Autostradowa obwodnica Warszawy. A10 ma kosztować ponad 20 miliardów. Termin oddania? 2029 rok

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Zaktualizowano 
mat. pras. / zdjęcie ilustracyjne
Nowa autostrada na południe od Warszawy oraz ring otaczający stolicę. GDDKiA podała szczegóły budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiego. Prace mają zakończyć się za dziesięć lat i pochłonąć ponad 20 miliardów złotych.

W maju pisaliśmy, że na około Warszawy powstanie nowa obwodnica. Ring wokół stolicy miałby odciążyć wewnętrzną obwodnicę, a także połączyć aglomerację z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Wtedy nieoficjalnie usłyszeliśmy, że droga może powstać w 2027 roku. Teraz GDDKiA podała szczegóły.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) ma być gotowa nie w 2027, tylko dwa lata później. Jej koszt - na dziś - zakładany przez drogowców to 22,9-26 miliardów złotych w zależności od wariantu. Wraz z OAW ma powstać także ekspresowa trasa S10. W sumie będzie to ponad trzysta kilometrów nowych dróg na Mazowszu. Drogowcy przygotowali cztery warianty autostrady oddalonej 35-50 km od centrum Warszawy oraz całego węzła.

  • Wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł
  • Wariant 2: A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł
  • Wariant 3: A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł
  • Wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł

Wszystkie wspomniane warianty zakładają budowę stu kilometrów autostradowej drogi na południe od Warszawy. A10 będzie przebiegała po śladzie DK50 i DK62 (Mszczonów / Góra Kalwaria) z ewentualnymi korektami w poszczególnych wariantach. To dobra wiadomość dla właścicieli Park of Poland, ponieważ zyskają kolejne dogodne połączenie (po A1 i S8, które są w pobliżu).

Poza tym zachodnia oraz północna część we wszystkich wariantach przebiega niemal po tym samym śladzie. Największe różnice znajdziemy we wschodniej części. Tam przygotowano dwie wersja. W pierwszej pojedziemy po śladzie DK 62, by przed miejscowością Somianka odbić mocno na południe w kierunku DK50. Dalej droga miałaby właśnie iść śladem pięćdziesiątki. W drugiej wersji od Serocka droga szła by w nowym miejscu, bliżej Warszawy. Z DK50 połączyłaby się dopiero w okolicach Góry Kalwarii.

Droga S10 będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę (2x2) oraz trzy (2x3) w pobliżu Warszawy. Południowa część OAW, czyli od węzła Wiskitki na A2 do Mińska Mazowieckiego, również ma mieć po trzy pasy ruchu. Droga ma stanowić alternatywę dla tranzytu, który - nawet po ukończeniu S2 w Warszawie - będzie musiał wjeżdżać w obręb miasta.

- Pracujemy, żeby określić korytarz przyszłej drogi. Po zdobyciu finansowania chcemy ogłosić przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), czyli analizę, gdzie w korytarzu powinna znaleźć się trasa - mówił nam w maju Jan Krynicki z GDDKiA. Od tego czasu drogowcy przygotowali wspomniany cztery warianty, a dla każdego korytarz o szerokości 5 kilometrów. Jeden z nich zostanie wybrano jako ślad przyszłej drogi. Następnie na przełomie roku 2019/20 ogłoszony ma zostać przetarg na STEŚ.

Analizy oraz prace przygotowawcza mają zakończyć się w 2024 roku. Rok wcześniej po wybraniu ostatecznego wariantu drogowcy chcą uzyskać decyzję środowiskową. Potem zaplanowano przetarg, a same roboty w latach 2026-29. W między czasie prowadzone mają być prace archeologiczne, ponieważ droga ma przechodzić przez tereny, które mają skrywać wiele historycznych niespodzianek. Koniec prac - o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem - przewidziano na 2029 rok.

POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:

Wideo

Materiał oryginalny: Autostradowa obwodnica Warszawy. A10 ma kosztować ponad 20 miliardów. Termin oddania? 2029 rok - Warszawa Nasze Miasto

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3