Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Zaruski" już na wodzie

Jacek Sieński
Wodowanie kadłuba żaglowca "Generał Zaruski" w Stoczni Rybackiej we Władysławowie
Wodowanie kadłuba żaglowca "Generał Zaruski" w Stoczni Rybackiej we Władysławowie Mirosław Bielecki "Pod żaglami"
Ta wiadomość ucieszy miłośników żaglowców. Drewniany kadłub historycznego dwumasztowca "Generał Zaruski", należącego do miasta Gdańska, został zwodowany.

Operację przeprowadzono w Stoczni Rybackiej przedsiębiorstwa "Szkuner" we Władysławowie. W przyszłym tygodniu kadłub ma być przeholowany z władysławowskiego portu do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Zdewastowanego "Generała Zaruskiego" przeholowano z Jastarni, w której bazował, do stoczni we Władysławowie cztery lata temu. Przeprowadzenie jego gruntownego remontu zleciła wówczas Fundacja Polskie Żagle im. Gen. Mariusza Zaruskiego. Prace stoczniowe jednak przerwano, bo z ich finansowania wycofała się Poczta Polska, sponsor fundacji. W listopadzie ubiegłego roku władze Gdańska podjęły decyzję o odkupieniu żaglowca od Zarządu Głównego Ligi Obrony Kraju za 150 tys. zł. Uchroniło to 70-letni dwumasztowiec przed unicestwieniem. Obecnie jego armatorem jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku.

Po odbudowie, za dwa lata, żaglowiec będzie służyć szkoleniu morskiemu młodzieży z Pomorza.

- Ekipa stoczniowców z władysławowskiej stoczni od lutego przygotowywała kadłub do zwodowania - mówi Mirosław Bielecki, nadzorujący prace kadłubowe z ramienia MOSiR w Gdańsku. - Z jego wnętrza wymontowano zardzewiałe rurociągi i zbiorniki, kable i urządzenia elektryczne, stare elementy drewnianej zabudowy. Z dna wyjęto też żeliwne kostki balastowe.

Ponieważ kadłub stał cztery lata na lądzie, drewniane klepki poszycia burt i pokładu rozeschły się. Dlatego też, po oczyszczeniu jego wnętrza, poszycie trzeba było uszczelnić. W środę kadłub powoli opuszczono na wodę. Do jego rozeschniętego wnętrza napłynęło niewiele wody. Przedostała się głównie przez część rufową.

- Na razie wody nie odpompowujemy. Chcemy, aby kadłub zagłębił się bardziej w basenie portowym, co umożliwi nasiąkniecie wodą klepek poszycia burt nad linią wodną. Po napęcznieniu drewnianych elementów nastąpi jego ostateczne uszczelnienie. Pozwoli to na odpompowanie wody - dodaje Bielecki.

Operację holowania kadłuba poprzedzi jego przegląd i próby przechyłowe. Jeżeli stan techniczny kadłuba nie będzie budzić zastrzeżeń, holownik, użyczony przez stocznię Remontowa SA, przeholuje go do Gdańska. Z uwagi na to, że żaglowiec pozbawiony jest jeszcze urządzenia sterowego, warunkiem holowania będzie dobra, sprzyjająca pogoda, czyli wiatr o sile do 4 stopni Beauforta.
Leszek Paszkowski, dyrektor MOSiR, przypomina, że realizacja projektu odbudowy żaglowca, kosztującego około 3 mln zł, ruszyła w listopadzie 2008 roku. Miasto zarezerwowało w swoim budżecie na ten cel 1,5 mln zł. Pomoc finansową i rzeczową zadeklarowały też pomorskie przedsiębiorstwa.

Program odbudowy i eksploatacji żaglowca jest prezentowany na trwających od czwartku Targach Sportów Wodnych Wiatr i Woda 2009 w Warszawie.

Na targach Wiatr i Woda 2009

Leszek Paszkowski, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gdańsku
Na targach, wspólnie z Fundacją "Edukacja pod Żaglami", promujemy projekt rewitalizacji "Generała Zaruskiego". Pokazujemy jego model oraz oryginalne elementy wyposażenia - koło sterowe, archaiczną windę kotwiczną, kompas i dzwon. Sądzimy, że naszym programem zainteresujemy liczne grono żeglarzy i firmy związane z jachtingiem, które będą go wspierać. Mamy także nadzieję na spotkania z żeglarzami, którzy niegdyś pływali "Generałem Zaruskim".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki