Autostrada A4 już przejezdna od granicy do granicy. Oddano do użytku jej ostatni odcinek [ZDJĘCIA]

AD
Autostrada A4 odcinek Rzeszów - Jaroslaw jest już otwarta Strabag
Wybieracie się w Bieszczady? Teraz możecie tam dojechać nowiutką autostradą A4. 20 lipca oddano do ruchu ostatni, ponad 41-kilometrowy odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław, łączący węzły: Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94).

To ostatni, brakujący, odcinek autostrady A4 oddany do ruchu, co oznacza, że najdłuższa w Polsce, bo licząca 672 km autostrada, jest przejezdna na całym przebiegu.

A4 przejezdna przed ŚDM

Zarówno wykonawcom jak i inwestorowi zależało na tym, by autostrada łącząca zachód i wschód naszego kraju była przejezdna przed Światowymi Dniami Młodzieży.
Dzięki dużemu zaangażowaniu wykonawcy tego odcinka A4, czyli konsorcjum firm: Budimex S.A. (lider) i Strabag Sp. z o.o., z trzech przewidywanych utrudnień udało się zmniejszyć ich liczbę tylko do jednego o dł. ok. 2 km, gdzie ruch pojazdów będzie się odbywał po jednej jezdni w obu kierunkach. Podyktowane jest to koniecznością zakończenia programu naprawczego obejmującego naprawę wiaduktu autostradowego nad linią kolejową.
Oddanie do ruchu ciągu głównego autostrady bez utrudnień planowane jest na 31.08.2016 r. Do wykonania pozostaną wówczas jeszcze prace poza korpusem autostrady i związane z terenem przyległym do autostrady czyli drogi serwisowe, zbiorniki retencyjne, infrastruktura wyposażenia pasa drogowego i zieleń. Roboty te nie będą jednak miały wpływu na ruch na A4.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 20.10.2016 r.

Ostatni odcinek A4

Oddany 20 lipca odcinek autostrady A4 przebiega przez powiat rzeszowski (gminy Trzebownisko, Krasne), powiat łańcucki (gmina Czarna, miasto Łańcut, gmina Białobrzegi) i powiat przeworski (gminy Przeworsk, Tryńcza, miasto Przeworsk). Pod względem zagospodarowania są to tereny użytkowane rolniczo (w przeważającej części grunty orne), a także nieużytki i skupiska zwartej zabudowy wiejskiej jednorodzinnej oraz zagrodowej.

78 obiektów inżynierskich: mosty, wiadukty, przepusty...

Inwestycja obejmowała m.in.: budowę 41,2 km autostrady 2 x 2 pasy ruchu + pasy awaryjne i parametrach technicznych drogi klasy A, budowę węzłów autostradowych: Łańcut, Przeworsk, Jarosław Zachód, budowę dróg serwisowych, dojazdowych, technologicznych, budowę 78 obiektów inżynierskich: 14 stanowią obiekty mostowe nad autostradą), 20 to obiekty w ciągu autostrady, 41 przepustów i przepustów z funkcją przejścia dla zwierząt, 3 przejścia gospodarcze, miejsca obsługi podróżnych typu I, II, III: ŁUKAWIEC, PALIKÓWKA, BUDY, MŁYNISKA oraz budowę obwodu utrzymania autostrady (OUA) na węźle Jarosław Zachód. W zakresie robót mostowych największego kunsztu wymagały dwa obiekty - wiadukty nad czynnymi liniami kolejowymi WA4 i WA9. Konstrukcja obu obiektów została wzmocniona przez wbudowanie dodatkowo około tysiąca ton stali konstrukcyjnej. Technologia robót przewidywała podniesienie każdego przęsła wiaduktów i po wykonaniu wzmocnienia ponowne opuszczenie na łożyska.
Na całym odcinku autostrady zbudowano system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne, nasadzono zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt oraz postawiono ekrany akustyczne. Dla przykładu, na odcinku 20 km, za który bezpośrednio odpowiadał Strabag Sp. z o.o., ekranów wybudowano 326 mb (652 mkw.), a ekranów przeciwolśnieniowych 2052 m ( 4515 mkw.).

