62 proc. Polaków nie przeczytało w 2017 roku żadnej książki. Wyniki badań Biblioteki Narodowej smutne, ale stabilne

Aleksandra Suława
Aleksandra Suława
Wymiany książek to sposób na promowanie czytelnictwa
Wymiany książek to sposób na promowanie czytelnictwa Wojciech Matusik / Polskapresse Gazeta Krakowska
Co najmniej jedną książkę w ciągu roku przeczytało 38 proc. Polaków – dowiadujemy się z najnowszych badań Biblioteki Narodowej. Liczba tzw. czytelników intensywnych, czyli osób deklarujących czytanie 7 i więcej książek rocznie wyniosła 9 proc.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, Cała Polska Czyta Dzieciom, Czytające szkoły, Tydzień Bibliotek, Noc Bibliotek, Narodowe Czytanie, Czytaj.pl, bookcrossing, mobilne biblioteki… - to tylko kilka inicjatyw, które w ostatnich latach miały skłonić Polaków do czytania książek. Jednak mimo ich rozmachu (większość jest ogólnopolska), kreatywnej formy i nakładów finansowych zainteresowanie Polaków książkami nie rośnie. Od dziesięciu lat wynosi ok. 40 proc. (w 2017 roku było to 38 proc.).

Eksperci przestrzegają jednak przez negatywnym ocenianiem tych akcji i mówią, że „sondaże to nie wszystko”. - Praktyki czytelnicze należy analizować w szerokim kontekście. Myślenie, że jeden czynnik czy projekt może wpłynąć na zachowania ludzi, jest niewystarczające – tłumaczy dr Roman Chymkowski, kierownik Pracowni Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. -Wspomniane akcje budują pozytywną atmosferę wokół czytania, a to nie jest bez znaczenia.

Taką diagnozę potwierdzają też najnowszy raport BN, z którego wynika że „środowisko” ma ogromny wpływ na zachowania czytelników. Po książki sięgają zwykle ci, w których najbliższym otoczeniu jest to modne - poloniści, osoby wolnych zawodów, bliscy miłośników literatury (wśród tych ostatnich to aż 82 proc).

- Choć ogólny odsetek osób deklarujących czytanie książek od prawie 10 lat pozostaje na zbliżonym poziomie, nie oznacza to, że nic się nie zmienia – dodaje Izabela Koryś z Biblioteki Narodowej. - Pozytywnym zjawiskiem jest zmniejszenie się różnic w intensywności i sposobach czytania między mieszkańcami wsi i małych miast, a największymi ośrodkami miejskimi. Wzrosło też czytelnictwo wśród seniorów.

Dobrą recenzje polskim programom czytelniczym wystawia równieą Łukasz Jarocki z Instytutu Książki. - Większość akcji czytelniczych skierowana jest do dzieci, w myśl zasady: czym skorupka za młodu nasiąknie… Na ich efekty trzeba więc po prostu poczekać – mówi. - Warto zwrócić też uwagę na stabilność polskiego czytelnictwa – podczas gdy w innych krajach Europy ludzie czytają coraz mniej, nad Wisłą wciąż tyle samo – mówi.

Rzeczywiście, biorąc pod uwagę zmiany komunikacyjne i informacyjne oraz rosnącą popularność cyfrowej rozrywki, książki wydają się być coraz bardziej egzotycznym hobby.

- Czytanie książek nie jest dziś ani jedynym sposobem pozyskiwania informacji, ani najważniejszym wyznacznikiem wysokiej pozycji społecznej. Co więcej - zawody i funkcje, których wizerunek wiąże się z czytaniem książek czyli np. uczeni humaniści i nauczyciele nie zyskują na prestiżu - tłumaczy dr Chymkowski.

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak uatrakcyjnić książki, warto spojrzeć za granicę: na niedawnych Targach Książki w Bolonii odbyła się dyskusja pod hasłem „Jak przywrócić Europie pasję czytania”. Jako dobry wzór paneliści podawali wydaną w Szwecji serię książek podzielonych na krótkie, trzymające w napięciu rozdziały inkrustowane bogato ilustracjami (zasada znana z internetu). Ciekawa wydaje się też koncepcja tworzenia gier komputerowych w oparciu np. o mitologie, baśnie czy powieści przygodowe w nadziei, że gracze sięgnął po ich literacki pierwowzór. Pomysł splecenia mediów nie jest zresztą nowy: książki, na których podstawie zostały nakręcone filmy regularnie trafiają na listy bestsellerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl