Bez gotówki na autostradę. Czym się różnią A4Go i ViaAuto

Olga Krzyżyk
Urządzenie pokładowe A4Go montuje się na przedniej szybie. Działa ono automatycznie, gdy kierowca staje przed bramkami
Urządzenie pokładowe A4Go montuje się na przedniej szybie. Działa ono automatycznie, gdy kierowca staje przed bramkami fot. LUCYNA NENOW
Komunikacja. 20 lipca rusza elektroniczny pobór opłat na autostradzie Kraków-Katowice.

Nie trzeba będzie sięgać po gotówkę lub kartę, ale nie znaczy też, że przejedziemy przez bramki bez zatrzymywania się. Kierowcy, którzy kupili urządzenie pokładowe A4Go będą musieli podjechać do bramki i zatrzymać się na chwilę. Wówczas dane z urządzenia zostaną sczytane przez system. Z A4Go będzie można korzystać na wszystkich bramkach A4 Katowice-Kraków.

- Urządzenie pokładowe A4Go montuje się na przedniej szybie pojazdu, po prawej stronie lusterka wstecznego. Ma 7 cm długości oraz 5 cm wysokości - tłumaczy Marta Dobrzańska z biura prasowego Stalexportu Autostrady Małopolskiej (SAM), zarządcy tego odcinka autostrady A4.

A4Go można kupić w przedsprzedaży od 7 lipca. Bezzwrotna kaucja za nie wynosi 50 złotych, na karcie zakodowano 20 przejazdów, na razie osobówki zapłacą w sumie 170 zł (z rabatem). - Elektroniczny pobór opłat dedykowany jest kierowcom regularnie podróżującym tym odcinkiem autostrady - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM.

Do tej pory elektroniczny pobór opłat możliwy był tylko na odcinkach autostrad zarządzających przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, czyli A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Gliwice Sośnica. Działa tu bowiem system viaTOLL.

Przypomnijmy, że kierowcy ciężarówek są zobligowani do stosowania ViaAuto, czyli urządzenia pokładowego systemu viaTOLL. Kierowcy samochodów osobowych mogą z niego korzystać opcjonalnie. Ostatnio ViaAuto dostało 10 tys. mieszkańców Gliwic. Mają im zastąpić bilety zerowe. Część autostrady A4 to bowiem obwodnica Gliwic, a mieszkańcy tego miasta musieli - choć nie płacą - i tak stać na bramkach. W przypadku tego systemu kaucja za urządzenie wynosi 20 złotych. I nie trzeba się zatrzymywać na bramkach.

- Kierowcy, podjeżdżają do bramek, zwalniają do 8-10 kilometrów na godzinę, a szlaban się otwiera i można jechać dalej. W normalnym ruchu w ciągu godziny przez bramki mogło przejechać ok. 120 samochodów. Dzięki temu, że obecnie ponad 30 proc. kierowców rozlicza się elektroniczne, przez te same bramki może przejechać ich ponad 500 - tłumaczy Krzysztof Gorzkowski z firmyKapsch Telematic Services, która jest operatorem systemu.

Kierowcy, którzy często korzystają z różnych autostrad, mogą mieć w aucie oba urządzenia pokładowe, A4Go i viaAuto. ViaAuto też trzeba przykleić na szybie przy lusterku. Ma wymiary 7 na 4 na 2 cm (z uchwytem).

- Nie przeszkadzają w widoczności. Nie było jeszcze mandatu za przyklejenie zbyt wielu urządzeń na szybę - sprawdził Piotr Kawala, dyżurny z komisariatu policji autostradowej z Gliwic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Bez gotówki na autostradę. Czym się różnią A4Go i ViaAuto - Dziennik Polski

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
ViaAuto niech sobie w buty wsadzą co z tego że mam to urządzenie jeśli tak to można nazwać ja we Wrocławiu obsługa wpuszcza wszystkie auta na pas czy posiada czy nie i w sumie wychodzi że jak nie masz to i tak przejedziesz po pasie dla viatolla, 100 razy lepiej pod Katowicami masz specjalną aplikację w telefonie i przelatujesz z marszu.
K
Kamil
Co to znaczy bezzwrotna kaucja 50zł.Albo jest pobierana kaucja i później w razie rezygnacji pieniądze są zwracane,albo ten towar muszę kupić i jest po prostu mój i nie można wtedy powiedzieć że zapłaciłem bezzwrotną kaucje...
S
Serwis HA
Czy będą uprawnione pasy do szybszej automatycznej obsługi, czy korek dalej będzie ?. Czy ktoś wie czy będzie można kontrolować ilość impulsów na stronie www.

Ciekawe czy na odcinku do Rzeszowa będzie kolejny inny system ?

Mam już ViaAuto i jest super. Jadę po wydzielonych pasach 10km/h i jest super pik i szlaban w góre.
J
Józek
Dlaczego A4 Kraków-Katowice zawsze musi być inna i mieć swój system zamiast ViaAuto?
K
Kierowca
W całej Unii Europejskiej powinien być obowiązkowo jednolity protokół sczytywania urządzeń pokładowych. Powinien być jeden standard łączności. Urządzenie powinny być wbudowane w karoserii we wszystkich nowych pojazdach. Urządzenia powinny obsługiwać płatności nie tylko na autostradach ale m. in. parkingach, promach itp. Skoro UE potrafi różne głupoty ujednolicać, to dlaczego nie potrafi tego? Dlaczego np. nie ma jednakowych przepisów drogowych, warunków technicznych pojazdów i znaków drogowych we wszystkich krajach UE? Odp.: bo nie ma lobby producentów do tego.
Wróć na i.pl Portal i.pl