Banki: Emeryt to atrakcyjny klient

Beata Sypuła
Wojciech Gadomski/Polskapresse
Pora odrzucić mity o polskim emerycie. Niekoniecznie jest on dzisiaj biedny, a na pewno jest świadomy własnej wartości. Zaczynają o jego względy zabiegać liczne instytucje - z bankami na czele.

W potocznej świadomości polscy emeryci to ludzie o małych dochodach i potrzebach wydający głównie gotówkę - zwłaszcza na leki, nieposiadający konta i żyjący z dnia na dzień wspomnieniami. Nic bardziej mylnego!

Z badań Deloitte - na podstawie "twardych" danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Głównego Urzędu Statystycznego - wyłania się całkiem inny obraz osoby powyżej 50. roku życia, zwłaszcza emeryta. Okazuje się, że jego gospodarstwo domowe dysponuje dochodem do dyspozycji na osobę wyższym niż średnia krajowa! Przewyższa go jedynie średni dochód osób pracujących na własny rachunek.
- Pokoleniu 50+ w Polsce na pewno nie wiedzie się jeszcze tak dobrze jak na Zachodzie, ale z pewnością jest bogatsze niż kiedykolwiek, bo całe społeczeństwo się bogaci, a w wiek emerytalny wkraczają lepiej wykształcone i więcej zarabiające roczniki - uważa dr Barbara Frątczak-Rudnicka, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego i konsultant agencji badawczej 4P Research Mix analizującej kondycję materialną polskich seniorów. - Mogą sobie więc pozwolić na więcej niż kiedyś.

Miesięcznie osoby z tego pokolenia mają do wydania ponad 7 mld zł. Ich dochody są nie tylko stosunkowo wysokie, lecz także częściej niż przed laty przeznaczane na szeroko pojętą konsumpcję: zarówno na leki i sanatoria, jak i wczasy, podróże lotnicze, nowy sprzęt AGD, rekreację, nowinki spożywcze.

Resort finansów planuje, by w 2013 r. 90 procent emerytur przesyłać w formie bezgotówkowej

Ta niezwykle atrakcyjna grupa polskich klientów o bardzo zróżnicowanej charakterystyce i potrzebach była dotychczas pomijana przez wiele firm. Jako pierwsze zauważyły ją banki. - Prześcigają się dziś w propozycjach. Aby odebrać emeryturę czy rentę, nie jest konieczne czekanie na listonosza. Wystarczy wyrazić chęć, aby środki np. z ZUS trafiały bezpośrednio na konto bankowe. Jeśli senior posiada telefon komórkowy, o tym, że środki są już dostępne na koncie, będzie mógł się dowiedzieć przez SMS - mówi Hanna Braun z portalu Bankier.pl.

To nie są standardowe oferty - ale tańsze i bardziej przyjazne dla osób z pokolenia 50+. Wprowadziły ją jako pierwsze takie banki, jak BZ WBK, Bank Pocztowy, Bank BGŻ, Bank BPS, Getin Bank SA, Pekao SA. Niektórym produktom towarzyszą liczne udogodnienia - rabaty na zakupy w sieci aptek, dostawa leków czy żywności do domu, transport medyczny do i ze szpitala, wizyta lekarza czy pielęgniarki, gotówka przynoszona przez listonosza. - "Trzecia młodość" oczekuje oferty. Kto pierwszy już dziś dostrzeże i wykorzysta ten potencjał - poprzez nowe branże, produkty, usługi - ten ma większą szansę na pozyskanie dojrzałego, świadomego swoich wyborów i lojalnego starszego "młodego" konsumenta o zasobnym portfelu - uważa Anna Nalazek z Intuition Polska Sp. z o.o.

