Auto z instalacją LPG. Jak wykonać wiosenny przegląd?

(ip)
Krzysztof Kapica
Serwis pozimowy samochodu z instalacją gazową zweryfikuje jego stan techniczny oraz przygotuje pojazd do wiosennych i letnich wyjazdów. Co należy wiedzieć na jego temat, by w nowym sezonie cieszyć się niezawodnością auta z LPG?

W trakcie przeglądu jedną z pierwszych czynności jest sprawdzenie szczelności instalacji na połączeniach przewodów. Zima to okres dużych wahań temperatury, co w połączeniu z ruchami nadwozia względem innych zespołów samochodu, w tym silnika, może mieć wpływ na stan połączeń w gazowym układzie zasilania. Sprawdzenie szczelności instalacji to bardzo ważna czynność w ramach każdego przeglądu systemu LPG, a szczególnie po okresie zimowym. Spośród dostępnych sposobów najczęściej praktykowanym jest użycie przenośnego urządzenia, zwanego detektorem nieszczelności, które je wykrywa i lokalizuje za pomocą dźwięku i błyskających diod. – Po eksploatacji samochodu w jesienno-zimowych warunkach poszczególne elementy instalacji mogą ulec rozregulowaniu lub wręcz zniszczeniu. Przekłada się to na prawidłowe działanie systemu, w tym także wpływa na poziom spalania autogazu – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG.

Wymiana filtrów

Wyższe spalanie paliwa gazowego, odczuwalny spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówna praca silnika, a nawet jego gaśnięcie podczas pracy na gazie może być efektem zaniedbania wymiany filtrów w terminie. To kolejny punkt, który należy wziąć pod uwagę w trakcie przeglądu auta po zimie. W popularnych instalacjach tzw. IV generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu, pod maską znajdują się dwa rodzaje filtrów. Zarówno filtr fazy ciekłej, jak i filtr fazy lotnej zaleca się wymienić po przejechaniu 10 tys. km. – Filtry zabezpieczają silnik pojazdu przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, które dostały się wraz z paliwem do zbiornika w trakcie tankowania. - Jeżeli zanieczyszczenia te nie zostaną w odpowiednim momencie zatrzymane, wówczas mogą uszkodzić silnik. Żaden kierowca nie chciałby narażać się na konieczność rezygnacji z majowego wyjazdu, wynikającą z zaniedbania i braku wymienionych w terminie komponentów – zauważa Marek Bezubik.

Kalibracja instalacji LPG
Ostatnią czynnością w trakcie przeglądu powinna być regulacja instalacji gazowej. Jest to najważniejsza część pozimowego przeglądu, ponieważ nieodpowiednio wyregulowana instalacja wygeneruje dodatkowe koszty zamiast spodziewanych oszczędności. Samochód będzie zużywał znacznie więcej paliwa niż powinien. Zapobiegnie temu kalibracja wykonana przy pomocy komputera podłączonego do samochodu. Zapewni ona dodatkowo płynną jazdę, bez niedogodnych szarpnięć, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i komfort użytkowania samochodu.

Wymienione czynności w zupełności wystarczą, aby być pewnym sprawnego działania instalacji autogaz w pojeździe przed wiosennymi wyjazdami. Przez kolejne 10 tys. kilometrów kierowca może cieszyć się bezawaryjną jazdą, lecz przy okazji serwisowania auta z LPG warto sprawdzić również inne elementy eksploatacyjne. Jakie?

Świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia i wymiana oleju

Silnik zasilany gazem pracuje w odmiennych warunkach niż w przypadku benzyny. Przede wszystkim dodatkowo obciąża układ zapłonowy i jest powodem krótszej żywotności świec zapłonowych. Świece zapłonowe są więc elementem, o który należy szczególnie zadbać, gdyż niesprawne mogą uniemożliwić odpalenie auta, krzyżując tym samym wyjazdowe plany.

Okresowej kontroli powinien zostać poddany także stan przewodów wysokiego napięcia. Nie ma szczegółowych wytycznych, jak często przewody powinny być kontrolowane, dobrze jest jednak dokonywać kontroli po prostu regularnie. Przy okazji wizyty w warsztacie należy sprawdzić, czy nie ma przebić prądu, czy gumowe osłony przewodów nie są sparciałe, popękane lub dziurawe.

Oczywistą kwestią jest także terminowa wymiana oleju, który jest jednym z najważniejszych płynów, jakie znajdują się w samochodzie. Odpowiada za smarowanie jednostki napędowej, zmniejsza tarcie elementów silnika podczas pracy, utrzymuje go w czystości, pełni także funkcję chłodzenia go. – Przeważnie olej silnikowy wraz z filtrem wymienia się co ok. 10-20 tys. km lub co roku w czasie przeglądu, czyli podobnie jak w przypadku kontroli instalacji autogaz – dodaje Marek Bezubik.

Wtryskiwacze i reduktor gazu
Wśród komponentów sekwencyjnej instalacji gazowej, elementy typowo eksploatacyjne to wtryskiwacze oraz reduktor gazu. Pozostałe, takie jak butla, okablowanie czy sterownik w większości wypadków wystarczają na całe życie auta, gdyż nie są podatne na złą jakość gazu czy też zużycie wynikające z wielokrotnego rozruchu silnika. Zatem wtryskiwacze oraz reduktory to poza filtrami paliwa jedyne podzespoły instalacji, których zużycie i konieczność wymiany nastąpią prędzej czy później, a kiedy – to zależy od warunków eksploatacji i jakości tych części.

Zużycie reduktora tylko w pewnym zakresie zależy od przebiegu – w dużej mierze od liczby cykli rozgrzewania i chłodzenia, które są odpowiedzialne za zmianę właściwości membran reduktora. Podobnie wtryskiwacze, które są w nieco większym stopniu wrażliwe na przebieg, a mniej na liczbę rozruchów. Jeśli zdecydujemy się na wymianę reduktora, pamiętajmy, że dobrze będzie zdecydować się także na wymianę przewodów wodnych w układzie chłodzenia. Z czasem sztywnieją i mogą pękać, a to spowoduje wyciek płynu chłodzącego. Na skutek pęknięcia membrany, reduktor może ulec awarii. Objawy będą podobne jak przy zapchanych filtrach gazu, dodatkowo może być wyczuwalna woń gazu w kabinie auta i brak możliwości przełączenia zasilania benzynowego na gazowe – informuje ekspert.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Auto z instalacją LPG. Jak wykonać wiosenny przegląd? - Motofakty

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maserak
ja po zimie sprawdzalem czy z instalacja gazowa wszystko ok i uzylem do tego K2 Gas Tester http://bit.ly/video_szczelnosc_gazu
r
romanoix
Wymiana okresowa materiałów eksploatacyjnych LPG jest jak najbardziej wskazana. Natomiast kwestia regulacji gazu wymaga szerszego omówienia. Wiele użytkowników samochodów z instalacją którzy nie specjalnie interesują sie motoryzacja są narażeni na niepotrzebny wydatek rwgulacji instalacji a i tak ich samochód nie bedzie pracował w nominalnych parametrach. Jeżdżąc na gazie mapa ECU stopniowo zmienia swoja charakterystykę(w zależności od modelu samochodu, modelu instalacji i poprawności wykonania pierwszej kalibracji przy montażu LPG). Jeżeli mamy juz rozjechana mapę wtryskow to nie jest możliwe wyregulowanie gazu. Przed wizytą w warsztacie LPG nalezy wyłączyć instalacje i pojeździć z kulka dni na Pb tak aby samochód (ECU) nauczylo sie na nowo pracowac(wykresie nowe prawidłowe mapy wtryskow). Dopiero dla tak przygotowanego samochodu mozemy przystapic do regulacji gazu.
S
Seicento
Ja mam SC 1.1. Dwa lata temu wymieniłem zbiornik po 10 latach. Przy gazie spuściłem ze trzy razy syf z reduktora i nic więcej. Tylko jeżdżę. Żadnych przeglądów nic. Mam instalację od Domańskiego z Poznania.
J
Janek
Bardzo cenię sobie dbałość o każdy szczegół, dlatego też z gazem regularnie pojawiam się w Alfa serwis Ruda Śląska gdzie wszystko profesjonalnie sprawdzają.
Darek
Jesli chce sie miec pewnosc sprawnosci auta to nalezy go powierzyć fachowcom. Od dawna jezdze do speed car, w calej Polsce maja swoje stacje i naprawde warto sie do nich przejechac. Chociazby dla tego, ze co wizyte dostajesz jakis prezent, ja ostatnio wyjechalem z power bankiem.
J
Jan
A co ile km robisz serwis instalacji i jaki to koszt? Pytanko o koszt założenia takiej instalacji jeśli możesz zdradzić? Właśnie czytałem już trochę o brc i ogólnie chyba żywotne mają instalacje?
s
safem
BRC dobra instalacja możesz się nad nią zastanowić ja u siebie w rio ma założone też sq32 i w zimie nie miałem żadnych problemów. Teraz sobie zrobiłem wymianę filtrów dla pewności i można jeździć dalej.
V
Vipow
Ja mam instalacje brc sq 32 i przeglądy robię co 15 tys km. Duży wply musze przyznać ze ma jakos gazu jaka tankujemy czasem jak zatankuje złej jakości gaz odczuwam to na pracy silnika.
v
viking
U mnie wyszły filtry do wymiany zamuwilem juz zamienniki delphie bo nie wywale kupy hajsu na orginaly jak sa dobrej jakosci czesci z rodzimej produkcji
J
Jan
Jak Ci się ta instalacja ogólnie sprawuje? Ile już zrobiłeś na niej km? Pytam, bo niebawem też coś będę zakładał ale w mitsubishi i kminie co najlepiej wsadzić...
D
Dahem
Ja przeglądy wykonuję zgodnie z zaleceniem producenta instalacji i montera co 15 tys km (Honda Civic, instalacja BRC SQ 32) i jeszcze nie słyszałem o czymś takim jak wiosenny przegląd instalacji. Inna sprawa, że warto takich przeglądów okresowych pilnować, regularnie wymieniać filtry, sprawdzać luzy zaworowe itp.
Wróć na i.pl Portal i.pl