Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj w letnim stylu

Robert Domżał
Wiaty nawiązujące stylem do budynku Dworca Letniego PKP i słupy trakcyjne trącące secesją - tak ma wyglądać wystrój peronów tramwajowych przedłużonej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Zanim jednak zobaczymy koncepcję przyszłych peronów, upłynie sporo miesięcy. Termin rozstrzygnięcia przetargu na wykonanie projektu linii PST (między mostem Teatralnym a Dworcem Zachodnim PKP) przesuwa się. Najprawdopodobniej poznamy go w połowie września. Jest tak, ponieważ uczestnicy przetargu zaskarżyli wyniki ogłoszone w sierpniu. Co gorsza, protest został po części uznany. Teraz inwestor wezwał uczestników przetargu do uzupełnienia dokumentacji. Zwycięzca przetargu będzie miał 12 miesięcy na realizację zadania.

- Mamy nadzieję, że zrobi to szybciej, bo dzięki temu jesienią przyszłego roku będziemy mieli szansę poznać wykonawcę robót - mówi Andrzej Nowakowski, prezes zarządu spółki Infrastruktura Euro 2012. Jeśli tak się stanie, za rok centrum Poznania będzie wielkim placem budowy.

A gdy już inwestycja zostanie wykonana, pasażerowie przesiadający się na Dworcu Zachodnim PKP będą mogli z przystanków tramwajowych przejść na dworzec PKP podziemnym przejściem. Obok schodów planowany jest taśmociąg do przewożenia ciężkich bagaży. Ponadto będą też windy dla niepełnosprawnych.

Jak na razie nie wiadomo czy obydwa perony tramwajowe przykryte zostaną jedną wiatą o szklanej konstrukcji łukowej, czy też każdy będzie miał oddzielne zadaszenie.

- Chcemy jednak, by elementy wystroju nawiązywały do Dworca Letniego PKP. Ostateczny kształt nada im projektant, po konsultacji z Miejskim Konserwatorem Zabytków - mówi prezes Nowakowski.
Wiadomo natomiast, że perony tramwajowe powinny mieć od 5 do 6 metrów szerokości. W przeciwieństwie do innych odcinków PST, między "Teatralką" a Dworcem Zachodnim PKP, wzdłuż linii tramwajowej zbudowana zostanie droga technologiczna. Gdy dojdzie do awarii tramwaju, piesi będą mogli nią bezpiecznie dojść do następnego przystanku. Tam zaś, gdzie nie będzie dostatecznie dużo miejsca na drogę, torowisko zostanie wybrukowane. Żeby jednak pasażerowie nie próbowali przechodzić na skróty i zapewnić im bezpieczeństwo, trasa PST oddzielona będzie trwałym ekranem od linii kolejowej.

Przedłużona linia PST będzie miała też pętlę za przystankami w okolicy Dworca Zachodniego. Dla części tramwajów będzie to przystanek końcowy. Promienie łuków będą tam najmniejsze, jakie dla tramwaju być mogą, czyli 25 metrów. Nieco dalej tory zostaną połączone z trasą na ulicy Głogowskiej (przy Mc Donalds). Torowisko będzie tam wyposażone w mechanizmy smarujące, co ograniczy liczbę remontów.

Spółka Infrastruktura musi jeszcze uzgodnić z MTP likwidację starego toru kolejowego, dawnej bocznicy przebiegającej w poprzek Głogowskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski