Białostoczanie protestują przeciw planom oddania domu gminie żydowskiej (wideo)

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Przy budynku zebrali się w poniedziałek zdenerwowani mieszkańcy. Nie chcieli nawet słyszeć, że dom mógłby tu pozostać.
Przy budynku zebrali się w poniedziałek zdenerwowani mieszkańcy. Nie chcieli nawet słyszeć, że dom mógłby tu pozostać. Martyna Grygoruk
Mieszkańcy pobliskiego bloku nie zgadzają się, by miasto przekazało budynek gminie żydowskiej. Chcą natychmiastowej rozbiórki.

Nie ma tu jak dojechać karetka. Proszę spojrzeć jak mało jest tu miejsca. Ten dom stoi tuż przy naszych oknach – mówili jedni przez drugich mieszkańcy bloku przy ul. Boh. Getta 7.

Pod dziewiątką stoi drewniany dom z 1924 roku. Miasto zamierzało go rozebrać. Jak jednak pisaliśmy w zeszłym tygodniu, gmina żydowska jest zainteresowana przejęciem budynku za złotówkę i stworzeniem tu muzeum.

– Oczywiście z wcześniejszym przeprowadzeniem remontu na nasz koszt – mówiła na naszych łamach przedstawicielka gminy Lucy Lisowska.

Rzeczniczka prezydenta Urszula Mirończuk nazwała tę propozycję bardzo interesującą. – Najlepiej, gdyby dom został rozebrany, a w jego miejscu powstał parking. Bo w okolicy nie ma gdzie parkować – przekonywali jednak mieszkańcy.

Kiedy zwróciliśmy uwagę, że problem z brakiem miejsc parkingowych jest w Centrum powszechny, stwierdzili, że oni „nie zamierzają cierpieć”.

Dom z 1924 roku przy ul. Boh. Getta 9 w Białymstoku może być uratowany. Gmina żydowska chce go wyremontować na swój koszt

– Poza tym budynek stoi tak blisko nas, że w razie pożaru ogień może się przenieść na blok – mówiła jednak z pań.
Faktem jest jednak, że to nie blok, ale dom został zbudowany jako pierwszy. – To nic. Ważniejsze niż zachowanie historii jest nasze bezpieczeństwo – podkreślała inna pani.

Padł jeszcze jeden – delikatnie mówiąc – mało merytoryczny argument. Dwie starsze panie pytały, co by było, gdyby Polacy chcieli stworzyć muzeum tuż przy bloku w Jerozolimie? – Przykro mi, że takie argumenty w ogóle ktoś podnosi – mówi Lucy Lisowska.

Białostocki dworzec to zabytkowy budynek dawnej kolei warszawsko-petersburskiej. Został wybudowany w 1860 roku.

Przebudowa dworca PKP. Zburzono część budynku (zdjęcia)

Podkreśla, że skoro przez te wszystkie lata budynek się nie spalił, to i nie spali się, gdy przejęłaby go gmina żydowska.

– A argument, że lepiej by był tu parking? Takie budynki jak ten stanowią przecież dziedzictwo Białegostoku – mówi.

Twierdzi, że wystąpi do prezydenta o przekazanie tego domu. – Jeśli się nie zgodzi – trudno. Uszanuję i taką decyzję – podkreśla.
Pierwszy przetarg na rozbiórkę zakończył się fiaskiem. Zarząd Mienia Komunalnego na razie nie będzie ogłaszał drugiego. Obecny na spotkaniu dyrektor ZMK Andrzej Ostrowski stwierdził, że czeka na pismo z podpisami mieszkańców. – Bo może są tacy, którzy zgadzają się na powstanie tu muzeum – mówił.

Do nas zgłosiła się jedna taka osoba. Stwierdziła, że dzięki muzeum ten dom może się stać wizytówką dawnego Białegostoku.

Część mieszkańców proponowało kompromis – by budynek przenieść do skansenu. Jak jednak stwierdził Andrzej Ostrowski, kosztowałoby to zbyt dużo. Podkreślał też, że budynek w obecnym stanie nie nadaje się do użytkowania, bo jego stan techniczny jest bardzo zły.

Kiedy spytaliśmy, czy ZMK dysponuje potwierdzającą to ekspertyzą, Ostrowski przyznał, że nie. Bo, jak stwierdził, w ZMK pracują specjaliści, którzy potrafią ocenić stan budynku, a ekspertyzy ZMK zleca tylko wtedy, kiedy jest szansa na uratowanie budynku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Białostoczanie protestują przeciw planom oddania domu gminie żydowskiej (wideo) - Kurier Poranny

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zenek
Tym dwóm paniom co tak powiedziały o tej ruderze powiem .że w Izraelu taki budynek dawno by został rozebrany żydzi by nie patrzyli,że to Polski budynek.Tak jak obecnie ziemię zabierają Palestyńczykom i wszystkie protesty mają dup.Czas już skończyć te kajanie przed nimi.Polaków też w wojnę zgineły setki tysięcy jak nie mljony i nikt nad nami się nilituje ani współczuje
A
Arnolf

Brawo Białystok!

 

Muzeum Polin jątrzy, do Auschwitz i Majdanka przyjeżdżają nabuzowane ideologią grupy młodzieży z flagami Izraela. Czas powiedzieć dość.

 
F
Former Polish Citizen.
If it walks like a duck and quacks like a duck "ITS a DUCK"Antisemitism prevails in this case.They would rather have a parking lot than some Jewish connection to a place that was thriving many year ago.
J
Jaser
W dniu 20.11.2018 o 21:24, Kamila napisał:

Owi ludzie to mieszkańcy, którzy chcą mieszkać tak jak mieszkają normalni ludzie w XXI w., a nie jak w slumsach. Żeby zobaczyć slumsy nie trzeba jechać do afryki, czy na obrzeża miasta są tuż obok wystarczy wyjść na spacer do centrum. Zagrzybione rudery, bez ciepłej wody i ogrzewania, jest ich wiele, ale ta jedna z Boh Getta zainteresowała Panią Lucy Lisowską, bo znalazła kolejny budynek, który chętnie przejmie za złotówkę. Podkreślam od początku, że za złotówkę to i ja mogę kupić. W deklaracje, które składa nikt nie wierzy, bo w takich samych sytuacjach przy Waryńskiego i Kijowskie owa Pani z żadnej z deklaracji się nie wywiązała i raczej nie wywiąże. Państwo którzy komentujecie i jesteście za tym, aby ten budynek został weźcie na siebie odpowiedzialność karną, której się poddacie jeżeli dojdzie do tragedii, a zagrożenie pożarem jest zawsze, bo jest to dom drewniany. Wiemy, że wśród nas żyją różni ludzie z różnymi poglądami i są też antysemici to oni mogą podpalić ten dom i doprowadzić do tragedii mieszkańców Bohaterów Getta 7. W takich przypadkach powinno liczyć się bezpieczeństwo mieszkańców, a nie wojna na pisma i deklaracje. Trzeba rozebrać i na tym zakończyć sprawę.

Popieram w zupełności

l
loggi

Można by rzec, że Białostockie slumsy odwiedzają anioły, które w cudowny sposób chcą je uratować, ale im się nie udaje, bo składane deklaracje są nieprawdziwe! Jestem za rozbiórką. 

K
Kamila

Owi ludzie to mieszkańcy, którzy chcą mieszkać tak jak mieszkają normalni ludzie w XXI w., a nie jak w slumsach. Żeby zobaczyć slumsy nie trzeba jechać do afryki, czy na obrzeża miasta są tuż obok wystarczy wyjść na spacer do centrum. Zagrzybione rudery, bez ciepłej wody i ogrzewania, jest ich wiele, ale ta jedna z Boh Getta zainteresowała Panią Lucy Lisowską, bo znalazła kolejny budynek, który chętnie przejmie za złotówkę. Podkreślam od początku, że za złotówkę to i ja mogę kupić. W deklaracje, które składa nikt nie wierzy, bo w takich samych sytuacjach przy Waryńskiego i Kijowskie owa Pani z żadnej z deklaracji się nie wywiązała i raczej nie wywiąże. Państwo którzy komentujecie i jesteście za tym, aby ten budynek został weźcie na siebie odpowiedzialność karną, której się poddacie jeżeli dojdzie do tragedii, a zagrożenie pożarem jest zawsze, bo jest to dom drewniany. Wiemy, że wśród nas żyją różni ludzie z różnymi poglądami i są też antysemici to oni mogą podpalić ten dom i doprowadzić do tragedii mieszkańców Bohaterów Getta 7. W takich przypadkach powinno liczyć się bezpieczeństwo mieszkańców, a nie wojna na pisma i deklaracje. Trzeba rozebrać i na tym zakończyć sprawę.

 

t
tubylec

UDZIE ODWAGI

PANIUSIA  Lucy Lisowska to typowa mentalność żydowska . 

Działa tyle lat i nie wydała na nic złotówki. Proszę , wiele dzieci i młodzież porządkowali ogromny cmentarz żydowski w Białymstoku, a czy pani Lucu zafundowała choć tym dzieciom , młodym ludziom jakiegoś cukierka , lizaka czy cokolwiek. 

Jak ten cmentarz dziś wygląda ta nekropolia ? Zarośnięta , zaniedbana , wiosną pani Lucy znowu będzie mocno działać . Byle tylko grosza nie wydać . 

Dobrze dac tej pani ten budynek na czas określony , nie na zawsze bo sprzeda/ i niech wyremontuje . Nic nie zrobi , nie ruszy tak samo będzie jak z cmentarzem 

W gadaniu jest dobra , w czynach owszem i efektach CIENKI BOLEK.

Zobaczymy po czynach co zrobi z tym starym budynkiem ?

M
Mieszkaniec
W dniu 20.11.2018 o 18:31, Paweł Bieńkowski napisał:

Chcą za darmo wyremontować i zrobić muzeum, a ta żałosna garstka chce za wszelką denę wyburzyć!. W niejakim Świebodzinie skopiowali Chrystusa z Rion de Janeiro, aby przyjeżdżały autobusy i parkowali im pod blokami turyści, a ci z Białegostoku - mieszkańcy centrum - chcą mieć parking. Po co ja mam przyjeżdżać do Białegstoku?. Aby oglądać parking?!. 

 Jakie za darmo? Przecież remont ma kosztować coś ok 2 mln. Poza tym mieszkańcy maja już pewien obraz domów jakie dostawała ta pani i jak one teraz wyglądają. Polecam ochłonąć bo nie każdy stary dom to zabytek wart ratowania za wszelką cenę, a gdybyś mieszkał w pobliżu to wiedziałbyś, że tuż obok jest budynek idealnie nadający się na to by zrobić w nim muzeum i to bez większych nakładów finansowych związanych z remontem. 

M
Mieszkaniec

Waryńskiego, Kijowska, a teraz ten budynek. Od 2011 było wiadomo, że jest przeznaczony do rozbiórki i jakoś nikt nie protestował. Teraz nagle pani Lisowska oferuje 1 złoty i miasto się zastanawia. Wystarczy zaś zobaczyć w jakim stanie są budynki jakie dostałą od miasta ta pani i sobie uświadomić, że żadnych sponsorów na remont nie ma i nie będzie, muzeum także jest prawdopodobnie jedynie pretekstem by w budynku zrobić jakiś biznes. Dlaczego muzeum nie może powstać w budynku po CKU? Przecież to jest wręcz idealne miejsce na tego typu placówkę. Ma wszytko co trzeba. Mogę się założyć, że żaden z mieszkańców okolicznych bloków nie miałby jakichś większych pretensji gdyby właśnie tam powstało takie muzeum. 

