Spis treści
Linia kolejowa Jelenia Góra Karpacz. Wykonawca drugiego odcinka trasy
Rewitalizację linii nr 340 z Jeleniej Góry do Karpacza podzielono na dwa odcinki: Jelenia Góra- Mysłakowice oraz Mysłakowice-Karpacz
O rewitalizacji linii do Świerdowa-Zdroju czytaj tutaj:
Prace na pierwszym odcinku idą w dobrym tempie. Rewitalizacja drugiego odcinka opóźniła się z powodu dużego zainteresowania przetargiem. Zgłosiło się do niego aż 16 firm i z tego powodu termin rozstrzygnięcia został przesunięty na wrzesień.
Wykonawca jest już znany. Linię nr 340, odcinek z Mysłakowic do Karpacza, zrewitalizuje firma ETF Polska z Kobierzyc, która złożyła najtańszą ofertę w przetargu ogłoszonym w lipcu tego roku. Inwestycja kosztować będzie ponad 27 mln złotych.
Po podpisaniu umowy wykonawca ma przeprowadzić rewitalizację linii w ciągu pół roku od dnia zawarcia umowy.
Co zaplanowano na 7 km odcinku Mysłakowice - Karpacz
Do zadań wykonawcy należeć będzie:
- wykonanie niwelacji w celu uzyskania spadku korony torowiska,
- budowa torów kolejowych,
- zabudowa czterech rozjazdów,
- remont trzech obiektów mostowych, czterech ścian oporowych oraz 19 przepustów,
- naprawa 10 przejazdów,
- budowa peronów z systemem monitoringu i oświetleniem.
Na linii 340 z Jeleniej Góry do Karpacza powstają nowe przystanki
Na pierwszym rewitalizowanym odcinku Jelenia Góra - Mysłakowice zaplanowano budowę torowiska oraz budowę (lub remonty) peronów z wiatami, elementami małej architektury i parkingami na przystankach kolejowych:
- Łomnica Średnia,
- Łomnica Dolna,
- Łomnica,
- Mysłakowice Polna,
- Mysłakowice.
Odcinek Jelenia Góra- Mysłakowice liczy około 10 km, a jego rewitalizacja kosztuje ponad 20 mln zł. Wykonawcą jest firma Infrakol Sp. z o.o. Sp. k. z Jawora.
Przystanek kolejowy w Łomnicy przy ulicy Rybnej jest gotowy. W tej wsi trwa także remont mostu kolejowego.
W Mysłakowicach oczyszczają tory w okolicach dworca.
W Kowarach szybko idzie odbudowa zrujnowanego dworca kolejowego. Pisaliśmy o tym tutaj
Linia 340 z Jeleniej Góry do Karpacza nieczynna od 23 lat
Linia 340 została oddana do użytku 29 czerwca 1895 roku.Budową zajęła się specjalnie utworzona spółka Kolejka Karkonoska (Reisengebirgsbahn GmbH), która oprócz koncesji na budowę uzyskała koncesję na eksploatację linii przez 70 lat. Największym wyzwaniem dla inżynierów było pokonanie znacznej różnicy wysokości między Mysłakowicami a Karpaczem o długości 7 kilometrów. Otwarcie linii kolejowej do Karpacza doprowadziło do popularyzacji tego miasta, gdzie na przełomie XIX i XX w. wzmógł się ruch turystyczny.
Ostatni regularny pociąg dojechał do Karpacza w 2000 roku. Trasę wyłączono z eksploatacji w 2003 roku. Od tej pory zarastała samosiejkami, a podkłady były rozkradane. Tylko entuzjaści wierzyli, że powrócą na nią pociągi. Stało się to realne, gdy w czerwcu 2021 roku trasę przejął Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Kiedy pojedziemy pociągiem do Karpacza
Rewitalizacja linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza ma zakończyć się wiosną 2024 roku.
Powstanie trasa, na której pociągi będą mogły osiągać prędkość 80 km/godzinę. Dojazd do Karpacza będzie o wiele łatwiejszy i ekologiczny. Dla Kowar i Mysłakowic to będzie okno na świat. Samorządowcy liczą na to, że po ponad 20 latach do ich miast przyjadą pociągami turyści.
Co zwiedzać na Dolnym Śląsku?
Obejrzyj także:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?