Zmiana wykonawcy

Budowa ostatniego odcinka A4 nie obyła się bez problemów. 23.09.2010 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę najdłuższego odcinka autostrady A4 na Podkarpaciu od W. Rzeszów Wschód do W. Jarosław Zachód z konsorcjum firm: Polimex Mostostal S.A. (lider) i DOPRASTAV a.s. 14 stycznia 2014r. odstąpiono od umowy z Konsorcjum. Bezpośrednim i decydującym powodem był brak płynności finansowej wykonawcy i zatory płatnicze z partnerami (podwykonawcy, usługodawcy, dostawcy) oraz nie wywiązywanie się konsorcjum z zapisów kontraktowych skutkiem czego były duże opóźnienia w realizacji kontraktu.
 Na dzień odstąpienia od umowy zaawansowanie rzeczowe wynosiło 69 proc., natomiast upływ czasu 105 proc. Koniecznym więc stało się wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy budowę. 14.02.2016 r. czyli już miesiąc po odstąpieniu od umowy z I wykonawcą, ogłoszono nowy przetarg. 16.09.2014 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą na kontynuowanie budowy tego odcinka A4, konsorcjum firm: Budimex S.A. (lider) i Strabag Sp. z o.o. 

Autostrada A4 na Podkarpaciu o długości 171 km posiada w swoim zakresie 13 węzłów autostradowych co oznacza średnio węzeł co 14 km. Na podkarpackim odcinku A4 znajdują się 4 Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) kolejno na węźle Dębica Zachód, Rzeszów Zachód, Jarosław Zachód i Przemyśl oraz 7 par Miejsc Obsługi Podróżnych. Kierowcy jadąc autostradą A4 od gr. woj. małopolskiego i podkarpackiego do granicy państwa w Korczowej, przejadą ten odcinek w ok. 1,5 godz.

A4 RZESZÓW-JAROSŁAW W LICZBACH

Długość odcinka: 41,2 km
Klasa techniczna: A;
Kategoria ruchu: KR6;
Dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś;
Liczba jezdni: 2;
Liczba pasów ruchu: 4 (2x2 po 3,75 m);
Pochylenie poprzeczne jezdni na prostej i łukach dla R= 4000 m: 2,5%;
Powierzchnia autostrady: 647 ha (powierzchnia ok. 774 boisk piłkarskich)
Drogi dojazdowe (łączna długość): 73  km
Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): 4 szt. (Palikówka, Łukawiec, Budy, Młyniska)
Węzły Autostradowe: 3 szt. (Łańcut, Przeworsk, Jarosław Zachód)
Wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie w zakresie trasy głównej: 986 238,00  m2 (455 641,96 t czyli ok 18 tyś. samochodów samowyładowczych lub 2-krotna  powierzchnia państwa Watykańskiego)
Wykonanie warstw asfaltowych na trasie głównej: 623 610,38 t (jest to ok. 25 tyś samochodów samowyładowczych)
Wykonanie ścieku monolitycznego: 62 000 mb
Wykonanie oznakowania poziomego: 55 616 m2 (jest to powierzchnia ok. 6,6 boisk piłkarskich)
Bariery ochronne stalowe w zakresie trasy głównej, węzłów i DP: 134 289,00 mb ( to wysokość ok 566 Pałaców Kultury i Nauki lub ok. trasa Kraków- Katowice- Kraków)
Ogrodzenia drogi i zbiorników retencyjnych: 91 900,00 mb (to długość ok. 10 murów chińskich)
Wykonanie pasów technologicznych z płyt ażurowych: 71 316,00 mb (jest to obwód ok. 192 boisk piłkarskich)
Ekrany akustyczne oraz osłony przeciwolśnieniowe: ok. 6 km (to wysokość ok 7 najwyższych budynków świata tj. Burdż Chalifa w Dubaju)
Wykonano 166 731,00 mb kolumn obiekty mostowe (z czego najdłuższy obiekt został posadowiony na 42 150,00 mb pali co stanowi 25% całości wszystkich wykonanych kolumn)
Najdłuższy obiekt ma 568,45 m
Wykonanie kanalizacji deszczowej w zakresie TG: 72 000,00 mb
Łączna ilość zbiorników retencyjnych: 53 szt.
Budowa i przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej, w tym: sieci gazowe, kanalizacja sanitarna i wodociągowe, linie energetyczne o łącznej długości ponad 50 000 m

Zobacz też:
https://dziennikzachodni.pl/dzis-otwarcie-lodzkiego-odcinka-autostrady-a1-szybciej-ze-slaska-nad-morze/ar/10355938

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Wideo

Materiał oryginalny: Autostrada A4 już przejezdna od granicy do granicy. Oddano do użytku jej ostatni odcinek [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
foxzek

Bramki co 50 km, a na każdej jednorazowa opłata, no... powiedzmy ...noo...pfff 11...a... 12 zł. Czyli 11 - 12 bramek, przejazd całości A4 ... no... tam... jakieś 140 zł... no na okrągło 150! Może się nie czepią z Unii, że znowu za dużo, aaaa! to sie obniży o dychę, ze dwa nie płatne odcinki zrobi...

F
Fiskalizm

niż paliwo, które się na tej trasie wypali.