reklama

Amsterdam: Drugie życie śmieci z samolotu , czyli jak KLM wykorzystuje odpady.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Zaktualizowano 
materiały prasowe
Pierwszą linią lotniczą, która sortuje, poddaje recyklingowi odpady z pokładu i wykorzystuje je do produkcji narzędzi oraz części do swoich samolotów jest KLM.

KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która nie tylko sortuje i poddaje recyklingowi odpady z pokładu – w tym np. butelki PET, ale wykorzystuje je do produkcji narzędzi i części do naprawy i konserwacji swoich samolotów.

Zużyte plastikowe butelki są zbierane pod koniec lotu i przetwarzane w specjalny materiał do drukowania przestrzennego 3D - tzw. filament. Dział Inżynierii i Konserwacji KLM projektuje i drukuje w 3D niektóre części, podzespoły i narzędzia potrzebne w konserwacji samolotów. Dzięki wykorzystaniu własnych materiałów z recyklingu linia nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale też obniża koszty konserwacji samolotów.

Tak jak tradycyjne drukarki potrzebują atramentu, tak w drukarkach 3D wykorzystywany jest filament. Do tej pory KLM kupował go od zewnętrznych dostawców, teraz sam przyczynia się do jego produkcji. Po przylocie samolotu do bazy w Amsterdamie, plastikowe butelki przekazuje się firmie recyklingowej, która w zamian oddaje linii granulat z tworzywa sztucznego, który jest głównym składnikiem filamentu do drukarek 3D.

Dział Inżynierii i Konserwacji linii KLM używa drukarek 3D, bo samodzielnie drukowanie części i podzespołów przyspiesza proces napraw i konserwacji, generuje też oszczędności. Metodą druku 3D powstają np. specjalne zatyczki, które zapobiegają zamalowaniu otworów w felgach podczas malowania kół Boeinga 737, czy specjalna pokrywa ochronna, wykorzystywana przy konserwacji łopatek turbiny silnika. Pokrywa zastąpiła wykorzystywaną wcześniej taśmę ochronną.

- Inwestujemy w odpowiedzialne i innowacyjne produkty i procesy z myślą o klientach, pracownikach, całym społeczeństwie i planecie. Wspaniale jest zobaczyć, jak pożytecznie możemy wykorzystać odpady, tworząc z nich części i narzędzia potrzebne naszym technikom.– powiedział Ton Dortmans, wiceprezes KLM ds. Inżynierii i Konserwacji.

Jednym z celów KLM w zakresie ochrony środowiska jest redukcja odpadów o 50 proc. do roku 2030 r.. W 2018 roku linia zmniejszyła ilość generowanych odpadów o 9 proc., z czego 28 proc. jest poddana recyklingowi.

Od 11 listopada Polacy będą podróżować do Stanów Zjednoczonych bez wiz

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie