86 lat temu rozpoczęto budowę A4 pod Wrocławiem. Tak powstawała (ARCHIWALNE ZDJĘCIA)

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Mija 86lat od rozpoczęcia budowy podwrocławskiego odcinka autostrady A4. Reichsautobahn była budowana przez hitlerowskie Niemcy. Budowę rozpoczęto w marcu 1934 roku. Powstanie drogi miało m.in. pomóc w realizacji planu czteroletniego (1936 - 1939) zapowiedzianego przez Hitlera pod dojściu do władzy. On też symbolicznie wbił pierwszą łopatę na budowie pierwszego odcinka autostrady Rzeszy. Do 1939 roku w hitlerowskich Niemczech oddano do użytku około 4000 km autostrad, w tym właśnie - we wrześniu 1936 roku odcinek Legnica - Wrocław. Niestety, na tej drodze, poza doraźnymi remontami, wymianą dylatacji czy łataniem ubytków nawierzchni, niewiele zmieniło się przez lata. Droga pilnie potrzebuje przebudowy, jednak już wiadomo, że tych prac nie uda się zakończyć szybciej niż w 2030 roku. Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak powstawała ta droga w latach 1934 - 1936.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Nie żyje Diego Maradona

Wideo

Materiał oryginalny: 86 lat temu rozpoczęto budowę A4 pod Wrocławiem. Tak powstawała (ARCHIWALNE ZDJĘCIA) - Gazeta Wrocławska

Komentarze 85

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
klos

Pierwszą łopatę wbił ... Adolf!

G
Gość
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

7 lutego, 08:34, Gość:

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

7 lutego, 09:23, vOppeln:

Czyli jednak polactwo (prawdziwe i katolskie) zawdziecza Hitlerowi jeszcze rozpoczecie budowy autostrad a nie tylko obozy do eksterminacji Zydow.

trzep dalej pod kołdrą piwniczaku

G
Gość
7 lutego, 09:45, hehehe:

nasz furerek z nowogrodzkiej też wbił pierwszą łopatę przy przekopie Mierzei Wiślanej - bierze przykład ze swego idola

hehehehe śmieszne, może wpadniesz wystąpić na mazurskiej nocy kabaretowej? chyba miałeś już propozycje..

h
hehehe

nasz furerek z nowogrodzkiej też wbił pierwszą łopatę przy przekopie Mierzei Wiślanej - bierze przykład ze swego idola

v
vOppeln
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

7 lutego, 08:34, Gość:

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

Czyli jednak polactwo (prawdziwe i katolskie) zawdziecza Hitlerowi jeszcze rozpoczecie budowy autostrad a nie tylko obozy do eksterminacji Zydow.

G
Gość
27 marca 2019, 11:15, sens:

Jesteś szwabem , że ujadasz na Polaków?. Bo jak widzę masz kłopoty z poprawną polszczyzną. Poziom tajnej szkółki u proboszcza?

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

G
Gość
6 lutego, 10:48, znawca tematu:

Niemiecka gazeta. Wszystko jasne. Sentyment do socjalizmu narodowego?

Autor jest zadeklarowanym germano- i judeofilem. Wstydzi się, że jest Polakiem.

G
Gość
31 marca 2019, 19:22, Taki jeden :

Tylko proszę sobie wziąść pod uwagę to że w tamtych czasach takie drogi nie były tak eksploatowane tak jak teraz i to przez tak ciężkie pojazdy. Pozdrawian

Dzisiejsze TIR'y nie są cięższe od czołgów Rzeszy.

G
Gość
6 lutego, 11:03, automaniak:

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

6 lutego, 22:20, Gość:

Gdyby Dolny Śląsk został po stronie niemieckiej to mógłbyś powiedzieć "że jechałem autostradą w Niemczech w okolicach Breslau,u nas w Polsce na wschodzie takiej nie ma"

Tu nie chodzi o Niemcy. Chodzi o Ruskich, ZSRR i jak zniszczyli PRL i dalej niszczą RP w opozycji do tego jak po drugiej stronie żelaznej kurtyny Plan Marshalla wpompował kasę w Europę Zachodnią.

x
xxx

Dlaczego ten artykuł pojawia się regularnie 3 czy 4 razy w roku, co roku?

G
Gość
6 lutego, 11:03, automaniak:

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

Gdyby Dolny Śląsk został po stronie niemieckiej to mógłbyś powiedzieć "że jechałem autostradą w Niemczech w okolicach Breslau,u nas w Polsce na wschodzie takiej nie ma"

a
automaniak

prawda jest taka ze gdyby dolny slak po wojnie zostal by po stronie niemieckiej to dzis bysmy jezdzili 4 pasami po obu stronach, rownymi , z pasem awaryjnmym, kocimi oczkami oddzielajacymi kazdy pas aby we mgle bylo widac droge. Tego ostatniego nie doczekamy sie na zadnym wiekszym odcinku autostradowym w polsce , bo przeciez po co komu sa kocie oczka i przeciez to wydawanie kasy w bloto.....

z
znawca tematu

Niemiecka gazeta. Wszystko jasne. Sentyment do socjalizmu narodowego?

G
Gość
27 marca 2019, 8:47, Adam :

Ten odcinek przeszedł remont nawierzchni około 10 lat temu, wymieniono całą nawierzchnię betonową na nową wraz z podbudową, to nie jest oryginał z przed 80 lat.

Widać, że jechałeś tylko w jedną stronę.

b
beka
2019-03-29T22:24:23 01:00, Oczytany:

Ehhh... żal mi ciebie i tego jak bardzo okazujesz swoją: g ł u p o t ę, nie wiedzę, p r o s t a c t w o, a może chorobę psychiczną. Gdybyś* a n a l f a b e t o, *chociaż poczytał książki historyczne o Polsce, zwłaszcza przedwojennej, wiedziałbyś, że NIE PRZYPADKIEM powojenny Wrocław był podobny do Wilna. Gdybyś zechciał doszukać się informacji o remontach na Ukrainie, a ściślej w Wilnie, z powodu Euro 2012, wiedziałbyś, że robisz z siebie* e s e s m a ń s k i e g o * b ł a z n a *lub poprostu G Ł U P K A. Między innymi kostka granitowa (pod budowę dróg i chodników) nie tylko w Niemczech była znana, ale i stosowana przez Polaków w II RP min. w Wilnie oraz w Warszawie. Z tym że akurat Warszawę Hitlerowskie Niemcy zniszczyły. Ale ty alboś t ę p y, albo c h o r y na umyśle i zapewne mój wpis przerasta ciebie i twój m a l u ć k i rozómek.

Wow, na Ukrainie,a ściślej w Wilnie...

Twoja wiedza naprawdę poraża:).