Awaria na kolei. Alstom, producent systemów bierze na siebie winę. Wiadomo, co się wydarzyło

Adam Kielar
Adam Kielar
Awaria na dworcu w Bydgoszczy.
Awaria na dworcu w Bydgoszczy. Fot: Tomasz Czachorowski/Polska Press
W czwartek rano doszło do masowej awarii tzw. lokalnych centrów sterowania w 19 z 33 takich punktach polskiego systemu kolejowego. Od samego początku pojawiły się spekulacje, że mogło dojść do ataku cybernetycznego. Alstom, producent systemu, który uległ awarii, poinformował, że to był błąd oprogramowania, a nie cyberatak.

– Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone – poinformował koncern w oświadczeniu cytowanym przez portal rynek-kolejowy.pl

– Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. – przyznaje Alstom.

O godzinie 11, PLP PLK poinformowały o postępach w naprawie awarii w różnych miejscach Polski.

„Gazeta Polska” informowała o możliwych usterkach w systemie

„Gazeta Polska” cytowała w 2017 roku magazyn „The Globe and Mail”, który informował o blisko 100 transakcjach w latach 2011-2016, dokonywanych między firma Bombardier a rosyjską koleją. Pośrednikiem miała być zarejestrowana w Wielkiej Brytanii firma Multiserv Overseas. W 2010 roku połowę udziałów w spółce, wokół której toczyło się międzynarodowe śledztwo, nabył Bombardier.

„GP” pisała o tym, że w ramach współpracy Bombardiera z rosyjskim przewoźnikiem kody źródłowe oraz informacje z Polski mogły trafić do Rosji. Firma zaprzeczyła tym zarzutom.

Według „Gazety”, powołującej się na notatkę rosyjskiego dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa od wiceprezesa Kolei Rosyjskich, w systemach EBI Lock 950, czyli takich, które są zamontowane także w Polsce, wykryto 57 usterek, w tym takie umożliwiające ataki hakerskie, w tym możliwość sterowania sygnalizacją świetlną tak, by spowodować zderzenie pociągów.

W 2021 roku, Bombardier Transportation zostało przejęte przez francuską firmę Alstom.

Źródła: Gazeta Polska, Rynek Kolejowy

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl