Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorące punkty na nowej trasie

Piotr Kanikowski
Rusza dyskusja nad drogą S3 Legnica - Lubawka. Mieszkańcy oceniają cztery warianty trasy.

Do końca października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu zamierza poznać zdanie mieszkańców 12 gmin, przez które wytyczyła odcinek drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki. Projekt trasy istnieje na razie w czterech wariantach.
Który z nich będzie realizowany? Okaże się po społecznych konsultacjach, choć, jak zaznacza Joanna Wąsiel z GDDKiA we Wrocławiu, to nie mieszkańcy mają decydujący głos.

Dwa pierwsze zebrania odbyły się już w Czarnym Borze i Dobromierzu.
- Nie zachwyca nas lokalizacja węzła Ptaszków: mieszkańcy Wałbrzycha będą musieli nadłożyć kilometrów, żeby wjechać na S3 - komentuje na gorąco wójt Czarnego Boru Andrzej Chmielewski, który liczył, że powstanie drogi przyciągnie w tę okolicę turystów i inwestorów.
Potencjalnych punktów zapalnych jest więcej. Na odcinku Jawor - Bolków, za Paszowicami, czteropasmówka wkracza w otulinę Parku Krajobrazowego Chełmy.

Tuż obok rozpościerają się Góry i Pogórze Kaczawskie, rozległy teren włączony do sieci Natura 2000. Między Bolkowem a Kamienną Górą S 3 graniczy z obszarem chronionego krajobrazu Masyw Trójgarbu. Odcinek omijający Kamienną Górę i biegnący dalej w kierunku Lubawki przebiega w obrębie Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Równocześnie przecina Rudawy Janowickie - Specjalny Obszar Ochrony Natura 2000. W pobliżu drogi znajduje się też inny SOO - Góry Kamienne.
Tak więc potencjalnych powodów do starć z ekologami drogowcy będą mieć aż nadto. Dotychczas protestów obrońców przyrody nie słychać. Marek Cieślak, zastępca dyrektora Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych, nie zamierza kruszyć kopii. Dlaczego?
- Otulina parku krajobrazowego nie ma żadnej formy ochrony - mówi Cieślak. - Droga pójdzie przez grunty intensywnie użytkowane rolniczo. Dla mnie pole kukurydzy czy pszenica to ekologiczna pustynia, na której trudno nawet o owady.
- Dla odcinka, w którym droga przecina obszar Natury 2000, opracowaliśmy warianty alternatywne - twierdzi Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa wrocławskiego oddziału GDDKiA. - Przed realizacją inwestycji przedstawimy opinię o jej wpływie na siedliska ludzkie, powietrze, gleby, rośliny czy zwierzęta.

Parki i rezerwaty to najwyższa forma ochrony przyrody w Polsce. Ministerstwo Środowiska potwierdza, że obowiązujące na ich terenie obostrzenia można znieść w wyjątkowych sytuacjach - jeśli wymaga tego ważny interes społeczny. GDDKiA nie powinna mieć problemów z wykazaniem, że planowana droga ekspresowa S3, która ma połączyć Szczecin z Lubawką (i jej odpowiednikiem po czeskiej stronie granicy), jest społeczeństwu niezbędna.
Na konsultacje w sprawie czterech wariantów trasy czekają mieszkańcy gmin Paszowice, Męcinka. Marciszów, Krotoszyce, Kamienna Góra, Mściwojów, Bolków, Lubawka i Stare Bogaczowice. Z myślą o nich na stronie GDDKiA ukazały się dokładne mapki.

Końcowy odcinek S3 panowano ukończyć w 2011 r. Zgodnie z założeniami miała to być najkrótsza droga z Pragi i południowej Europy do Wrocławia, gdzie za 4 lata rozgrywane będą mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Joanna Wąsiel przyznaje jednak, że to bardzo wyśrubowany termin.
- Do końca stycznia 2009 roku zamierzamy wybrać ostateczny wariant trasy - mówi. Potem niezwłocznie wystąpimy o pozwolenie na budowę.
Przejmowanie gruntów pod drogę powinno pójść szybko, bo dzięki nowej ustawie z chwilą zatwierdzenia inwestycji automatycznie przejdą one na własność Skarbu Państwa.
Wrocławski oddział GDDKiA do końca roku zamierza wyłonić wykonawcę obwodnicy Jawora, mającej stanowić część drogi ekspresowej S3.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska