Badanie słuchalności stacji radiowych Krajowego Instytut Mediów. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska zadowolona z wyników

Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska pytana o to, czym badanie Krajowego Instytutu Mediów różni się dla Polskiego Radia od tych, które były przeprowadzane wcześniej, odpowiedziała, że badanie Krajowego Instytutu Mediów to rodzaj badania pasywny.
Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska pytana o to, czym badanie Krajowego Instytutu Mediów różni się dla Polskiego Radia od tych, które były przeprowadzane wcześniej, odpowiedziała, że badanie Krajowego Instytutu Mediów to rodzaj badania pasywny. Polskie Radio
Krajowy Instytut Mediów przedstawił wyniki badania konsumpcji mediów elektronicznych. Badano m.in. słuchalność stacji radiowych. Na potrzeby badania Krajowy Instytut Mediów zbudował liczący ponad 3 tys. osób badawczy panel pasywny. W rozmowie z i.pl wyniki te skomentowała prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska. – Jestem zadowolona z wyników badań. Oczywiście, one zawsze mogą być lepsze, mogą być też gorsze, ale moje zadowolenie opiera się na tym, że jest to narzędzie rzeczywiste – powiedziała.

Badania słuchalności radia w Polsce

Krajowy Instytut Mediów przedstawił w ubiegłą środę na wyniki badania konsumpcji mediów elektronicznych przeprowadzone w dniach 19-27 listopada. Badano m.in. słuchalność stacji radiowych. KIM na potrzeby badania zbudował liczący ponad 3 tys. osób badawczy panel pasywny.

W badaniu słuchalności stacji radiowych na pierwszym miejscu z udziałem w czasie słuchania na poziomie 26 proc. znalazło się Radio RMF FM, na drugim - Radio Zet (10,2 proc.), na trzecim Jedynka Polskiego Radia (9,9 proc.), potem kolejno: Radio Eska (7,6 proc.), Audytorium 17 (7,5 proc.), Trójka Polskiego Radia (5,9 proc.), RMF MAX (3,3 proc.), TOK FM (3,1 proc.), Radio Maryja (3 proc.), PR24 (2,9 proc.), RMF Classic (1,5 proc.), PR2 (1,3 proc.), Radio Pogoda (1,3 proc.). Na inne stacje rozkłada się 16,5 proc. czasu słuchania.

Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska komentuje wyniki badań

W rozmowie z i.pl do wyników badań odniosła się prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska.

Prezes pytana o to, czym badanie Krajowego Instytutu Mediów różni się dla Polskiego Radia od tych, które były przeprowadzane wcześniej, odpowiedziała, że badanie Krajowego Instytutu Mediów to rodzaj badania pasywny. – Oczywiście, cały czas funkcjonuje na rynku badanie deklaratywne. Po raz pierwszy w historii KIM przeprowadził w Polsce badanie pasywne, czyli za pomocą urządzenia elektronicznego.

Urządzenie bada, której stacji radiowej słuchacz słucha, niezależnie od jego deklaracji – wyjaśniła. Agnieszka Kamińska dodała, że „tamto badanie było wyborem, badaniem ankietowym, rozpoznawalności marki radiowej”. – Badanie pasywne jest niezależne od emocji, niezależne od tego co się uważa, niezależne od pamięci – czasami przecież, jeżeli ktoś nas o coś pyta w jakiejś ankiecie, to po prostu nie pamiętamy, czego słuchaliśmy, czy tego jakiego wyboru dokonywaliśmy i rzucamy to, co nam się przypomina. Badanie pasywne tym się właśnie różni od badania deklaratywnego – podkreśliła.

Agnieszka Kamińska dopytywana, czy wyniki badań pasywnych są dla Polskiego Radia lepsze, niż te, które były przeprowadzane do tej pory, odpowiedziała, że badanie jest rzeczywiste. – Jeśli można użyć słowa „lepsze”, to jest lepsze w tym znaczeniu, że pokazuje realne wybory słuchaczy – mówiła. Zaznaczyła, że „to bardzo jasny sygnał dla nas jako tych, którzy radio programują i dowód tego, że słuchacze wybierają antenę”.

– Polskie Radio ma w sumie dziesięć anten, a głównych – publicystyczno- informacyjnych – cztery – przypomniała. Prezes Polskiego Radia zauważyła, że to też sygnał dla reklamodawców, na które stacje radiowe swoje reklamowe oko i budżety reklamowe kierować. – Badania deklaratywne, czyli wcześniej Radiotrack, ale także KIM prowadzi takie badania, najczęściej opierało się na tym, co wskazał respondent, ale nie zawsze odpowiadało to rzeczywistości, bo – tak, jak mówiłam – ludzka pamięć jest zawodna i mówimy nazwę, która nam się kojarzy, a niekoniecznie w rzeczywistości słuchaliśmy takiej stacji radiowej – mówiła.

Prezes Polskiego Radia zadowolona z wyników badań

Pytana zaś o to, czy jest zadowolona z wyników słuchalności Polskiego Radia, odpowiedziała, że tak. – Oczywiście, one zawsze mogą być lepsze, mogą być też gorsze, ale moje zadowolenie opiera się na tym, że jest to narzędzie rzeczywiste – powiedziała. Agnieszka Kamińska podkreśliła, że „jakiekolwiek wyniki by nie były, one będą bardzo dobrą wskazówką do programowania treści i tego, czego chcą słuchacze słuchać”.

– Nie do końca możemy się kierować wyłącznie gustami naszych słuchaczy w zakresie muzycznym, bo przecież Polskie Radio – jako medium publiczne – pełni misję, a to oznacza, że także musi być określony procent poświęcony organizacjom pożytku publicznego, reportażowi, czy szeroko ujmowanej kwestii zdrowia. Mamy więc bardzo dużo słowa, a nie zawsze słuchacze akurat są w nastroju, żeby słowa słuchać – wolą wybrać stację typową muzyczną – wyjaśniła.

Prezes Polskiego Radia dodała, że „badanie pokazuje – mimo wszystko – że Polacy oczekują wysokiej jakości treści, wysokiej jakości publicystyki, ale także wysokiej jakości muzyki, bo przecież Polskie Radio to także muzyka poważna, popularna, rozrywkowa, jazz, czy folk. Wyniki pokazują więc, że skoro tak wielu słuchaczy wybiera anteny Polskiego Radia, to znaczy, że jest zapotrzebowanie na ambitne treści i ambitną muzykę – wskazała.

Agnieszka Kamińska pytana zaś o to, czy na podstawie wyników badania, które można traktować jako wskazówkę do tego, czego oczekują słuchacze, planuje może jakieś zmiany w ramówce Polskiego Radia, odpowiedziała, że na razie analizujemy dane. – Będziemy korzystać z kolejnych wyników badań, bo było to pierwsze typu badanie. Będziemy więc przyglądać się temu, jak wypadną kolejne. Zależnie od tego, jak będą te wyniki się kształtować, to będziemy podejmować określone decyzje. W tej chwili jest za wcześnie, żeby o tym mówić – podkreśliła.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PI Grembowicz
Dwójka!
Wróć na i.pl Portal i.pl