istniejemy. Teraz już wiemy.

Tłumaczenie: Witold Turopolski

Kliknij, aby czytać pozostałe komentarze publicystów "Timesa"

Czytaj treści premium w Polsce Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (41)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Liczba znaków do wpisania:

NIEKOSZERNY ETER

B.P. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 16 / 13

Jeden z blogerów twierdzi , iz nie wierzy w istnienie eteru. A to ciekawostka!!! Był okres , ze i Einstain nie wierzył, a potem przepraszał za swój błąd. A oto cytat Einsteina z lat 20-tych:
    A....rozwiń całość

A. Einstein: „W roku 1905 byłem zdania, iż w fizyce nie wolno już mówić o eterze. Opinia ta była jednak zbyt radykalna.[...]
    „Bardziej szczegółowe rozważania uczą nas jednak, że szczególna zasada względności nie wymaga wyparcia się istnienia eteru.”
    „Negowanie eteru prowadzi, bowiem do negowania jakichkolwiek własności fizycznych pustej przestrzeni. Taki pogląd jest jednak sprzeczny z podstawowymi faktami mechaniki.”
    Sa jeszcze inne cytaty Einsteina, gdzie stawia znak równości pomiedzu eterem i czsoprzestrzenią.
    Nie ma nic gorszego jak ktoś chce byc madrzejszy od ..TELEWIZORA!!!
    Z tym "bozonem Hoggsa" to tez bym sie nie spieszył. Zauwazcie z jaką ostrożnością wypowiadaja się naukowcy CERN-u na ten temat. Niby go dokryli, ale nie zobaczyli... bo życe bozonu jest zbyt krótkie aby mogły go zaobserwowac przyrządy. Istnienie bozonu mozna tylko podejrzewać po sladach fermionów. Jednym słowem: "BŁOGOSŁAWIENI CI , KTÓRZY NIE ZOBACZYLI A UWIERZYLI"!!!
    Brawo!
    Takich teorii mogę tworzyc po kilka dziennie.
    B.P.zwiń

do B.P.

Aldebaran (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 38 / 12

Ale ignorant ...chlopie zajmij sie pisaniem wierszy lub filozofia a nie fizyka.

Piramidy

Magik (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 25 / 22

teraz wiem co napedza piramidy :)

Gratulacje

Ja (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 36 / 31

Gratulacje, wydać miliony by udowodnić prawdziwość zdania które jest niefalsyfikowalne.

Jednak warto

BlueSky (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 29 / 17

To jednak było możliwe do obalenia (gdyby nie stwierdzono nadwyżki w żadnym zakresie energii), a teraz wygląda na możliwe do potwierdzenia (po dokładnej analizie zapowiadanej na koniec lipca)....rozwiń całość

Forsę wydano na to, aby Mechanika Kwantowa i Teoria Względności moooże wreszcie powolutku zaczęły się ze sobą zgadzać.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czyli alchemia była prawdą...

nik (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 45 / 28

słowem czy można zmienić żelazo w złoto?

Wszystko niepojęte.

Q. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 45 / 33

A może jednak to zwykły jogin Juzio ma rację? Jak naukowcy chcą dotrzeć do samej esencji, czyli ostatecznie do świadomości przy pomocy przyrządów? Chociaż z drugiej strony wydaje się, że jeśli świadomość jest niematerialna to wtedy materia musi w jakiś sposób przekazywać bodźce do świadomości lub wywoływać wrażenia w świadomości, więc musi istnieć jakaś łączność między materią i świadomością...Jak się zastanowić nad wszystkim to wszystko jest niepojęte. Nikt nic nie wie, tylko jogin Juzio twierdzi, że wie, że dotarł do TEGO, do samej esencji i się śmieje. Jeśli to nie jest schizofreniczne olśnienie to jest to totalna EUREKA, najwyższa wiedza jaką można posiąść. ;)zwiń

Odpowiedź

Jacek K. Steinmann (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 45 / 31

Tylko jedno: Świadomość to stan mózgu, oparty na wcześniejszych doświadczeniach i obecnych bodźcach oraz procesach myślowych, jak również przewidywaniach i emocjach - jednym słowem, całość wspomnień i trwających odczuć. Jest to stan właściwy wszelkim strunowcom (ptakom, ssakom, gadom, itd.), zaś w ogólniejszej formie, wszelkim zwierzętom. Nie ma tu żadnego duchowego czynnika, esencji, boskiego tchnienia. Tylko reakcje chemiczne w mózgu.
    Pozdrawiam,
    Jacek K. Steinmann, PhDzwiń

Świadomość

AS (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 28 / 31

Moja Świadomość to nie tylko reakcje chemiczne w mózgu ,TO JA!!!

Masa

Yuu (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 47 / 31

przegladam pobieżnie różne publikacje na ten temat (także oficjalne CERNu) i dowiaduje sie tylko ze odkryli nowy bozon...

Jednak nic nigdzie nie jest napisane jaka jest jego specyfika która sprawia, że jest "brakującym ogniwem modelu standardowego" - że ma przenosić mase? I dlaczego w publikacjach piszą że sam ją ma (125 GeV/c2) skoro ma ją przenosić???
    Ktoś może wyjaśnić?
    PS błagam nie piszcie już o religii -.-zwiń

zero

nowy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 102 / 20

wiem coś na ten temat jeśli to ta cząstka to świat się zmieni (ale nie wiem czy na lepsze bo człowiek to człowiek) na pewno będzie ciekawszy

A ja spokojnie poczekam

członek w PISie (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 47 / 34

co o tym bozonie sądzi nasz Prezes.

praktyczne odkrycie bozonu

julicurzon (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 27 / 24

-"W tym momencie nie jest jasne, jakie mogą być praktyczne zastosowania tego odkrycia." Bozon Higgsa jest dowodem, że Boga nie można postawić, lub przenosić tu, czy tam. Wszystko, co istnieje jest w jedności z początkiem istnienia. Wielbienia figur itp. powinno być zaniechane, bo niemożliwe jest określenie postaci Boga. To jest właśnie praktyczne zastosowanie odkrycia cząstki nazwanej "boską". zwiń

Gwoli ścisłości

Jacek K. Steinmann (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 60 / 29

Szanowny Panie!

Szanowny Panie!
    Uprzejmie proszę, aby nie mieszać wiary do nauki, bo te dwie dziedziny nie mają ze sobą nic wspólnego. Nauka, z definicji, ma podstawy empiryczne, zaś wiara (w rozumieniu systemu wierzeń ludzkich) - wiarę (w sensie przyjmowania czegoś "na wiarę") i dogmaty. Prawdziwość Modelu Standardowego czy też OTW da się potwierdzić i zostało to zrobione w wielu doświadczeniach, natomiast np. czy Bóg istnieje, czy też nie - tego nie można stwierdzić z pełną stanowczością, bo nigdy, z definicji wiary, nie będziemy dysponowali dowodami empirycznymi.
    Pozdrawiam,
    Jacek K. Steinmann, PhDzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Podstawy fizyki to niepewny grunt

BlueSky (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 13 / 25

Jednak prawdziwości teorii fizycznych też nigdy nie można stwierdzić z pełną stanowczością, z definicji nauki empirycznej. Np. teoria Newtona długo była uznawana za w pełni prawdziwą...

Po drugie,...rozwiń całość

Po drugie, nie wiadomo nawet czy wszystkie teorie związane z Modelem Standardowym mają w ogóle sens matematyczny. Na przykład podstawy teorii Yanga-Millsa wyglądają na sprzeczne (masywne cząstki mają poruszać się jako fale z prędkością światła). Rozwiązanie tej sprzeczności jest jednym ze słynnych Problemów Millenijnych, wartym milion dolarów. zwiń

Odkrycie bozonu Higgsa

Lelos (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 87 / 37

Jeśli się to potwierdzi będzie to epokowe odkrycie. Szkoda jednak, że atomu nikt jeszcze nie zobaczył i nie zobaczy, a całość wiedzy składa się z coraz bardziej skomplikowanych konstrukcji logicznych i wymyślnych doświadczeń. Pozostaje wierzyć - tak samo jak wierzyliśmy w to że Australia ma właśnie takie kształty jakie oglądamy w atlasach - bo gdyby tak nie było inni ludzie głośno by protestowali. Uwierzyliśmy. Kiedy więc po raz pierwszy spojrzeliśmy na nią z kosmosu, nawet nie musieliśmy zastanawiać się czy tak miała wyglądać.
    Dla mnie ten bozon Higgsa bardzo pasuje, nie ukrywam, że brakowało mi go. zwiń

mh

Hhaha (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 53 / 47

Istnienie tego bozonu już dawno przewidział Józef Stalin!!

Najnowsze wiadomości