P
Paweł Bieńkowski

Chcą za darmo wyremontować i zrobić muzeum, a ta żałosna garstka chce za wszelką denę wyburzyć!. W niejakim Świebodzinie skopiowali Chrystusa z Rion de Janeiro, aby przyjeżdżały autobusy i parkowali im pod blokami turyści, a ci z Białegostoku - mieszkańcy centrum - chcą mieć parking. Po co ja mam przyjeżdżać do Białegstoku?. Aby oglądać parking?!. 

J
Jaser
W dniu 20.11.2018 o 10:03, gość napisał:

A może zacznijmy od początku, w tej ...hym...drewnianej kamienicy przez wiele lat mieszkali ludzie wykwaterowani, bez ciepłej wody. Palili w piecach najczęściej meblami zbieranymi po śmietnikach. Nie wspomnę, że alkohol lał się strumieniami, wulgaryzmy i awantury na okrągło. Dlaczego wówczas nikt nie martwił się profanacją zbytku ?? Argument, że bloki powstały później nie jest argumentem, jak dojdzie do pożaru to jakie będą tłumaczenia?? I oczywiście kolejne przeciw...Pani L.Lisowski...tak jak wcześniej pisani...dobra lokata kapitału, żadnych ruchów...ma już dwie ruiny, chce nabyć następną, a obietnic nie spełnia. Nie dziwi mnie stanowisko mieszkańców. Nie dość, że budynek jest okropny, to rzeczywiście zagraża. Czy nie byłoby dobrym rozwiązaniem przeniesienie go w lepsze miejsce, co zadowoli mieszkańców i odda szacunek historii.

Popieram

 

Popieram

Czy za ewentualną tragedię ludzi mieszkających w sąsiedztwie konkretnie w bloku przy ul.Bohaterów Getta 7 i bloków ościennych w wyniku pożaru poniesie odpowiedzialność P.Lussy Lisowska?Przecież są inne zabytki godne ratowania i remontów np.Synagoga w Tykocinie bardziej cenny zabytek do ratowania i warty tego, miejsce to powinno być miejscem szczególnym bliskie kulturze Żydowskiej.To miejsce kultu religijnego

J
Jaser
W dniu 20.11.2018 o 10:03, gość napisał:

A może zacznijmy od początku, w tej ...hym...drewnianej kamienicy przez wiele lat mieszkali ludzie wykwaterowani, bez ciepłej wody. Palili w piecach najczęściej meblami zbieranymi po śmietnikach. Nie wspomnę, że alkohol lał się strumieniami, wulgaryzmy i awantury na okrągło. Dlaczego wówczas nikt nie martwił się profanacją zbytku ?? Argument, że bloki powstały później nie jest argumentem, jak dojdzie do pożaru to jakie będą tłumaczenia?? I oczywiście kolejne przeciw...Pani L.Lisowski...tak jak wcześniej pisani...dobra lokata kapitału, żadnych ruchów...ma już dwie ruiny, chce nabyć następną, a obietnic nie spełnia. Nie dziwi mnie stanowisko mieszkańców. Nie dość, że budynek jest okropny, to rzeczywiście zagraża. Czy nie byłoby dobrym rozwiązaniem przeniesienie go w lepsze miejsce, co zadowoli mieszkańców i odda szacunek historii.

Popieram

G
Gość

burzy sie murowane kamienice a tu nagle zastanawiaja sie nad drewniana rudera ktora powinna zniknac juz lata temu

G
Gość

burzy sie murowane kamienice a tu nagle zastanawiaja sie nad drewniana rudera ktora powinna zniknac juz lata temu

a
anonim
W dniu 20.11.2018 o 10:59, Białostoczanin89 napisał:

Jeśli za złotówkę może powstać kolejne muzeum w Białymstoku, to jestem jak najbardziej za. Nie rozumiem jak komukolwiek może przeszkadzać placówka kulturalna. Nasze miasto jest i tak wystarczająco ubogie w miejsca tego typu.

Już dwie kamienice wzięła i nic z nimi nie robi, ludzie co wy piszecie? To afera na skalę reprywatyzacji Warszawskiej. Za złotówkę to ja wezmę.
Wróć na i.pl Portal i.pl