Taka jest tendencja na całym świecie. "My time - prime time", czyli "mój czas to najlepszy czas" - mawiają Amerykanie. Polscy emeryci - coraz lepiej wykształceni, zdrowsi, bardziej aktywni - nie czują się wyalienowani. - Chcą się czuć młodo i oczekują rozwiązań odpowiednich do ich potrzeb. Pojawia się duża grupa osób, które mają więcej wspólnego z młodszymi konsumentami. Są ostrożni wobec nowości, ale jednocześnie ciekawi propozycji. Przywiązani do tradycji, próbują jednak nadążyć za nowoczesnością - opisuje tę grupę Agnieszka Górnicka ze spółki Inquiry, która przeprowadzała badania polskich seniorów w latach 2006-2007.
Pokolenie 50+ mniej wydaje na jedzenie, więcej na inne dobra materialne i niematerialne, jak podróże, rozrywki, kultura. Jego potrzeby zauważyły banki. Oferują im tradycyjne konta bankowe, ale ze szczególnymi dodatkami potrzebnymi osobom częściej uskarżającym się na zdrowie i oszczędnym.
Bank Zachodni WBK, wprowadzając do swojej oferty konto dla osób po 50. roku życia, dodał do niego pakiet udogodnień dla tej grupy wiekowej. Jego posiadacze mogą bezpłatnie wzywać do domu lekarzy i pielęgniarki, zamawiać leki i dostawę sprzętu medyczno-rehabilitacyjnego, korzystać z rabatów w aptekach. Wszystko w ramach opłaty za konto wynoszącej tylko 3 zł miesięcznie. Firma ubezpieczeniowa współpracująca z bankiem organizuje i pokrywa koszty tych usług. - Tworząc konto, kierowaliśmy się tym, że średnia wieku Polaków stale się przesuwa i osoby w wieku powyżej 50. lat stanowią już 16 proc. społeczeństwa. Tym samym zyskuje na znaczeniu właśnie ta grupa klientów - wyjaśnia Paweł Kusza, menedżer ds. kont osobistych. - Drugą przesłanką były decyzje taryfowe banków w Polsce, które skutkowały niekiedy znaczącym wzrostem opłat za konto, na co seniorzy zwracają szczególną uwagę. Wprowadzając produkt tańszy i dopasowany do szczególnych wymagań seniorów, mamy nadzieję nakłonić ich do zakładania i przenoszenia swoich rachunków właśnie do BZ WBK.

Na razie, jak podaje ZUS, niewiele ponad połowa emerytów otrzymuje świadczenia na rachunek bankowy. Reszta w dalszym ciągu woli tradycyjny przekaz pocztowy. Dlatego specjalne konto utworzone tylko z myślą o emerytach ma Poczta Polska. Bank Pocztowy oferuje Pocztowe Konto Nestor. Daje ono możliwość wypłat gotówki za pośrednictwem listonoszy, pełną obsługę w każdym urzędzie pocztowym, odszkodowanie w razie wypadku, a w razie potrzeby - wizytę i pomoc lekarza lub pielęgniarki, a nawet bezpłatną pomoc fachowca w razie awarii instalacji, zacięcia się zamka, zgubienia lub kradzieży kluczy.
Getin Bank SA, tworząc ofertę przygotowaną specjalnie dla emerytów czy rencistów, opracował łatwe procedury i podwyższone oprocentowanie zgromadzonych zasobów. Podobnie myśli o pokoleniu 50+ Bank BGŻ - tam dodatkowe korzyści to pakiet informacji medycznej, czyli telefoniczna pomoc i konsultacja lekarska.

Banki widzą też, że seniorzy zaczynają przechodzić rewolucję informatyczną i stają się coraz bardziej oswojeni z nowymi technologiami. Dlatego udostępniają też seniorom e-konta. - Jeśli takie konto rzeczywiście ułatwiłoby bliskiej nam osobie zarządzanie finansami, warto z nią porozmawiać na ten temat. Przedstawić swoje argumenty i poprosić o rozsądny powód, dlaczego wciąż nie chce spróbować. Następnie wraz z seniorem możemy udać się do banku. Najlepiej w praktyce pokazać, jak wygląda placówka, w jaki sposób odbywa się obsługa klientów, zaprezentować stanowisko internetowe (coraz więcej banków oferuje swoim klientom stanowisko, przy którym mogą dokonywać transakcji za pośrednictwem bankowości elektronicznej - radzi Hanna Braun z Bankier.pl.

Ministerstwo Finansów w ramach programu "Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w latach 2009-2013" planuje, by w końcowym roku 90 proc. rent, emerytur i innych świadczeń socjalnych przesyłać do adresatów w formie bezgotówkowej.

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie