1/17
Oto tunele drogowe budowane i planowane do budowy w Polsce....
fot. GDDKiA

Oto tunele drogowe budowane i planowane do budowy w Polsce. W sumie ma powstać 25 kilometrów podziemnych tras.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

2/17
Tunel pod rondem, czyli Tunel Katowicki...
fot. DTŚ, M. Staszyk

Tunel pod rondem, czyli Tunel Katowicki
Ma 657 metrów długości (nawa północna w kierunku Chorzowa), południowa – 650 metrów. Tunel oddano do użytku w grudniu 2006 roku. Był pierwszą tak nowoczesną i długą podziemna drogą w Śląskiem. Jest częścią Drogowej Trasy Średnicowej. Budowa katowickiego odcinka DTŚ, w skład której wchodził także tunel kosztowała 755 mln zł. Jak relacjonowaliśmy wówczas w DZ: 9 grudnia 2006 r. o godz. 13.33 do tunelu pod rondem wjechały pierwsze samochody.
Budowy tunelu pod rondem nie ominęły zawirowania gospodarcze, w trakcie budowy upadłość ogłosiła firma PRInż. Budowę dokończyła firma Polimex Mostostal Siedlce. Tunel ma dwie jezdnie, na każdej po trzy, miejscami cztery pasy w jednym kierunku. Obowiązuje tu ograniczenie do 70 km/h. Tunel jest monitorowany, są tu także specjalne zabezpieczenia akustyczne. Ściany oporowe przed tunelem wyłożono specjalną zieloną okładziną, która ma zapobiec wydostawaniu się hałasu na powierzchnię. Obiektem zarządza Centrum Utrzymania Tunelu. Na kilkunastu monitorach pracownicy mają tu podgląd z kamer w tunelu i na DTŚ.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

3/17
Tunel DTŚ w Gliwicach...
fot. Dziennik Zachodni

Tunel DTŚ w Gliwicach
Otwarty w marcu 2016 roku. Ma 493 metry długości, jest „naszpikowany” elektroniką. Gliwicki tunel, choć krótszy od tego w Katowicach, jest lepiej wyposażony – oświetla go 212 lamp przejazdowych, 345 lamp wjazdowych oraz 122 ewakuacyjne (w Katowicach 186, 336 i 54). Ma również więcej wentylatorów – 30 (przy 24 w Katowicach). W Gliwicach jest też więcej kamer – 50 z systemem wideodetekcji, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10. Jest też 9 tablic informacyjnych rozmieszczonych w Gliwicach, dzięki którym wiadomo czy tunel jest aktualnie otwarty. Jeżeli na DTŚ pojawią się jakieś utrudnienia w ruchu, na tablicach są wyświetlane komunikaty jak je ominąć. W tunelu zainstalowano 11 różnych systemów, m.in.: zasilania, oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem. Centrum zarządzania tunelem znajduje się w Zarządzie Dróg Miejskich, gdzie funkcjonuje Centrum Sterowania Ruchem. Tunel zbudowany został taką samą metodą jak jego katowicki odpowiednik. Najpierw na głębokości od 23 do 27 metrów powstały tzw. ściany szczelinowe, następnie całość została przykryta stropem tunelu. Ziemia została wybrana metodą górniczą podstropową. W sumie wydobyto jej około 80 tys. metrów sześciennych. Tunel, na wlocie i wylocie jest dwukomorowy, a miejscami czterokomorowy.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

4/17
Tunel w Lalikach...
fot. GDDKiA

Tunel w Lalikach
Jest pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. Blisko 700-metrowy tunel na S1 w Lalikach w woj. Śląskim został oddany do użytku w 2009 roku. Tunel drogowy w Lalikach jest częścią drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń. Roboty budowlane o wartości 391 mln zł rozpoczęły się w listopadzie 2007 roku, zakończyły w listopadzie 2009. Tunel w Lalikach ma długość 678 m, jest tunelem dwukierunkowym z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez 4 przejścia. Drążony był metodą górniczą odkrywkową, z wykorzystaniem NATM tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności tunelu, w drugiej – obudowa zasadnicza. W rejonie tunelu i w samym tunelu zastosowano szereg rozwiązań mających poprawić bezpieczeństwo kierujących pojazdami, ludzi w momencie ewakuacji, konstrukcji tunelu. Do elementów tych można zaliczyć wentylację, system kilkudziesięciu kamer, oświetlenie, nagłośnienie, instalacje sygnalizacji pożaru, telefony obsługi tunelu, system sterowania, tablice zmienne treści, urządzenia pierwszej pomocy, fotoradary.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Katowice. Eksperci mówili o neutralności klimatycznej, jej korzyściach i kosztach

Katowice. Eksperci mówili o neutralności klimatycznej, jej korzyściach i kosztach

Górnik - Energa Kalisz: Radość zabrzańskich fanów po awansie ZDJĘCIA KIBICÓW I MECZU

Górnik - Energa Kalisz: Radość zabrzańskich fanów po awansie ZDJĘCIA KIBICÓW I MECZU

Kibice Piasta Gliwice odetchnęli z ulgą po wygranej z Zagłębiem - zobacz ZDJĘCIA

Kibice Piasta Gliwice odetchnęli z ulgą po wygranej z Zagłębiem - zobacz ZDJĘCIA

Zobacz również

Cudowny ślub policjanta z Katowic i policjantki z Tychów. ZDJĘCIA

Cudowny ślub policjanta z Katowic i policjantki z Tychów. ZDJĘCIA

Kibice Piasta Gliwice odetchnęli z ulgą po wygranej z Zagłębiem - zobacz ZDJĘCIA

Kibice Piasta Gliwice odetchnęli z ulgą po wygranej z Zagłębiem - zobacz ZDJĘCIA