Jak informują PIM, w marcu ułożona została ostatnia warstwa nawierzchni na prawym pasie ul. Małe Garbary, Wolnica i Solnej, którym poruszają się już kierowcy – przylegającym do drogi rowerowej, natomiast od ubiegłego tygodnia prace bitumiczne prowadzone są na wjazdach i drogach dojazdowych na odcinku ul. Małe Garbary i Wolnica od ul. Garbary do Ogródka Jordanowskiego, rozpoczynając od drogi do biurowca u zbiegu ulic Garbary i Małe Garbary, a także prawoskrętu z ul. Małe Garbary w ul. Garbary, aż do dróg ul. Bóżniczej, Św. Wojciech i Działowej.
- Naszym celem jest zakończenie prac wiosną bieżącego roku i termin ten nie jest zagrożony – zapewnia Maja Chłopocka, dyrektor ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Zobacz też: Budowa drogi rowerowej na ul. Solnej w Poznaniu. Uwaga na utrudnienia!
Ale oprócz nawierzchni drogowych i drogi rowerowej miasto zyskuje wiedzę dotyczącą swojej historii. Chociaż jak dotąd na terenie inwestycji nie odnotowano niespodziewanych odkryć archeologicznych, a historia powstania ul. Solnej jest znana, to prowadzono nadzór archeologiczny przy odkrywaniu fundamentów dawnych budynków.
- Były to pozostałości kamienic częściowo wyburzonych w trakcie budowy dwupasmowej Trasy Solnej, zwłaszcza pomiędzy ulicami Garbary i Al. Marcinkowskiego – mówi Maja Chłopocka. - Dawniej w tej przestrzeni miała swój przebieg ul. Magazynowa, północna strona obecnej Trasy Solnej była zabudowana. Na początku lat 70-tych XX w. część budynków wyburzono, by w ich miejscu wybudować dwupasmową drogę. Spodziewano się więc śladów tych kamienic na placu budowy nowej drogi rowerowej. Były okazją do odsłonięcia i zinwentaryzowania w kilku miejscach ścian wyburzonych budynków.
Archeolodzy zbadali nawet odkryte pozostałości piwnicy, która mogła należeć do Miejskiej Powszechnej Szkoły Specjalnej u zbiegu ulic Estkowskiego i Garbary.
- Wśród ciekawszych odkryć należy wymienić fragmenty ścian w ulicy Solnej, przy przebudowywanym obecnie hotelu Ikar – dodaje Maja Chłopocka. - Stanowiły one część kompleksu tzw. Białych Koszar, tj. wybudowanych w połowie XIX w. koszar 2 Pułku Huzarów. Oznacza to, że poszerzona obecnie ul. Solna (dawna Magazynowa) wybudowana została częściowo na dawnym budynku koszarowym.
Inną ciekawostką są odkrycia starych bruków: pod dzisiejszą ulicą Św. Wojciech i ul. Działową, w wąskich wykopach instalacyjnych, natrafiono bezpośrednio pod asfaltem na XX-wieczny bruk uliczny z kostki szlakowej, a pod nim na XIX-wieczne bruki uliczne z nieobrobionego kamienia polnego (tzw. kocie łby).
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Turystyczna Wielkopolska: Kalisz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?