Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobus wodorowy po ulicach Lublina mknie. Obsłuży linie więcej niż dwie

Michał Dybaczewski
Michał Dybaczewski
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Prezentacja autobusu wodorowego
Prezentacja autobusu wodorowego Małgorzata Genca
Ma 12 metrów, kosztował 3,7 mln zł, napędzany jest wodorem i od 1 września już kursuje po lubelskich ulicach. Mowa o Solarisie Urbino 12 Hydrogen. W najbliższych dniach będą mogli z niego skorzystać pasażerowie linii 3, 50 i 47.

- Jednym z kluczowych i istotnych kierunków rozwoju miast jest zastosowanie technologii opartych na wodorze. Bez wątpienia transport zbiorowy jest obszarem, w którym będą coraz bardziej powszechne. Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską będąc liderem elektromobilności. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększyła udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek Lublina. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany wodorem jest kierowany do regularnej obsługi liniowej – mówi prezydent Lublina, Krzysztof Żuk.

To co prezydent zachwala niedawno krytykowali politycy Konfederacji. Zdaniem Rafała Kulickiego, który z list tej partii kandyduje do Sejmu, miasto „wyrzuca” duże pieniądze na „szumne projekty”, tj. elektryczne i wodorowe autobusy.

- To kosztowane inwestycje, które mają jeździć, a w zasadzie nie jeździć, bo nie ma pieniędzy. To powoduje, że lubelska komunikacja miejska przypomina wioskę potiomkinowską, która ma dobrze wyglądać na Facebooku i generować kolejne nagrody za „zielone miasto”, ale dzieje się to kosztem mieszkańców, którzy nie mogą dojechać do celu autobusem w akceptowalnym czasie – stwierdził Kulicki.

Ale autobus zakupiony przez ratusz stał nie będzie, tylko wyjedzie w trasę, a w zasadzie już wyjechał, bo od 1 września ruszył w miasto i w najbliższych dniach będzie obsługiwał pasażerów linii 3, 50 i 47. A tych pasażerów wodorowiec na pokład może zabrać 85-ciu, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 300 km. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.

– Zakończone odbiory techniczne oraz formalności związane z przygotowaniem do eksploatacji i zarejestrowaniem pojazdu, pozwalają skierować go do regularnej obsługi liniowej. Autobus wodorowy będzie kursował na różnych liniach i trasach, by móc sprawdzać go w zmiennych warunkach drogowych. Jego głównymi zaletami są m.in.: krótki czas tankowania, duży zasięg, zerowa emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Czy zakup autobusów wodorowych przez miasto ma sens?

– Klimat jest popsuty, nie ma co się kłócić. Taki autobus jest bardziej ekologiczny niż elektryczny, chociaż jeden autobus nie sprawi, że nastąpi znacząca zmiana jakości powietrza. Tu potrzebne są masowe zakupy – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dlatego miasto nie poprzestanie na „pierwszej jaskółce” i zamierza powiększyć flotę wodorowców. Lubelskie MPK złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. W nowej perspektywie unijnej miasto również przewiduje dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski