Amsterdam: Sto lat linii lotniczej KLM. Staruszek ma się wyśmienicie.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Zaktualizowano 
materiały prasowe
Dokładnie sto lat temu miłośnik lotnictwa oraz wizjoner Albert Plesman stworzył pierwszą na świecie linię lotniczą. KLM jako jedyna żyje do dziś pod swoją pierwotną nazwą.

Kiedy w jednym z hangarów lotniczych w Amsterdamie rozbłysły sterowane laserami światła i rozbrzmiała wspaniała muzyka można było odnieść wrażenie, że może okazją był przyjazdy koronowanej głowy jakiegoś państwa.

Nic z tych rzeczy, uroczyście celebrowano nie lada rocznicę, sto lat temu powstała linia lotnicza KLM. Jest pierwszym na świecie przewoźnikiem, który nadal działa pod swoją pierwotną nazwą. Albert Plesman, założyciel firmy i pionier lotnictwa byłby dumny z dzisiejszej awiacji. Szczególnie z pozycji, jaką zdobyły i utrzymały KLM.

Plesman, pierwszy szef KLM miał wielkie marzenie: „ocean powietrza łączy wszystkich ludzi”, sieć, która łączy ludzi na kuli ziemskiej. Jego wizja i determinacja urzeczywistniły te marzenia.
 
W ogromnym hangarze w Amsterdamie spotkali się starzy pracownicy KLM i ci całkiem młodzi. Wszyscy byli dumni z tego, co przewoźnik w czasie swej długiej drogi osiągnął. Połączył Holandię ze światem i świat z Holandią. Dzięki KLM podróżni i firmy odkryli różne kultury, sprawili, że ich świat stał się większy. Dziś sieć połączeń KLM to ponad 160 miejsc docelowych na kuli ziemskiej.

Były też dyskusje o tym, kiedy samoloty o „tradycyjnym” napędzie zastąpią te napędzane energią słoneczną lub prądem. Na pewno nie nastąpi to za rok, pięć, czy nawet w ciągu dekady. Nie znaczy to jednak, że już dziś nie można a wręcz należy zadbać o bardziej przyjazne paliwa, na przykład biopaliwa, a na tym polu KLM okazały się prekursorem. Dla KLM wyzwania względem środowiska są niezmienne, dbałość o otoczenie jest dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebna.

„Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze Holandii i Kolonii”, jak wówczas brzmiała pełna nazwa, powstały 7 października 1919 z inicjatywy grupy inwestorów. Na czele firmy stanął wspomniany Albert Plesman.

17 maja 1920 linia realizuje swój pierwszy lot. Pilot Jerry Shaw odbywa przelot z Londynu do Schiphol (Amsterdam) wynajętym samolotem DeHavilland DH-16. To brytyjski wojskowy samolot z czterema miejscami, który zaadaptowano na potrzeby cywilne. Na pokładzie pierwszego rejsu KLM jest dwóch dziennikarzy, list od burmistrza Londynu do burmistrza Amsterdamu i plik gazet. Pilot ma do dyspozycji w kokpicie podstawowe instrumenty. Ze względu na brak komunikacji radiowej, samoloty tamtych czasów latają na niskim pułapie, aby widzieć ziemię, a nawigacja odbywa się po liniach kolejowych i rzekach.

W październiku 1924 wykonano pierwszy międzykontynentalny rejs z Amsterdamu do Batavii (obecnie Dżakarta – stolica Indonezji). Pierwszy raz pokonanie trasy liczącej 15 tysięcy kilometrów, zajmuje 55 dni i obejmuje liczne przystanki pod drodze przez Europę i Azję, ponieważ nocą lot był niemożliwy i konieczne było uzupełnianie paliwa.

Wraz z przybywaniem tras i pasażerów, w 1935 roku KLM zatrudnia pierwszy personel pokładowy. Początkowo na pokładzie pracowali tylko mężczyźni – stewardzi, z mile widzianym doświadczeniem hotelowym, niewiele później, linia zatrudnia już załogi damskie.

Przed wybuchem II wojny światowej, KLM przewozi pierwszego czworonożnego pasażera, którym jest byk o imieniu „Nico V”. Aktualnie linia jest jednym z największych renomowanych przewoźników zwierząt wszelkiego typu: mieszkańców zoo, zwierząt hodowlanych i domowych, egzotycznych rybek i koni, których przewozi tysiące rocznie. KLM zatrudnia specjalnych latających stajennych oraz członków załogi dedykowanych do przewozu zwierząt.

W okresie od 1946 do końca lat 50., linia oferuje już loty do tak dalekich miejsc jak Nowy Jork, Curacao, Rio de Janeiro, Johannesburg, Bangkok, Tokio i Sydney. KLM rozpoczął również loty do Warszawy (24.10.1956) i był pierwszą zachodnią linią lotniczą, która po wojnie uruchomiła połączenie z Polską.

Lata 50. przynoszą wydarzenie, które pozwala na dalszy rozwój firmy – początek komputeryzacji. KLM był jedną z pierwszych firm w Holandii, która zaczęła używać komputery (IBM). W 1960 do floty KLM dołączyła pierwsza maszyna Douglas DC-8, rozpoczynając nową erę „odrzutowców”. Od tego czasu podróż lotnicza nie liczy się już w dniach, ale zaledwie w godzinach.

W 1971 KLM posiada już pierwszy, gigantyczny jak tamte czasy, szerokokadłubowego boeinga 747-100, z miejscami dla aż 353 pasażerów.

W stuletniej historii KLM wiele razy był prekursorem nowatorskich rozwiązań w branży i wyznaczał trendy. To pierwsza linia lotnicza na świecie, która w 2011 wykonała pierwszy komercyjny lot na biopaliwie.

W 1991 roku KLM jest pierwszą linią w Europie kontynentalnej, która tworzy program dla stałych klientów i nazywa go „Flying Dutchman” – po legendarnym żaglowcu.

Dziś linia zatrudnia ponad 32 tysiące ludzi i przewozi rocznie 35 milionów pasażerów. Choć niebieskie samoloty lądują prawie we wszystkich krańcach ziemi, linia nadal otwiera nowe połączenia, przybliżając świat swoim podróżnym.
Aktualnie siatka połączeń obejmuje 165 miast na pięciu kontynentach, z czego blisko połowa to trasy międzykontynentalne.

W tegorocznym zestawieniu przygotowanym przez firmę badawczą FlightStats KLM zajął pierwszą pozycję jako najbardziej punktualna linia lotnicza w Europie w 2018. Co więcej, kolejny raz został uznany jako najbezpieczniejsza linia lotnicza wśród światowych przewoźników lotniczych (według AirlineRatings.com).

Działania proekologiczne to kolejny mocny wyróżnik linii, a polityka w tym zakresie dotyczy takich obszarów jak przede wszystkim redukcja emisji CO2, poprzez wykorzystanie biopaliw w lotnictwie, paliwooszczędne samoloty, recykling, gospodarka odpadami, zrównoważony catering i wiele innych.

Ambicją KLM jest ustalenie nowego standardu w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Linia wyznaczyła swoją misję, jako lidera zmian w kierunku zrównoważonego lotnictwa przyszłości, zapraszając całą branżę i swoich klientów do współpracy pod hasłem „Fly Responsibly” ( lataj odpowiedzialnie).
Do tej pory Grupie AIR FRANCE-KLM udało się osiągnąć 18-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu z 2011, a za kolejny cel linie postawiły sobie dalszą redukcję – do 20 proc. do roku 2020.

Dumna ze swojej historii i osiągnięć linia chce nadal realizować marzenie swojego założyciela Alberta Plesmana i „jednoczyć wszystkich ludzi poprzez ocean powietrza”, ale robić to w poszanowaniu środowiska naturalnego. Dlatego w najbliższych latach KLM zamierza maksymalizować podjęte już działania w celu ciągłego obniżania emisji CO2. Plesmanowi na pewno by się te działania spodobały.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie