Amsterdam: Drugie życie śmieci z samolotu , czyli jak KLM wykorzystuje odpady.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Pierwszą linią lotniczą, która sortuje, poddaje recyklingowi odpady z pokładu i wykorzystuje je do produkcji narzędzi oraz części do swoich samolotów jest KLM.

KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która nie tylko sortuje i poddaje recyklingowi odpady z pokładu – w tym np. butelki PET, ale wykorzystuje je do produkcji narzędzi i części do naprawy i konserwacji swoich samolotów.

Zużyte plastikowe butelki są zbierane pod koniec lotu i przetwarzane w specjalny materiał do drukowania przestrzennego 3D - tzw. filament. Dział Inżynierii i Konserwacji KLM projektuje i drukuje w 3D niektóre części, podzespoły i narzędzia potrzebne w konserwacji samolotów. Dzięki wykorzystaniu własnych materiałów z recyklingu linia nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale też obniża koszty konserwacji samolotów.

Tak jak tradycyjne drukarki potrzebują atramentu, tak w drukarkach 3D wykorzystywany jest filament. Do tej pory KLM kupował go od zewnętrznych dostawców, teraz sam przyczynia się do jego produkcji. Po przylocie samolotu do bazy w Amsterdamie, plastikowe butelki przekazuje się firmie recyklingowej, która w zamian oddaje linii granulat z tworzywa sztucznego, który jest głównym składnikiem filamentu do drukarek 3D.

Dział Inżynierii i Konserwacji linii KLM używa drukarek 3D, bo samodzielnie drukowanie części i podzespołów przyspiesza proces napraw i konserwacji, generuje też oszczędności. Metodą druku 3D powstają np. specjalne zatyczki, które zapobiegają zamalowaniu otworów w felgach podczas malowania kół Boeinga 737, czy specjalna pokrywa ochronna, wykorzystywana przy konserwacji łopatek turbiny silnika. Pokrywa zastąpiła wykorzystywaną wcześniej taśmę ochronną.

- Inwestujemy w odpowiedzialne i innowacyjne produkty i procesy z myślą o klientach, pracownikach, całym społeczeństwie i planecie. Wspaniale jest zobaczyć, jak pożytecznie możemy wykorzystać odpady, tworząc z nich części i narzędzia potrzebne naszym technikom.– powiedział Ton Dortmans, wiceprezes KLM ds. Inżynierii i Konserwacji.

Jednym z celów KLM w zakresie ochrony środowiska jest redukcja odpadów o 50 proc. do roku 2030 r.. W 2018 roku linia zmniejszyła ilość generowanych odpadów o 9 proc., z czego 28 proc. jest poddana recyklingowi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl