18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Błonnik ułatwia trawienie

Małgorzata WójcikZaktualizowano 
Ciemne razowe pieczywo jest cennym źródłem błonnika.
Ciemne razowe pieczywo jest cennym źródłem błonnika. shutterstock
Błonnik nie posiada żadnej wartości odżywczej ani energetycznej, jest jednak istotnym składnikiem naszej diety: przede wszystkim ułatwia wypróżnianie, dlatego nazywa się go "wymiataczem resztek".

Wizytówka

Istnieją dwa rodzaje błonnika: nierozpuszczalny (celuloza) oraz rozpuszczalny (gumy, pektyny). Pierwszy występuje w liściastych warzywach, fasoli, grochu, otrębach pszennych, ziarnach, zbożach i nasionach lnu. Błonnik rozpuszczalny z kolei znajduje się w owocach (zwłaszcza malinach, porzeczkach i agreście), jarzynach, roślinach strączkowych, mące owsianej i orzechach oraz roślinie o nazwie babka płesznik. Najwięcej błonnika znajduje się w półsurowych i surowych warzywach.
Niedobór błonnika spowodowany jest najczęściej nieprawidłową dietą - jedzeniem tylko białego pieczywa i produktów z oczyszczonej mąki pszennej, a także rezygnowaniem
z owoców i warzyw na korzyść mięsa.

Właściwości

Najważniejszą cechą celulozy jest wspomaganie prawidłowego trawienia. Błonnik wchłania nadmiar wody z jelit i przenosi ją do stolca, przez co jest on obfitszy, miękki i łatwiej go wydalić. Pomaga to jednocześnie zachować prawidłową florę bakteryjną w jelitach, a także szybciej usunąć z nich toksyczne resztki pokarmowe (czas ten po spożyciu błonnika skraca się nawet z 72 godzin do 24). Niedobór błonnika w diecie może więc zwiększyć ryzyko zachorowania np. na nowotwory układu pokarmowego, zwłaszcza jelita grubego.
Prawdopodobnie niewystarczające ilości tego związku wywołują również zespół jelita nadwrażliwego i hemoroidy.
Zadaniem gum i pektyn jest głównie ograniczanie przyswajania tłuszczów w procesie trawienia. Dlatego błonnik ma tak ogromne znaczenie w walce z nadwagą: nie tylko zmniejsza absorpcję tłuszczów i cukru z jelit, ale też sam w sobie nie dostarcza organizmowi żadnych kalorii - pęcznieje i wywołuje uczucie zaspokojenia głodu.
Błonnik jest też doskonałym lekarstwem dla cukrzyków: ma niski indeks glikemiczny (dostarcza do krwi niewielką ilość glukozy), a poza tym tworzy na ścianach przewodu pokarmowego gęsty żel ograniczający wchłanianie cukru (dotyczy to zwłaszcza błonnika rozpuszczalnego, zawartego
w owocach i warzywach). Dzięki temu po posiłku zawierającym błonnik cukrzykom łatwiej utrzymać prawidłowy poziom cukru.

Stosowanie

Błonnik powinien się znaleźć w diecie każdego człowieka dbającego o zdrowie. Jak najwięcej warzyw, owoców, ziaren i ciemnego pieczywa powinny jeść osoby otyłe, chore na cukrzycę oraz mające problemy z trawieniem i cierpiące na częste zaparcia. Kobiety ciężarne przed zażyciem preparatów
z błonnikiem powinny skonsultować się z lekarzem.

Dawkowanie

Zalecana dzienna ilość błonnika to 35 g. Oprócz zdrowej diety zawierającej ciemne pieczywo, owoce i warzywa, można przyjmować błonnik w preparatach, np. kapsułkach, najlepiej 1-2 g podczas każdego posiłku. Środki te trzeba obficie popijać wodą. Nie należy łykać ich jednocześnie z innymi lekami, np. środkami antykoncepcyjnymi lub lekami zmniejszającymi stężenie cholesterolu, gdyż błonnik może opóźnić ich wchłanianie.
Duże dawki błonnika (w postaci warzyw strączkowych) mogą wywołać wzdęcia i bóle brzucha.

CZYTAJ TEŻ:

Cukrzyca - cierpi na nią coraz więcej ludzi
Jak czytać wyniki badań laboratoryjnych
Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
Prawdy i mity na temat odchudzania

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
szok

najgorzej jak tego błonnika mamy za mało w organizmie i nawet dostarczanie go przez owoce nie pomaga... ja tak miałam i to co mi pomogło to Debutir. lek na poprawę pracy jelit, tak by zaczęły dobrze działać i regularnie trawić. dzięki niemu skończyły się problemy, nie mam już długich zaparć, czy biegunek na przemian. teraz mogę spokojnie jeść i wiem, że moje jelita będą pracować.

Dodaj ogłoszenie